Guest tina Skrevet September 18, 2002 Rapporter Skrevet September 18, 2002 Enten er der (for os) ikke noget at spare eller også er der noget, jeg ikke har gennemskuet/tænkt på. Vi har i dag et hus (bruttoudgift pr. md. incl. drift ca. kr. 13.000) og en bil. Jeg ser så på et hus i Eslöv som tiltaler os - lidt større men ikke meget = bruttoudgift pr. md. incl. drift ca. 7.000. Altså umiddelbart ser det jo lovende ud - MEN hvis vi flytter over skal vi bruge 2 x bribizz a 2.400 og en bil mere. Sammenligner vi huset alene er der altså en besparelse på ca. 6.000, men efter brobizz og biler får jeg besparelsen til kr. 0,00. Alle fortæller at sverige er det rene sus og dus -hvordan er det lige det hænger sammen. (lejlighed og tog er ikke en mulighed for os).
Guest tina Besvaret September 18, 2002 Rapporter Besvaret September 18, 2002 Enten er der (for os) ikke noget at spare eller også er der noget, jeg ikke har gennemskuet/tænkt på. Vi har i dag et hus (bruttoudgift pr. md. incl. drift ca. kr. 13.000) og en bil. Jeg ser så på et hus i Eslöv som tiltaler os - lidt større men ikke meget = bruttoudgift pr. md. incl. drift ca. 7.000. Altså umiddelbart ser det jo lovende ud - MEN hvis vi flytter over skal vi bruge 2 x bribizz a 2.400 og en bil mere. Sammenligner vi huset alene er der altså en besparelse på ca. 6.000, men efter brobizz og biler får jeg besparelsen til kr. 0,00. Alle fortæller at sverige er det rene sus og dus -hvordan er det lige det hænger sammen. (lejlighed og tog er ikke en mulighed for os).
Guest anders Besvaret September 18, 2002 Rapporter Besvaret September 18, 2002 Hej Tina Husk på at brobizz er fradragsberettiget samt at du får kørselsgodtgørelse. Selvfølgelig KUN hvis du fortsat arbejder i DK. Jo der kan blive en rigtig god besparelse samtidig med at det er en god investering.
Guest kenneth Besvaret September 18, 2002 Rapporter Besvaret September 18, 2002 ehm hvor på selvangivelsen er det lige at du trækker afgiten til broen fra henne? hvis du gør det skal du nok forberede dig på et torskegilde. der er tale om at man måske skal kunne trække 60 kr vistnok fra pr. overfart. men det er ikke vedtaget i folketinget endnu.
Guest tina Besvaret September 18, 2002 Rapporter Besvaret September 18, 2002 Ja sådan mener jeg også stadig det forholder sig. Derudover forventer jeg at det alm. kørselsfradrag (i bedste fald) kun lige dækker udgiften til benzin. Derfor er der i mit lille regnestykke hverken taget højde for kørselsfradrag eller benzin.
Nils Besvaret September 18, 2002 Rapporter Besvaret September 18, 2002 Jeg mener, det er 50 kroner, der er nævnt som bropassagefradrag for øresundere, som parallel til storebælternes 90 kroner. Det indgår i en samlet skatteløsning, som vi spændt afventer. Men to mennnesker og to biler og to job og 150 km+ pr. dag til hver kan jo også godt trække lidt hjem til husholdningen via det ordinære befordringsfradrag. Men, behøver I virkelig to brobizzer? Kan I ikke kombinere Øresundsbroens produkter på en anden måde? Kan I aldrig køre sammen, kan I aldrig tage tog plus bus, s-tog, cykel, metro? Bygger dit regnestykke ikke på worst case? Al respekt for det i øvrigt. Jeg bor selv i Eslövs kommun og kører for det meste i bil til Svågertorp, hvor jeg så tager toget resten af vejen. Når det er dårligt føre, tager jeg tit toget hele vejen, for svenske bilister kører alternativt. På tør vej kan man nogenlunde forholde sig til deres forkærlighed for at køre midt ude på vejen, overhale som om modkørende var et lige så teoretisk begreb som besøgere fra det ydre rum og plumpe den falurøde Volvo ud fra en sidevej som om, man var Palle alene i verden - men når det sner, mærker man på den ufede måde konsekvenserne af, at man i Sverige kan tage kørekort uden at have modtaget egentlig køreundervisning. Hvis der ikke havde været o.k. offentlig transport, havde jeg ikke slået mig ned her.
Guest peter Besvaret September 19, 2002 Rapporter Besvaret September 19, 2002 Hej Tina, Jeg håber ikke, at du/i vil flytte til Sverige er for at få mere luft i budgettet ! Jeg mener ihvertfald ikke at det bør være derfor at man flytter. Du ved aldrig hvad der sker i fremtiden m.h.t. skat, fradrag, broafgift, valutakursen osv. Der er for mange faktorer der spiller ind hvis man tænker rent økonomisk. Selvfølgelig skal økonomien hænge sammen ! Men lad ikke blive et argument for at flytte til Sverige.
Guest arne Besvaret September 19, 2002 Rapporter Besvaret September 19, 2002 Vi har beregnet sådan ca. at vi vil sidde for det samme som i den gamle ejerlejlighed i provinsen på Sjælland, dog + 1000kr. mdl. Men vi er nu tættere på vores arbejde i Kbh, og med en større bil. En af de ting der absolut gør det meget interessant, er alt det der sker i Skåne i øjeblikket, med den bevægelse der rør sig og forlanger at freden i 1658 overholdes, og de er mange der vil være Danske igen, omend ikke bare få genindført det Danske sprog i skoler, og den gamle kultur. Jeg har kun oplevet at jeg er blevet modtaget med åbne arme af Skåningene, og mange vil lære Dansk. Men det afhænger nok mest af hvor man bor, og hvem man omgåes. De har fået broen hjem nu, og vil meget gerne fordanskes :-) Ydermere tæller oplevelsen meget, hvis man kun tager derover for at anonymt snige over broen, og bo billigt, uden at omgåes folk, have billig bil at blære sig med i Danmark, jammen så er det et spinkelt grundlag i nok skal revurdere. Fremtiden ser mere lys ud med fradrag på vej, men helt ærligt broen har været her i godt 3 år, og tingene tager sin tid. Det fradrag der er på vej er iøvrigt med i en større pakke, og jeg er spændt på hvad den indeholder, Danskere er naturligt mistænksomme over for "pakker" fra regeringen, ikke sandt? Som en anden debatør skrev, er det pionererne der tager risikoen såvel som gevinsten. At flytte til Skåne er noget andet end en alternativ billig forstad til Kbh, lovgivningen er langfra på plads, men der kommer til at ske meget fremover. Kan man lide tanken om at bo midt i alt dette, så er det med at komme afsted, for Skåne bliver oplevelsesrig i årene der kommer...og det er svært at gøre op i penge. Tag jer tiden til det, besøg området flere gange, snus luften ind herovre, og så finder i ud af om det er noget i virkeligt vil, og tag den så derfra. Det er næsten umuligt at planlægge i detaljer hjemmefra, og på afstand. Giv jer god tid, det er vigtigt. Held og lykke med jeres valg.
Guest tina Besvaret September 19, 2002 Rapporter Besvaret September 19, 2002 Tak for jeres svar på mit indlæg. Lad mig for god ordens skyld sige, at hvis vi flytter er det ikke blot for at spare penge, men et forsøg på at omlægge vort liv, så det giver os på alle måder mere luft - MEN det får vi ikke, hvis vi ikke samtidig får færre faste udgifter. Min mand er freelance musiker og jeg er ejendomsmægler en kombination der betyder at vi en typisk dag - i dag f.eks. ser hinanden en hel til en halv time, når min mand om lidt kommer hjem. Vi ønsker os et liv, hvor han ikke behøver at sige ja til at "spille til hver eneste åbning af enhver havelåge" hvorsomhelst på sjælland på hvilketsomhelst tåbeligt tidspunkt. Vi nyder sveriges natur i vore ferier, vi ønsker at se mere til den og helst bo i den. Vi ønsker os børn og råd og tid til dem. Faktisk er det også mit indtryk at skolerne er bedre i sverige - og inden nogen kommer i tanker om, at vi sikkert heller ikke kan li' svenskere - det kan vi og de er allerede representeret i vor vennekreds. Mit spørgsmål gik ganske rigtigt på økonomien - men der er mere i det end som så - vær ikke så rask til at dømme folks bevægegrunde. Og kom jeg nu alleligevel til at lyde lidt brysk og lægge nogen noget i munden de slet ikke mente -så var det ikke min hensigt - jeg er bare holdt op med at ryge :-) og så er jeg lidt træt af at se folk kæmpe om, hvem der nu har de mest noble og rigtige årsager til at flytte over.
Guest peter Besvaret September 20, 2002 Rapporter Besvaret September 20, 2002 Hej Tina, Det er jeg glad for at høre :-) Der er flere måder at spare på de udgifter du taler om. Lånet på huset kan man i Sverige få "amorteringsfrit" dvs afdragsfrit. Dette gør at f.eks. et lån til 1 mill. koster ca 5.000 kr pr md. (brutto) Driftsudgifterne er ofte mindre en de er angivet til i annoncen. Dette er fordi banken ikke accepterer driftsomkostninger der er mindre end 2.000 pr md. når de skal udregne et budget. Jeg kan fortælle at vores driftsomkostninger er på 16800 SEK årligt (hus på 270 kvm) Bilturen kan køres med andre (der er flere der bor i Eslöv-området)så den udgift kan gøre op til en 1/4 del mindre. Hos de fleste tankstationer kan man få kundekort der giver ret store rabatter på benzin & diesel. Hvis man ligger dette sammen med billigere bilforsikring lavere vejskat(benzinbiler) bør det nok kunne give en besparelse. Håber det hjælper !
Guest kenneth Besvaret September 23, 2002 Rapporter Besvaret September 23, 2002 sorn lidt off topic. men jeg troede ellers at alle boede enten i Malmö eller i Helsingborg. hvor mange er vi egentlig der bor i Eslöv området? jeg bor selv i Marieholm og arbejder i Kbh's lufthavn. kunne da være sjovt vis der var andre der gjorde det samme så man evt. kunne køre sammen om morgenen.
Nils Besvaret September 23, 2002 Rapporter Besvaret September 23, 2002 For i hvert fald over et år siden regnede jeg ud, at i Eslövs kommun er en ud af 80 indbyggere en folkbokfört dansker. "Vi" er næppe blevet færre siden. I Malmö boede der 4.000 danskere ved årsskiftet, står der i avisen - det svarer til, at hver 65'ende malmøer er dansker. Siden er der kommet godt og vel et halvt tusind til. Kommunalbestyrelsen i Malmö har 61 pladser, så der burde faktisk sidde en dansker derinde og lade kæften gå. Om det så skal være Bubber, Jønke, Harry, Poul Nyrup eller Preben Møller Hansen, der skal repræsentere "os" har vi heldigvis lidt tid til at tænke over.
Guest arne Besvaret September 23, 2002 Rapporter Besvaret September 23, 2002 Til Tina Jammen velkommen til når tiden kommer, for der kommer sikkert til at ske meget de kommende år. Undskyld hvis JEG virkede lidt brysk, men jeg er bare vant til dagligt at besvare spørgsmål for folk der KUN tænker i økonomi, og hvor meget de kan spare, og ikke midst de unge løver i mit firma, der KUN tænker på at få en stor Svensk bil på P-pladsen til at ræse ude på striben med :-) Lækkert at høre om nogle der tænker så klart og har lavet så meget forarbejde som jer, men økonomien er desværre svær at spå om på forhånd, men det er den jo også selvom man flytter imellem 2 danske boliger. Ak ja og alt det andet, mon ikke det er en opvejning af hvordan man prioriterer? Jeg prioiterede nogle ting, og det blev lidt dyrere på en måde at regne på det, men livskvalitets mæssigt med større bolig og bil er jeg bare lykkelig. Det var bare min prioitering :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu