Jump to content

Stik-kontakter?

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg er ny her, vil jeg ligsom mange andre starte med at tilkendegive at jeg har fået en masse gode informationer på denne hjemmeside, så et stort "thumbs up" til Steen ;-) Er stik-kontakterne i Sverige indentiske med dem vi har i Danmark, således at man kan slæbe alle sine el-apparater med over - eller skal man ud og købe nyt af alt når man flytter over på den rigtige side af broen??

Besvaret

Da jeg er ny her, vil jeg ligsom mange andre starte med at tilkendegive at jeg har fået en masse gode informationer på denne hjemmeside, så et stort "thumbs up" til Steen ;-) Er stik-kontakterne i Sverige indentiske med dem vi har i Danmark, således at man kan slæbe alle sine el-apparater med over - eller skal man ud og købe nyt af alt når man flytter over på den rigtige side af broen??

Besvaret

I deres uendelige omsorg for integrationenen i Øresundsregionen har politikerne sikret, at stikkontakterne og strømstyrken i Sverige svarer til de danske normer. Det værste, du kan komme ud for, er stikkontakter med et tredje hul til jord, som visse stikpropper er for brede til at gå ind i - men det løses med lidt improvisation eller en tyver til en stikprop. Så kom kæk med alle apparaterne - før du får set dig om, er du koblet op på Barsebäck.

Besvaret

Vi har boet i Sverige i ca ½år nu og der er en ting jeg stadig har undret mig lidt over, i loftet i alle rum sidder der et lille rundt stik, med tre ben og det er meget mindre en en almindelig stikkontakt, er der nogen der ved om det er noget specielt eller om det bare er et almindeligt stik ?

Besvaret

Det lille stik i loften er et almindeligt svensk stik, som kan købes bl. a. hos Bauhaus og IKEA. Det er en smart måde at montere lamper i loftet, iden man ikke som i Danmark skal stå på en stige og fumle med lampe, ledninger og skruetrækker på en gang.

Besvaret

Dem har jeg også nogle stykker af - plus en lille dukkehusstikprop, der hører til. Det er almidelige stikkontakter, bare små, så man kan forbinde lysekronerne på en diskret måde.

Besvaret

Ja, det er en skøn lille opfindelse, der virkeligt gør livet nemmere når man skal hænge lamper op... I øvrigt har jeg noteret mig at cirka halvdelen af mine almindelige stikkontakter er jordet.... Meget rart til f.eks. computeren, der ellers godt kunne give mig en ordentlig en over nallerne.... Loftstikkende er i øvrigt også (normalt) med jord, men det benyttes sjældent, i det mindste på de loftlamper jeg har set/købt.

Besvaret

hehee...hvis de virker, så skal man da bare udnytte dem og sætte en lampe op *GG*. Og hvis man ikke vil benytte dem, så enten lade dem være eller også improviser...f.ex. afmonter dem og købe en rund plasticdims/trædims, som er beregnet til at dække det til. Findes i Bauhaus og Bultofta Byg

Besvaret

Øhhh....hvis de ikke virker, så få viceværden til at fixe dem...det koster ikke noget idet, det er med i den faste hyra. Hvis stikkontakterne ikke virker eller er i stykker, så skal bostadsrätsforeninge ordne dem. Det og masser af andre ting inde i huset skal de ordne, hvis det ikke funker eller er i stykker. Det hele skulle meget gerne stå i jeres håndbog over, hvem har ansvaret for hvad i jeres forening vedr. bostadsrät.

Besvaret

Hej, ja jeg mente selvfølgelig at de ikke virker *g* ups.... nå men så vil jeg da prøve at tale med viceværten. og vi har da vist også sådan en håndbog et sted.....

• 4 months later...
Besvaret

Er antennestik i SE identiske med de danske stik, så man også kan slæbe sit "danske" TV med over til SE?

Besvaret

Check hvad hardware / ElWare Svenskene bruger, og hvis du skal bruge noget herinde.... www.kjell.com De har stort lager i Limhamn og en butik i City.

Besvaret

Svenskerene bruger nøjagtig det samme TV udstyr som vi er vant til, så du kan sagtens tage dit danske TV med. Svenske telefon stik derimod er en anden snak.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...