Jump to content

Skat

Guest peter

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har taget beslutningen om at flytte til Sverige, og er nu ved at samle oplysninger sammen så jeg ikke får nogen ubehagelige overraskelser. Her har disse sider været en stor hjælp. Jeg har nogen spørgsmål omkring beskatning som jeg er i tvivl om. Jeg kunne spørge skattevæsenet (det danske), men min erfaring siger mig desværre at man ikke kan regne med at de er inde i reglerne. Så derfor vil jeg hellere spørge nogen der har prøvet det i praksis. Som jeg forstår det bliver man begrænset skattepligtig i Danmark, hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark. Det betyder at man betaler samme skat af sin indtægt som hvis man boede i Danmark. Men hvordan er det med kapitalindkomst/udgifter? Beskattes de i Sverige? Betyder det at man ikke kan trække sine renteudgifter fra i sin skattepligtige indkomst? Hvad er iøvrigt erfaringerne med Skattevæsenerne i denne sammenhæng. Fungerer det efter reglerne, eller bliver man beskattet tilfældigt alt efter hvilken sagsbehandler der står for årsopgørelsen.

Besvaret

Jeg har taget beslutningen om at flytte til Sverige, og er nu ved at samle oplysninger sammen så jeg ikke får nogen ubehagelige overraskelser. Her har disse sider været en stor hjælp. Jeg har nogen spørgsmål omkring beskatning som jeg er i tvivl om. Jeg kunne spørge skattevæsenet (det danske), men min erfaring siger mig desværre at man ikke kan regne med at de er inde i reglerne. Så derfor vil jeg hellere spørge nogen der har prøvet det i praksis. Som jeg forstår det bliver man begrænset skattepligtig i Danmark, hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark. Det betyder at man betaler samme skat af sin indtægt som hvis man boede i Danmark. Men hvordan er det med kapitalindkomst/udgifter? Beskattes de i Sverige? Betyder det at man ikke kan trække sine renteudgifter fra i sin skattepligtige indkomst? Hvad er iøvrigt erfaringerne med Skattevæsenerne i denne sammenhæng. Fungerer det efter reglerne, eller bliver man beskattet tilfældigt alt efter hvilken sagsbehandler der står for årsopgørelsen.

Besvaret

Jeg kan kun kommentere min egen kommune, de har en rådgiver der besvarer lige nøjagtigt disse spørgsmål. Prøv at spørge din lokale skattelignings afdeling om ikke de leverer den samme service, som andre kommuner er begyndt på. Da vi afleverede vores fællesnordiske flyttebevis til sagsbehandling, orienterede de os om at vi altid kunne vende tilbage med spørgsmål, da vi teknisk set stadigt var skatteborgere hos dem.

Besvaret

Tak for dit svar. Jeg vil kontakte min skatteforvaltningen i min kommune, men derfor er det alligevel rart at høre erfaringerne fra jer der er flyttet. Jer har selv oplevet at skatteforvaltningen ikke kendte til fradrag, der er så almindelige at de står beskrevet i Skatten. Det væsentlige for mig er om jeg kan regne med at få kørselsfradrag, rentefradrag og fradrag for A-kasse.

Besvaret

Det giver næsten sig selv da man er fuldt skattepligtigt i det land hvor man arbejder, så gælder fradragsretten da også for lån m.v. Hvis de kan tage, kan de også give. Hvis ikke der er undtagelser for reglen, gælder hovedreglen heller ikke??? Jeg kunne ikke forestille mig en skatteforvaltning der oprigtigt mener at man skal fradrage på den anden side, hvor de ikke får en krone i skat-vel? :-) Hvis ikke din kommune er inde i reglerne, så vil din Bank måske være det. Ellers har jeg hørt et eks. Ringsted kommune m.fl. nu også har fået en medarbejder, der behandler specielt det område. Så kunne din kommune måske ringe dertil, hvis ikke de kan finde ud af det selv. Det offentlige er en tung ting, der er for mange mennesker der sidder som dødt træ, drikker deres kaffe hver dag og får deres pension på sigt.

Besvaret

Hej Peter, Du har ret, man møder meget uvidenhed når man kontakter skatteforvaltningen. Det bedste du kan gøre er at snakke med udenlands afdelingen i din kommune. De ved for det meste hvad du snakker om. Eller kan jeg kort sige at du har samme rettigheder som normalt, du vil få kørselsfradrag og de renteudgifter du har (også svenske) kan du trække fra. Dette gælder selvfølgelig kun hvis du har mere en 75 % af din indkomst i DK.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...