Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg bliver lige nødt til at spørge jer andre om hvor meget i betaler i El.Jeg har lige fået en regning på over 4000,- hvilket betyder at jeg betaler over 6000,- om året i min 2 værelses lejlighed.Jeg kan huske at jeg spurgte ejendomsmægleren og han sagde at jeg skulle regne med ca 100,- pr md. Yeah Right !

Besvaret

Jeg bliver lige nødt til at spørge jer andre om hvor meget i betaler i El.Jeg har lige fået en regning på over 4000,- hvilket betyder at jeg betaler over 6000,- om året i min 2 værelses lejlighed.Jeg kan huske at jeg spurgte ejendomsmægleren og han sagde at jeg skulle regne med ca 100,- pr md. Yeah Right !

Besvaret

WOW...har du 15 servere, og 2 solarier at køre derhjemme? Håber ikke det var Sydkraft du her snakkede om, jeg er ikke helt med på det med det frie Elmarked endnu. Måske nogen her er meget inde i det, og kunne give en erfaring videre?

Besvaret

Jeg bruger omkring 2000 til 2500 kWh pr kvartal. Jeg bor i 3vær lejlighed i Malmö. Om det er specielt meget aner jeg ikke, men jeg er i hvertfaldt ved at undersøge andre selskaber end Sydkraft, da omkring 10000 kWh om året bliver alligevel til en pæn slat. Nogen som kan anbefale andre end Sydkraft? Til Steen, hvis du bruger Sydkraft du logge ind på sydkraft.se og se historiske oplysninger.

Guest goggeloj
Besvaret

Hejsa, Ehh...Allan...dit forbrug lyder også usædvanligt højt! Har lige fået en regning på en 2 mdrs. forbrug (222 Kwh) og udfra tallet har de beregnet et årsborbrug til ca. 1700 rundet op i en 3 vær. i Malmø! Dvs. en årsregning på omkring kr. 1700. Det skal siges, at jeg har en server kørende hele natten og tjae...de sædvanlige ting, man har/bruger

Besvaret

Hej Goggeloj, Jeg har en stribe servere plus et par "almindelige" pc'er kørende 24/7. Det er endnu ikke lykkedes for Sydkraft at levere en korrekt beregning på mit forbrug. Hver eneste gang de sender regning, har jeg altid skulle manuelt tilrette den.

Besvaret

Fandt denne her artikel på Børsen 04/12-02. Eksplosion i Nordens el-priser 2002-12-04 14:54 Af Marianne Vestergaard Mere end halvdelen af Nordens energiforbrug bliver dækket af vandkraft. Det tørreste efterår i seks år har derfor bragt vanddepoterne ned og priserne op. Alene i dag 27 pct. op. På den nordiske børs for energi, Nord Pool, er prisen på elektricitet til levering i januar-april 2003 steget til 620 norske kr. for en megawatt-time, hvilket er næsten en tredobling siden 1. oktober. Noget af stigningen skyldes, at handlerne mistænkte vandkraftværkerne for at dæmpe produktionen, for at holde på vandforsyningen til vinter. Af samme årsag har Norges energiminister, Einar Steensnæs, opfordret borgere og virksomheder til at skrue ned for varmen og slukke for lyset, for at spare på vanddepoterne. Vandreservoirerne indeholdt søndag kun 60,6 pct. af kapaciteten, hvilket er rekordlavt for årstiden. Det er et fald på 2,9 pct.point i forhold til ugen før. Normalt skulle vandreservoirerne indeholde 20,7 pct.point mere på denne årstid. Situationen er nogenlunde den samme i Sverige.

• 1 month later...
Besvaret

Tja sidder her i en 1 værelses lejlighed i Danmark. Har IKKE server med dog vaskemaskine. Betale 1550 dkr i kvartalet Det svarer til ca 7500 skr. om året. 1 værelses lejlighed...Sååååå op med humor i Svenskare.. hehe ;-)

• 1 month later...
Besvaret

Et normalt parcelhus i Danmark bruger ca. 5.000 kWh om året. Et ditto svensk bruger omkring 7.000 kWh. Forskellen skyldes at huse i Sverige ofte er lidt større, har flere elforbrugende apparater og måske sløser svenskerne lidt mere end danskerne fordi kWh-prisen ikke er så høj. En 3-vær. lejlighed bør ikke ligge over 2.000 kWh - dog afhængig af antal beboere (og deres alder). Prisen på el dannes på den nordiske el-børs og lige nu er prisen høj fordi der mangler vand i reservoirerne i Norge og Nordsverige. Det trækker prisen op på al el, også den som eksporteres fra Danmark til Sverige, og det er næppe sandsynligt at prisen falder nævneværdigt før en gang midt på året. Om det så sker afhænger af mængden af nedbør (sne) i denne vinter. Der en penge at spare ved at skifte el-selskab men nok mest ved at skifte fra markeds-el til en fastprisaftale på 1, 2 eller 3 år. Generelt er prisfordelen størst ved en 2-årig kontrakt og der er selskaber som kører med meget lave priser f.eks. Storuman Energi i Nordsverige se evt. www.storumanenergi.se for nærmere info. I og med at prisen er så høj lige nu, ville jeg være tilbageholdende med at skrive fastpriskontrakt foreløbig, fordi der er bindingsperioder og fordi prisen så vil forblive på et højt niveau - også selvom den falder senere. Jeg skiftede selv i sommer og sparede omkring kr. 1.800,-/år i forhold til det dengang meget lavere prisniveau - og det er da en sjat. Jeg vil anbefale de som er interesseret at melde sig ind i Kundkraft. De er ikke el-leverandører men, et "buyer cooperative" som samler mange kunder i puljer og derefter søger og finder de laveste priser i hele Sverige - og tegner kontrakt på vegne af forbrugerne. Der er alle typer kontrakt at vælge imellem. Check dem på www.kundkraft.se der er en del penge at spare.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...