swoop Skrevet January 10, 2003 Rapporter Skrevet January 10, 2003 Jeg er desværre kommet i en uheldig situation m.h.t. a-kassen. Jeg flyttede til Malmö d. 24. december sidste år (2002). Det skal her lige siges at jeg var fritstillet fra mit tidliger arb. og derfor gik hjemme, men fik jo stadig løn frem til 31.12.02. Før flytningen havde jeg kontaktet min fagforening for at høre ang. dagpenge efter flytningen til Sv. Og jeg fik her at vide at jeg skulle rekvirere en blanket for at overføre min ancinnitet til en svensk a-kasse. Og efter nytår, når jeg var blevet ledig, blot skulle henvende mig til en svensk a-kasse, og jeg ville overgå til svenske dagpenge indtil jeg fandt et andet job. Da jeg så i sidste uge ringede til min danske a-kasse for at rykke for blanketten som jeg skulle bruge til registering i en Sv a-kasse, fik jeg at vide at "du har da et problem, du er jo ikke grænsegænger, så du kan derfor ikke få dagpenge i Sverige". Er der nogle af jer andre som har oplevet tilsvarende problemer, eller som ved hvor/hvem man kan søge hjælp ?
swoop Besvaret January 10, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret January 10, 2003 Jeg er desværre kommet i en uheldig situation m.h.t. a-kassen. Jeg flyttede til Malmö d. 24. december sidste år (2002). Det skal her lige siges at jeg var fritstillet fra mit tidliger arb. og derfor gik hjemme, men fik jo stadig løn frem til 31.12.02. Før flytningen havde jeg kontaktet min fagforening for at høre ang. dagpenge efter flytningen til Sv. Og jeg fik her at vide at jeg skulle rekvirere en blanket for at overføre min ancinnitet til en svensk a-kasse. Og efter nytår, når jeg var blevet ledig, blot skulle henvende mig til en svensk a-kasse, og jeg ville overgå til svenske dagpenge indtil jeg fandt et andet job. Da jeg så i sidste uge ringede til min danske a-kasse for at rykke for blanketten som jeg skulle bruge til registering i en Sv a-kasse, fik jeg at vide at "du har da et problem, du er jo ikke grænsegænger, så du kan derfor ikke få dagpenge i Sverige". Er der nogle af jer andre som har oplevet tilsvarende problemer, eller som ved hvor/hvem man kan søge hjælp ?
ulmus Besvaret January 11, 2003 Rapporter Besvaret January 11, 2003 Hej Allan! Du skal gå ilbage til din A-kasse og insistere på at få den overflytningsblanket. Som det fremgår af tidligere indlæg i Debatten (læs disse!!) er du berettiget til svenske dagpenge i.h.t. din accinitet i din danske a-kasse. Det kan være, at de ikke anser dig for grænse-gænger, hvilket jeg mener er forkert, men du er under alle omstændigheder EØS-borger, hvilket du skal påpege. Skriv gerne, hvordan det går. Jeg tror, du er den første, vi har med det faktiske problem. Hidtil har det kun været forespørgsler og teorier. Pøj-pøj!
Guest rik Besvaret February 17, 2003 Rapporter Besvaret February 17, 2003 Min kæreste og jeg vil gerne flytte til Malmø. Min er kæreste er på A-kasse.......Vil hun fortsat kunne modtage dagpenge fra DK eller Sverige?? Og hvor meget? (Hun får højeste sats i DK) Vi tør ikke købe en bostattsrat før dette spørgsmål er afklaret!!!!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu