Guest zafar Skrevet March 10, 2003 Rapporter Skrevet March 10, 2003 Hejsa, Først og fremmest vil jeg takke Steen for dette ultra informative site. Jeg sidder og overvejer kraftigt at flytte til Sverige, men der er en række ting som jeg ikke helt har fået på plads. Den ene af disse drejer som om det enkelmands firma som jeg driver. Jeg beskæftigerer mig med computergrafik, og handler derfor ikke med fysiske varer. Pt. arbejder jeg hjemmefra, og har da overvejet at leje kontorlokaler. Men hvis jeg nu flytter til Sverige, kan jeg så også flytte virksomhedsadressen til Sverige og stadig være inde i det danske system som jeg er nu? Eller skal virksomheden have en adresse i DK før det kan lade sig gøre? Hvad er fordelene og ulemperne ved at flytte denne type virksomhed til Sverige? Og så lige et sidste spørgsmål - kan man drive virksomhed fra sit bopæl i Sverige (ejerlejlighed)? Tak, - Zafar Iqbal
Guest zafar Besvaret March 10, 2003 Rapporter Besvaret March 10, 2003 Hejsa, Først og fremmest vil jeg takke Steen for dette ultra informative site. Jeg sidder og overvejer kraftigt at flytte til Sverige, men der er en række ting som jeg ikke helt har fået på plads. Den ene af disse drejer som om det enkelmands firma som jeg driver. Jeg beskæftigerer mig med computergrafik, og handler derfor ikke med fysiske varer. Pt. arbejder jeg hjemmefra, og har da overvejet at leje kontorlokaler. Men hvis jeg nu flytter til Sverige, kan jeg så også flytte virksomhedsadressen til Sverige og stadig være inde i det danske system som jeg er nu? Eller skal virksomheden have en adresse i DK før det kan lade sig gøre? Hvad er fordelene og ulemperne ved at flytte denne type virksomhed til Sverige? Og så lige et sidste spørgsmål - kan man drive virksomhed fra sit bopæl i Sverige (ejerlejlighed)? Tak, - Zafar Iqbal
Guest thomas Besvaret March 11, 2003 Rapporter Besvaret March 11, 2003 Hej Zafar Du er helt klart ude i noget hvor det overstiger en helt almindelig flytning. Der kommer en masse lovgivning ind i det her, som er meget kringlet. Men loven om beskatning i det land hvor man har 75% indtægt eller derover, er at betragte som det land hvor du skal beskattes. I mine øjne er et firma som du beskriver, et firma der ligger der hvor du har adressen, du skriver det jo selv klokkeklart. Flytter du firma adressen til Sverige, så er det vel at betragte som et Svensk firma, hvad skulle man ellers kalde det? Prøv at tage kontakt til Øresunddirekt, der skal lidt tungere rådgivning til i dit tilfælde, mere end hvad vi som privatpersoner kan støtte med. Jeg ville ihvertfald ikke begynde på noget firmamæssigt, før jeg havde talt med myndighederne. Det er i sidste ende deres tolkning af loven du skal rette dig efter. Held og lykke med projektet.
Guest zafar Besvaret March 11, 2003 Rapporter Besvaret March 11, 2003 Tak for svaret, Thomas - jeg får mig en snak med Øresunddirekt og ser hvad de har at sige.
Guest ruben Besvaret March 12, 2003 Rapporter Besvaret March 12, 2003 Hej Zafar, Jeg vil meget gerne høre hvilket svar du får. Vil du skrive svaret her? thanks! Ruben
Guest zafar Besvaret March 12, 2003 Rapporter Besvaret March 12, 2003 Det skal jeg nok gøre, ruben - men der kan godt gå lidt tid før jeg finder ud af noget.
Guest jacob Besvaret March 19, 2003 Rapporter Besvaret March 19, 2003 Hej Zafar. Jeg er i fulgang med det samme projekt, at flytte et firma til sverige. Så denne debat er lige noget for mig, da jeg har handlet med både Norge og Sverige fra Danmark ser jeg ikke noget problem i dette men det vil nok være en fordel at oprette et selvskab i sverig og ikke en enkeltmandsvirksomhed. Men jeg er tilbage her når jeg ved mere. Hilsen Jacob Hinsch
Guest tilt Besvaret September 16, 2003 Rapporter Besvaret September 16, 2003 Kan se der ikke er sket noget her siden marts, men jeg vil da lige sige at jeg også kigger på at flytte min enkeltmandsvirksomhed til sverige. Så jeg er også meget interesseret i evt. informationer i kan finde ud af. Til at starte med har jeg personligt valgt at bibeholde firmaet i danmark indtil jeg har fået undersøgt sagen nærmere. tilt
Miriam Besvaret October 16, 2003 Rapporter Besvaret October 16, 2003 Hej Jeg er igang med at få mit danske firma registret her i Sverige, og har brug for noget regneskabs hjælp herover, da jeg ikke ved hvordan deres "system" er. Er der nogle der kan hjælpe med det, eller har kontakt til en som kan ??
vincent Besvaret October 16, 2003 Rapporter Besvaret October 16, 2003 Hej Miriam. Kontakt evt. Cecilia Arrhenius hos Ernst og Young. (cecilia.arrhenius@se.ey.com) Hun kan sikkert sætte sig ind i din situation
Guest maj Besvaret October 27, 2003 Rapporter Besvaret October 27, 2003 Er der nogen der er blevet klogere på dette emne siden sidste indlæg? Maj
Miriam Besvaret November 3, 2003 Rapporter Besvaret November 3, 2003 Hej Jeg ved ikke hvad i andre har gjort herover med kontorlokaler, men jeg har været ude og se på nogle i dag, som ligger inde midt i Malmö, og som var ret fornuftige i pris. Selve den etage som de ville udleje var alt for stor til kun mig, men jeg tænkte på om der var andre der gik og søgte efter lokaler ? Her ville der nemlig være oplagt mulighed for at lave et kontorfælleskab, da hele etagen var en masse kontorer med fælles køkken og toilet. Hvis der er nogle der er interesset i det, kan i jo ringe eller skrive til mig. 040 154102
Guest maj Besvaret November 3, 2003 Rapporter Besvaret November 3, 2003 Miriam, vil det sige at du er færdig med at blive momsregistreret osv? Gav det anderledes problemer end i Danmark? Og er du blevet klogere på de procenter man skal betale til sygeforsikring m.m. fordi man er sin egen "ansatte"? Hilsen Maj
Miriam Besvaret November 3, 2003 Rapporter Besvaret November 3, 2003 Hej Maj jeg vel tro jeg er halvvejs igennem processen, og ja det er meget mere omstændigt herover...Jeg skal have fat i en dame, som jeg har fået kontakt til herover, som kan hjælpe med alle disse spørgsmål. Håber jeg får det gjort indenfor de næste par dage. Hvor langt er du selv nået ?
Guest maj Besvaret November 3, 2003 Rapporter Besvaret November 3, 2003 Hej Miriam, Hvad er det for en slags dame? Jeg selv har kun været på skatteforvaltningen, som nærmest antyder at det er det simpleste i verden. De gav mig 5 hæfter at læse, men desværre er hverken svenskt eller moms-forståelse min stærke side... endnu... Jeg synes umiddelbart jeg bekymrer mig mest over hvor meget man ender med at aflevere i forskellige skatter... men det må jo kunne betale sig siden nogle svenskere osse starter firma op...
Miriam Besvaret November 5, 2003 Rapporter Besvaret November 5, 2003 Hej Maj Efter at jeg har fået registret mit firma herover, har jeg modtaget en del breve fra folk der tilbyder deres hjælp, til sådanne ting. Jeg har tænkt mig at benyttet et af dem. Hvis det var kunne vi dele en tid hos hende, da mange af de ting/spørgsmål vi har sikkert er de samme ? Hvad er det iøvrigt for et firma du har ?
Guest maj Besvaret November 5, 2003 Rapporter Besvaret November 5, 2003 Hej Miriam, Ja, det vil jeg rigtig gerne! Kunne være ret smart at hjælpes om både udgiften og forståelsen Altså er det en revisor?? Eller er det en "hjælp-til-selvhjælps-dame"? Er du i Malmö? Mit firma laver tryksager og websider. Håber ikke vi er konkurrenter ;-) Hilsen Maj
Miriam Besvaret November 5, 2003 Rapporter Besvaret November 5, 2003 Hej Maj Vi er ikke konkurrenter :-) Jeg er i bil branchen (racetech.dk) Og jeg er sjovt nok på jagt efter en ny webmaster, da jeg har lidt problemmer med at få pådateret min side som det er i dag. Jeg bor i Limhamn, og hende damen er i Malmö. Ring eller skriv til mig, så finder vi ud af noget. 04015 4102
Guest jan Besvaret November 10, 2003 Rapporter Besvaret November 10, 2003 Hej, jeg melder mig lige ind i debatten. Jeg står selv overfor at flytte min virksomhed fra min tidligere adresse i DK her til Malmø. Men som jeg forstår jer ret, så skal man partou oprettes med svensk registrering. Hvordan så? Skal man nedlægge sit danske engagement? Hvordan med salg til Danmark. Alle mine kunder er danske. Skal jeg trække svensk moms hos dem? Og kan de refundere det? Jan
Guest maj Besvaret November 11, 2003 Rapporter Besvaret November 11, 2003 Hej Jan, Min virksomhed er som sagt bare en enkeltmandsvirksomhed med adresse på min bopæl. Så det danske SE-nummer kan man ikke beholde på en svensk adresse når man ingen "domicil" eller ansatte har i Danmark. Alle mine kunder er også (endnu) danske og det er præcis spørgsmål som det med momsen jeg agter at få opklaret snarest. Hilsen Maj
Guest jesper Besvaret November 11, 2003 Rapporter Besvaret November 11, 2003 /me følger nysgerrigt med. Jeg agter selv at moms´e mig, hvis det lyder overskueligt, og er til at have med at gøre. *lytter interesseret*
Guest b.leman Besvaret November 11, 2003 Rapporter Besvaret November 11, 2003 Hej, Jeg har flyttet min enkeltmandsvirksomhed til sverige i marts - og kan genkende jeres problematik og spørgsmål som jeg til dels har fået opklaret. Der er meget hjælp og information at hente herovre. Skattemyndighederne i Malmø er meget hjælpsomme og udbyder gratis infomations-aften-møder som er meget givtige. I kan hente information på www.rsv.se - malmø. Der kan I se tid og sted for møderne, som man skal tilmelde sig. Med hensyn til momsen. Hvis I har kunder i dk som er momsreg. skal I IKKE påføre momsen på fakturaen. I skal dog huske at påføre kundens CVR-nr. på fakt. - dette bliver ved lov fra 01.01.04. Når I angiver moms i sverige skal I ligesom i dk, tillægge eu-moms til salgsmoms og ud igen ved købsmomsen. Her i Sverige er der skattefrit km. godtgørelse uden loft. på sek kr. 1,60 pr. km ikke meget, men taget i betragtning af hvad bilerne koster så er det vel ok. Der er andre afskrivningsregler end vi er vant til. ... dette er godt at drøfte med en revisor-skattemyndighederne da det afviger en del. Repræsentationsfradraget er bedre her i sverige end i dk. I kan fratrække sek kr. 90,00 pr.person gave-mad-?? og moms. Hvis I har forretningsforbindelser på middag i hjemmet kan I ligeledes "bekoste" kr. 90,00 pr. person og også fratrække moms. Telefon - hvis du har denne i hjemmet og bruger familiens telefon er det ikke særligt godt - der kunne svenskerne lære noget af den danske ordning. Alt som kan bruges privat kan IKKE fratrækkes. Altså skal telefonspecifikationen frem og alt som vedr. forretning kan fratrækkes. Problemet kan selvfølgelig løses ved at få oprettet et ekstra tlf.nr. Ved årsafslut for enkeltmandsvirksomheder behøver I ikke at gøre brug af en revisor. - der skal ikke kapitalforklaring mm. her i Sverige. Held og lykke med jeres virksomheder på den svenske side. Hilsen Betina Lykke Leman
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu