Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Først vil jeg lige lægge ud med at jeg er ny her inde. Jeg har en god uges tid læs de fleste af debattens indlæg igennem, for at undgå ikke at spørge om noget der allerede er besvaret. Jeg er en mand/dreng :-) på 22 år, som i et halvt års tid har drømt om Sverige. Interessen har været der hele tiden, men seriøsiteten omkring at brige det til livs, er steget fra 30% til 99%... Jeg har regnet, læst, forhørt mig, simpelthen gjort alt hvad jeg kunne, for at at se om min drøm kan briges til virkelighed. De bedste informationer har jeg fået fra denne side, hvilket jeg takker utrolig meget for. Min drøm er som jeres: -Billig bolig -Fed bil -sjove oplevelser Jeg vil lægge ud med at sige, at jeg er en person der aldrig har brudt love osv. derfor ønsker jeg at gøre dette her 100 % efter loven, hvor absolut ingen former for fusk er i blandt. trods min store indformationssøgning, føler jeg dog stadig, at tusindvis af spørgsmål vil ud af min mund. For lige at få et indtryk af hvem jeg er... En 22'årige drengerøv fra Slagelse (ca. 150 km. fra Malmø). Jeg er single, og bor alene i en lille leje lejlighed til 2500,- mdr. Jeg har fast arbejde, med en ca. løn på 30.000,- . Bor tæt på familie og venner. Først og fremmest er det store spøgsmål om det kan lade sige gøre økonomisk, uden at en gæld bliver større og større. Lad mig sige det sådan, at jeg har færdigbetalt alt hvad der hedder gæld (bil og SU), og står nu på bar bund. Det jeg har i tankerne er at pendle omkring 3 gange om ugen, købe en bil til omkring 200.000 DKR. Lejligheden behøver ikke at være særlig stor (omkring 3.000 dkr. mdr). Er dog lidt skeptisk overfor om det kan kører rundt mht. pendling og benzin. Kan dette lade sige gøre ??? Hvis ja, hvad ville være bedst at gøre for sådan en som mig? Ved godt at det er i store træk, men man skal jo begynde et sted ! Håber at i kan hjælpe mig, da jeg virkelig brænder for det....

Besvaret

Først vil jeg lige lægge ud med at jeg er ny her inde. Jeg har en god uges tid læs de fleste af debattens indlæg igennem, for at undgå ikke at spørge om noget der allerede er besvaret. Jeg er en mand/dreng :-) på 22 år, som i et halvt års tid har drømt om Sverige. Interessen har været der hele tiden, men seriøsiteten omkring at brige det til livs, er steget fra 30% til 99%... Jeg har regnet, læst, forhørt mig, simpelthen gjort alt hvad jeg kunne, for at at se om min drøm kan briges til virkelighed. De bedste informationer har jeg fået fra denne side, hvilket jeg takker utrolig meget for. Min drøm er som jeres: -Billig bolig -Fed bil -sjove oplevelser Jeg vil lægge ud med at sige, at jeg er en person der aldrig har brudt love osv. derfor ønsker jeg at gøre dette her 100 % efter loven, hvor absolut ingen former for fusk er i blandt. trods min store indformationssøgning, føler jeg dog stadig, at tusindvis af spørgsmål vil ud af min mund. For lige at få et indtryk af hvem jeg er... En 22'årige drengerøv fra Slagelse (ca. 150 km. fra Malmø). Jeg er single, og bor alene i en lille leje lejlighed til 2500,- mdr. Jeg har fast arbejde, med en ca. løn på 30.000,- . Bor tæt på familie og venner. Først og fremmest er det store spøgsmål om det kan lade sige gøre økonomisk, uden at en gæld bliver større og større. Lad mig sige det sådan, at jeg har færdigbetalt alt hvad der hedder gæld (bil og SU), og står nu på bar bund. Det jeg har i tankerne er at pendle omkring 3 gange om ugen, købe en bil til omkring 200.000 DKR. Lejligheden behøver ikke at være særlig stor (omkring 3.000 dkr. mdr). Er dog lidt skeptisk overfor om det kan kører rundt mht. pendling og benzin. Kan dette lade sige gøre ??? Hvis ja, hvad ville være bedst at gøre for sådan en som mig? Ved godt at det er i store træk, men man skal jo begynde et sted ! Håber at i kan hjælpe mig, da jeg virkelig brænder for det....

Besvaret

Hej Lasse. Velkommen til scanianet ... og malmø/skåne happy.gif Dine økonomiske spørgsmål kommer helt an på hvilken indkomst du har... og hvor du arbejder på sjælland. Dit alm. befordringsfradrag kan næsten betale for et alm. togkort til københavn. Skal du køre bil har du sikkert fundet prisen allerede og ved hvad det koster i benzin osv. Vælger du at tage bilen over sundet kommer du til at lægge mere end befordringsfradraget indbringer i sparet skat. Det vil derfor være dyrere for dig at tage bilen, men det er et valg man tager og du sparer jo tiden i sidste ende! happy.gif En bil som en Lupo kan måske få det til at køre rundt, men stadigvæk ... en lille bil *G* ... ville gerne selv ha en Audi A8 Quattro ... og den koster jo knapper at køre over broen happy.gif Tyvär! Håber det hjælper! happy.gif

Besvaret

Tak for indlægget Vincent :-) Jeg ved godt at det ikke vil gå lige op mht. min kommende kørsel i bil på omkring 900-1.000 km. ugeligt og befordringsfradraget. Men den udgift, gør ikke så meget, hvis jeg kører i min drømmebil. Som du siger Vincent -"Man sparer jo i sidste ende" JA DET TROR JEG NOK MAN GØR :-) Forresten, så er jeg ikke bleg for i et sådan forum at fortælle hvad jeg tjener, da det selvfølgelig er en vigtig faktor for at det kan lade sig gøre. Tjener ca. 30.000 danske kroner/ mdr. Jeg tager til Malmø nu her på onsdag (30/04-03) for at kigge mig lidt omkring, og få et indtryk af byen. Er der nogle danske kontoer man evt. kan henvende sig til, hvis man har forskellige former for spørgsmål ?

Besvaret

"en vigtig faktor for at det kan lade sig gøre. Tjener ca. 30.000 danske kroner/ mdr." Næ det forsår jeg såmænd godt hvorfor du ikke er bleg for:-) Jeg ved ikke hvorfor indkomsten skulle have noget at sige.Jeg har netop fået det ud af det at jeg faktisk kan leve af min ikke så høje indkomst herovre.

Besvaret

Hej Lasse Lige en ting jeg syntes du skal gøre op med dig selv, det er om du vil bo i Skåne eller have en lækker bil at ræse rundt med i Slagelse. Som jeg forstår dit første indlæg, det er at du vil beholde lejligheden i Slagelse også??? Altså, hvis du bare flytter helt almindeligt, er der rigeligt information at hente herinde. Hvis du stadigt vil have adresse i Slagelse er der ingen mulighed for Svensk indregisteret bil, og lejlighed herovre. Din løn er os uinteressant, men hvis du har konkrete spørgsmål på punkter du er i tvivl om, så er det fint at du henvender dig. Vedr. det økonomiske kan din bank rådgive dig bedre end vi kan, de kender tallene der er vigtige for dig. De regner det ud på kr/øre så du får et overblik. Tror at du skal finde ud af hvad du vil først, Skåne eller bare bilen. Ja det er fedt at købe en god bil, men tro mig at det at bo herovre er også ret godt. Bryder man sig ikke om at man "bliver nødt til" at have en skodlejlighed eller adresse herovre for at have en bil, så holder det ikke i længden. Hvis jeg var dig, ville jeg læse en masse af indlæggene herinde, tænke mig grundigt om, og hvis du så flytter ... at gøre det ordenligt en gang for alle. Dieselbiler kan sagtens pendle 150km hver vej, men det bliver lidt kedeligt i længden tror du ikke. Dog kan du få en Mercer Dieselslæde til rimelige penge og komme udhvilet frem, og den holder længe. Vi skal nok hjælpe dig undervejs når du bare har afklaret alt det andet først.

Besvaret

Hej Lasse! Som udgangspunkt kan du regne med, at leveomskostningerne er billigere her i Skåne. Det gælder for bolig, mad, forsikringer, vægtafgift, TV-licens, kort sagt alt. Hvis du kun skal pendle 3 gange ugentligt, skal du overveje et "mini-bro-bizz-abonnement" (tjek på Øresundsbron) MEN: hvis du har hele din omgangskreds, familie og venner i Slagelse, skal du nok gøre op med dig selv, om du vil "miste" dem. Det er en stor udgift at tage på besøg herovre. Min erfaring er ihvertfald, at det tynder vældigt ud i omgangen med familie/venner. Jeg flyttede for 2 år siden og har absolut ikke fortrudt. Men familie og venner, synes det er min "pligt" at besøge dem, og hvis jeg så indvender, at det jo også koster mig mange penge, får jeg bare beskeden: Jamen du ar selv valgt det!!.

Besvaret

Hej Lasse.. Jeg vil holde med Ulmus i dette.. Det er lækkert, at kunne have råd til lidt ekstra i hverdagen da leveomkostninger er billigere, men det er yders vigtigt, at du tager stilling til hvor mobil din familie og venner er. Om dine venner så boede i København, 35 min. herfra, ville der blive sorteret i vennekredsen. Og det er ikke nemt at starte forfra uden sin faste base i nærheden. Er selv studerende i Danmark og klarer det udmærket økonomisk, så du har alle forudsætninger for at kunne klare dig herovre.. Hører dog også til en af dem, der mener, at hvis man vælger at flytte til Malmö/ Sverige, så er det fordi man har lyst til at bo her og ikke kun for, at ville udnytte den billige bil og bolig og skynde sig tilbage til DK hurtigst muligt. Självklart har de fleste fundet interessen for Malmö der igennem, men der er stor forskel på, at være en Dansker der pendler og en Malmit der arbejder i Danmark.. Glem ikke, at Malmø faktisk er en dejlig by, med meget andet at byde på end bolig og bil ;) Held og lykke med beslutningen.

Besvaret

Puha... havde ikke ventet så mange svar -utrolig positivt overrasket. Jeg lagde ud med de lidt grove ting (økonomi, bil osv,) for at starte et sted. Har overvejet utrolig mange ting, lige fra hvor meget jeg vil opholde mig i SE, til mine venner her i Slagelse. Da jeg som 17 årig tog til Brasilien og boede i et år, skulle der også overvejes en masse ting. Min familie og venner støtter mig 100 % i min lille drøm om Sverige, og ved de vil være der for mig, selvom vores fælles samvær vil forminskes. Det skal lige siges at jeg regner/håber på at jeg vil kunne lide landet lige så meget som de fleste herinde, og dermed tilbringe det meste af min tid i Sverige. Viser det sig at jeg falder for landet, vil jeg selvfølgelig have tanker om at finde job i KBH. Min nuværende lejlighed bliver sagt op så snart/hvis jeg finder en lejlighed derovre. Jeg har et sommerhus jeg evt. kan opholde mig i, hvis jeg bliver her i Slagelse. Mht. min lange kørsel på arb pt. så tror jeg ikke det er det største problem, da jeg nyder at side bag et rat. Arbejder sammen med en fra syd falster, som har kørt den lange vej til Slagelse hver dag i 20 år, så hvorfor skulle lille mig ikke kunne :-) Mine planer: Det jeg vil starte med, er nu her på onsdag, hvor jeg lige vil snuse lidt til Malmø en dags tid. Har brugt utallige timer på at se på lejligheder (Bovision) og må tilstå AT DET ER MEGET BILLIGT, taget i betragtning af størrelse/stand. Det store spørgsmål er bare, hvor er det bedst at bo ?? Det er lidt svært at vide, når man intet kender til byen ! Deres mange ledige andelslejligheder ligger prismæssigt meget op af hinanden, hvor jeg af de få leje lejligheder ser en større forskel :-/ God søndag....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...