Jump to content

Studerende i DK, bosat i SE????

Recommended Posts

Guest samer
Skrevet

Goddag til alle jer flinke mennesker....jeg har et spørgsmål som jeg håber jeg kan få besvaret, da det er det eneste der rigtigt står mellem mig og det at flytte til SE happy.gif.....og her kommer det: Er der nogen af Jer der har erfaring med det at bo i SE og studere i DK? er det noget der er økonomisk muligt, samt er det noget der ikke er alt for besværligt? og hvordan ser det ud med hensyn til SU/su-lån, transport frem og tilbage (fradrag??), og evt. andet jeg muligvis har glemt at nævne.... på forhånd tak Samer

Guest samer
Besvaret

Goddag til alle jer flinke mennesker....jeg har et spørgsmål som jeg håber jeg kan få besvaret, da det er det eneste der rigtigt står mellem mig og det at flytte til SE happy.gif.....og her kommer det: Er der nogen af Jer der har erfaring med det at bo i SE og studere i DK? er det noget der er økonomisk muligt, samt er det noget der ikke er alt for besværligt? og hvordan ser det ud med hensyn til SU/su-lån, transport frem og tilbage (fradrag??), og evt. andet jeg muligvis har glemt at nævne.... på forhånd tak Samer

Besvaret

Har da en veninde der bor til leje i indre malmø i en 1'er, og studerer i DK/Kbh. Jeg går ud fra at hun klarer den fint? happy.gif Som studerende er du jo først og fremmest berettiget til studierabat, så månedskortet til kbh bliver omkring 600dkk ... det nøjagtige beløb kender jeg ikke. Langt de fleste studier er nu også med fradragsret for befordring, men du skal spørge på dit studie (studierådgiveren) for at få at vide om du kan få befordringsfradrag. SU-lån samt SU er du stadig berettiget til da du jo studerer i DK. Køber du ind i sverige, kan der på visse dagligvarer være penge at spare, men øllene er dyrere herovre end i DK. Bøger kan købes billigere i sverige så vidt jeg ved og som studerende er dette helt sikkert en fordel for dig happy.gif Prøv også at kigge tidligere indlæg igennem, da der muligvis er andre af dine spørgsmål der er besvaret tidligere. Hvis du stadig er i tvivl, så tænk på at der er masser af danskere/svenskere der bor i malmø og studerer i kbh, så det er langt fra umuligt. Men hvis du har et stort privatforbrug (som mig sad.gif) så er det måske en god ide at få et studiejob. Tager du et i kbh er du også hér berettiget til befordringsfradrag, samt lønnen er højere i dk.

Besvaret

Hej Samer.. Jeg bor her i Sverige og studerer i DK. Jeg får ikke selv SU, men løn for min uddannelse, men jeg ved at du sagtens kan tage din SU med til udlandet, den bliver endda forhøjet en smule. Men som Vincent sagde, så spørg din studievejleder eller ring selv til SU-styrelsen.

Guest samer
Besvaret

Hej folkens....tak for jeres svar, jeg vil hurtigst muligt kontakte SU-styrelsen, og Handelshøjskolen i KBH, så jeg kan få afklaret det. Men det var bare mere om der var nogen der havde erfaring og kunne fortælle mig om der er nogle ting der gør det hele besværligt osv...sådan lidt praktiske erfaringer happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...