Guest peter Skrevet August 1, 2003 Rapporter Skrevet August 1, 2003 Ved nogen her hvor meget man må opholde sig Danmark, når man bor i Sverige som dansker. Jeg har en kæreste i Danmark, hvor meget må jeg overnatte hos hende uden det går ud over køb af bil ophold etc.
Guest peter Besvaret August 1, 2003 Rapporter Besvaret August 1, 2003 Ved nogen her hvor meget man må opholde sig Danmark, når man bor i Sverige som dansker. Jeg har en kæreste i Danmark, hvor meget må jeg overnatte hos hende uden det går ud over køb af bil ophold etc.
Guest thomas Besvaret August 1, 2003 Rapporter Besvaret August 1, 2003 183 dage skal du opholde dig i udlandet, for at være at betragtes som fraflyttet Danmark. For lidt tid siden var der en stor sag oppe i pressen med nogle EU medlemmer, der var over 183 dage i udlandet, og derfor blev betragtet som rejst til udlandet. Det var der en masse ballade om, da de mente de var udstationeret, men ikke desto mindre talte det som fraflyttet.
Guest mikkel Besvaret August 11, 2003 Rapporter Besvaret August 11, 2003 Nu bliver jeg nødt til, at høre hvordan reglerne præcis er for jeg har hørt en hel del forskellige versioner af sagen om ophold i Dk/SE. - Thomas O ved du med sikkerhed, at man skal være i Sverige 183 dage om året? En en anden tråd i dette forum har jeg læst, at det det kun kræves, at man sover i Sverige én gang om ugen da dette så vil blive beregnet som to dage i udlandet. "hvis man fx. sover der fra mandag til tirsdag." Er der nogle der har erfaring med dokumentation overfor told&skat? I de her tider hvor man hører om mange der svindler kunne det være rart, at sikre sig, at man har sit på det rene hvis man en dag blev "inviteret" til kaffe hos told&skat. :-)
vincent Besvaret August 11, 2003 Rapporter Besvaret August 11, 2003 Eftersom man ikke kan dokumentere at man har "været hjemme og sove", er der i stedet dokumentationspligt over for transportudgifter/befordringsfradrag. Trækker du befordringsfradrag på din selvangivelse må du også være forberedt på at kunne dokumentere det. Selv er jeg ikke blevet krævet dokumentation for mit befordringsfradrag, men jeg har haft klienter der er blevet udbedt dokumentation, så du skal ikke vide dig sikker!
Guest mikkel Besvaret August 11, 2003 Rapporter Besvaret August 11, 2003 Hej Vincent & tak for svaret. Nu har jeg ikke noget, at skjule så jeg frygter det ikke men nu er min situation sådan, at bor bor tæt på en god ven og det hænder, at vi kører sammen til og fra arbejde (når vi ved, at vi kun skal på arbejde og så hjem igen kan man jo lige så godt spare lidt benzin og kører sammen) Men hvordan skulle jeg kunne dokumentere dette? - Vise hans kvittering fra boobizzen???? Venlig hilsen Mikkel.
vincent Besvaret August 14, 2003 Rapporter Besvaret August 14, 2003 Ok ... Hvis man ser på det rent juridisk: Man har dokumentationspligt over for selvangivelsen. Med andre ord: Skriver man fradrag på din selvangivelse skal man kunne dokumentere det. Et cirka-tal er ikke nok. Forstil jer lige at alle selskaber oplyste en cirka-omsætning (not good). Et tænkt eksempel: Du bor i Sverige, men din arbejdsgiver har adresse på Vesterbro. Desuden bor din kæreste på Vesterbro. Da din kærestes bopæl er for tæt på din arbejdsgiver til at du kan få befordringsfradrag, kan du kun få befordringsfradrag de dage du tager fra din bopæl (ikke din kærestes bopæl) til din arbejdsgiver. For at undgå at skulle blive meldt som fraflyttet bopælslandet skal du tage mindst 2 dage hjem om året (180-dages reglen). Hvis du opholder dig hos din kæreste de resterende dage af året vil du derfor være berettiget til befordringsfradrag for de dage du tager til Sverige. Tager du til Sverige 3 gange om året, er det befordringsfradrag for 3 gange. Da du kører med en kollega og derfor ikke kan dokumentere det, kan du få ham til at skrive en erklæring på at han/hun rent faktisk har kørt dig til og fra arbejde på de gældende 3 dage. Bor din kæreste mere end 12km fra dit arbejde kan du snakke med din kommune om hvorvidt du kan få befordringsfradrag - og hvad du skal oplyse for at få det. Eftersom VI betaler deres løn vil de helt sikkert gerne hjælpe dig
Guest mikkel Besvaret August 15, 2003 Rapporter Besvaret August 15, 2003 Hej Vincent & endnu engang tak :-) Ja det lyder jo meget fornuftigt men det var faktis også sådan jeg regnede med, at det fungerede.... Men nu er der jo ingen grung til, at tage sorgene på forskud men det er jo altid rart bare og være lidt forberedt!!!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu