Guest malisa Skrevet November 19, 2003 Rapporter Skrevet November 19, 2003 Hej...jeg er ny herinde...så jeg håber at i vil hjælpe mig... Jeg overvejer at flytte til Sverige efte at havde afsluttet min uddannelse i Danmark, men jeg har nogle spørgsmål... Efter hvor lang tid kan man søge statsborgerskab fra den dag man permanent er flyttet til Sverige ? Eller skal man have opholdelses tilladelse ? Eller noget andet måske ? Jeg håber at i kan hjælp mig...
Guest malisa Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Hej...jeg er ny herinde...så jeg håber at i vil hjælpe mig... Jeg overvejer at flytte til Sverige efte at havde afsluttet min uddannelse i Danmark, men jeg har nogle spørgsmål... Efter hvor lang tid kan man søge statsborgerskab fra den dag man permanent er flyttet til Sverige ? Eller skal man have opholdelses tilladelse ? Eller noget andet måske ? Jeg håber at i kan hjælp mig...
Guest thomas Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Hvorfor vil du være svensk statsborger?
Guest malisa Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Det vil jeg heller ikke, men skal man ikke være svensk statsborger, for at kunne bo og køre bil i Sverige helt lovligt ? Eller hvordan ? Håber på at høre fra mange...
Guest malisa Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Jeg mente og købe bil istedet for køre bil... Håber det er nogen som svare...det vil være meget behjælpeligt...
Guest thomas Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Malisa: Det her er Norden vi snakker om. Du kan som Nordisk Statsborger rejse, bo og opholde dig uden pas og større omstændigheder som du vil i de Nordiske lande. Ligeledes kan du benytte dig af eks. sygehuse, uddannelse o.m.a. hvor det behov skulle opstå. Hvis du er Dansk statsborger kan du bare rykke over på den anden side hvis du vil....piece of cake.
Guest malisa Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Okay...tak...men hvis man nu vil købe bil og bliver det mere end 1 år, foregår det så også på samme måde...da jeg er ret ny herinde og ved ikke hvordan det forgår med at flytte...håber i kan hjælpe...
Guest thomas Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Det er derfor du skal bladre dette site igennem. Der er mange ting at tænke over, og meget at sætte sig ind i. Vi var 9-10 måneder om det, tro ikke du kan gøre det med 15 spørgsmål. Når det begynder at ligne noget kommer der spørgsmål om økonomi m.v., det er du også nødt til at læse på.... om og om igen. Malisa...læs... og bliv informeret langsomt, det her tager lidt tid at overskue.
Guest malisa Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Okay...jeg forstår ikke helt lige hvad du mener...det må du meget undskylde.. jeg har lige hvad var det som to 9-10 måneder for jer? Hvad skal man tænke over ? Hvad skal man sætte sig ind i ? Hvad med økonomien ? Jeg læser skam også men der er så meget godt info her...jeg håber at du vil svare på mine spørgsmål...da jeg er nybegyner og ved ikke så meget det med at flytte og hvad man skal...håber at høre fra dig snart...
vincent Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Malisa: Det jeg tror Thomas mener er, at de spørgsmål du har ... allerede i langt de fleste tilfælde er besvaret, under de aktuelle kategorier. Åbn øjnene og du vil kunne se meningen med de over 5.000 indlæg om flytning, børnepasning, indkøb, musik, restauranter, biler, forsikringer, køb af bolig og bil, leje af bolig, økonomiske spørgsmål, skattespørgsmål, spørgsmål vedrørende det svenske sprog, hvor man registrerer flytning, hvordan man får bredbånd, telefon og om de hjælpsomme svenske naboer. Det hele er her ... du skal bare åbne dine øjne Du kan ikke haste igennem alle 5.000 indlæg ... tro mig ...
Guest thomas Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Jeg vidste heller INTET overhovedet i starten, men fandt Scanianet her ved et tilfælde. Og jeg tror jeg brugte godt 9-10 måneder på at læse scanianet, boligannoncer og bilsites. Til sidst tog vi så over og fandt ret heldigt/hurtigt vores nuværende lejlighed. Her er ALT hvad du skal bruge af info, du skal bare skovle det ind med øjnene. Men det tog lang tid at sætte sig ind i alt dette. Så jeg brugte mange timer ved PCen om aftenen, hvor jeg sad og læste indlæg igennem. Jeg tog det -en -ting -ad -gangen, boligmarkedet, bilmarkedet, økonomi, flytte(hvordan), papirgangen m.v. Husk her i Norden, især med flytte sager er alt bundet op på personnummeret. Når først du sætter noget i gang går det -næsten- automatisk ud ad landet, og ligeledes ind i landet på den anden side rent administrativt, Men det kan du også læse om i de andre tråde. Det er lidt nemmere end de fleste tror, det er mere psykisk besværligt, fordi det er over en landegrænse. Del det lidt op, og begynd at læse, jeg kan jo ikke sidde her og skrive hele scanianet om een gang til vel :-)
swoop Besvaret November 20, 2003 Rapporter Besvaret November 20, 2003 Malisa: Men for at svare på dit spørgsmål. Norddiske statsborger kan ansøge om svensk statsborgerskab efter 2 år. Migrationsverket (dem som behandler ansøgningerne) skriver det vældig godt: "Du ska ha varit bosatt i Sverige i fem år eller fyra år om du är statslös eller flykting. Om du är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare räcker det med två år" Der er andre regler end ovenstående, men det er en af de vigtigste. Deres startside: http://www.migrationsverket.se/ Dybt link om emnet: http://www.migrationsverket.se/swedish/medborg/medborg.html Men du behøver altså ikke et svensk statsborgerskab for at have bopæl i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu