Jump to content

Afgift på bil

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Hvis man tager sin bil med til Sverige, er det så rigtigt at man ved at indregistre bilen i Sverige, får afgiften tilbage? Bilen er 5måneder gammel. Mvh Lass P

Besvaret

Hej. Hvis man tager sin bil med til Sverige, er det så rigtigt at man ved at indregistre bilen i Sverige, får afgiften tilbage? Bilen er 5måneder gammel. Mvh Lass P

Besvaret

Hej. Hvis man indregistrerer sin bil bil i Sverige, skal man så også forsikrer den i Sverige? Mvh Lasse P

Besvaret

Du bestiller tid til en vurdering i DK og efter det har man vidst nok 14dage til at få den ud af landet i. Ellers skal den op til ny vurdering. Ja den skal forsikres i S men det er jo kun godt. Man kan heller ikke have S adresse og have en DK bil med DK forsikring. Men ellers kan du finde MEGET herinde om lige nettop det.

Besvaret

"Man kan heller ikke have S adresse og have en DK bil med DK forsikring." Det kan man da sagtens! Jeg har boet her siden juni sidste år, og har først afmeldt min gamle bil for en lille måned siden. Den var på danske plader og dansk forsikret. Så det er skam ikke noget problem.

Besvaret

Lasse, Du kontakter Told og Skat og bestiller tid til vurdering af din bil - hvis du bor i Kbh. skal du regne med en del ventetid. Så skal du finde vurderingspladsen i Tåstrup - kom i god tid, den kan være lidt vanskelig at lokalisere ... Når bilen først er vurderet, skal den være afmeldt indenfor ca. 1 måned. I praksis er den letteste måde at vente til flytningen til Sverige er sket eller er lige op over. Du kan nemlig ikke på din bil registreret i Sverige uden svensk personnummer, som du først får, når du er tilmeldt det svenske folkeregister. Du skal hos den svenske Bilprovning bestille tid til et såkaldt registreringsbesiktning (syn). Når din bil er så ny, består dette syn egentlig kun af vejning og check af identitet (bilens). Det koster ca. 1.840 svenske kroner. Endelig skal du betale skrotningsavgift ca. 1.500 svenske kroner - og et latterligt lille beløb for svenske nummerplader - vistnok mindre end 150 svenske kroner. Når du er kommet så langt, begynder det svenske bureaukrati at arbejde. Det sørger automatisk for afmelding af bilen i Danmark. Du får tilsendt et sæt svenske nummerplader i løbet af få dage. Bilen vil også være kendt hos det svenske Vägverket - har den praktiske betydning, at et forsikringsselskab nu kan lave en forsikring for din bil. Når du har fået lavet din forsikring, kan du hos Vägverket få udført en såkaldt "påställning" - d.s.v. at du nu også må bruge bilen. Indtil da kører du bare på dine danske nummerplader og din danske forsikring. Måske synes du, at det lyder besværligt, men det er ikke så galt - jeg har gennemført rutinen her i begyndelsen af januar måned, og det forløb ganske udmærket. Det er i øvrigt helt rigtigt, hvad Gio skriver om kørsel i Sverige med danske nummerplader - ikke noget problem. Hvis det skal være helt efter bogen, skal dit danske forsikringsselskab selvfølgelig vide, at du er flyttet og vil måske ændre lidt i dine vilkår. Jeg kørte på danske plader fra midten af december til slutningen af januar måned.

Besvaret

Hej. Tak for hjælpen, det er rart at man kan få så hurtig tilbagemeldning. Hvordan regner man ud hvor meget man får tilbage, ved at indregistrere sin bil i Sverige? For det er da det eneste rigtige at gøre ik?? Mvh Lasse P

Besvaret

Lasse, "Hvordan regner man ud hvor meget man får tilbage, ved at indregistrere sin bil i Sverige?" Du går på www.bilpriser.dk og finder det sted, hvor man kan få vurderet sin bil med henblik på import eller eksport - i dit tilfælde eksport. Du skal være meget omhyggelig med at finde den rigtige model - årgang, udstyrsniveau, motor o.s.v. Når "bilpriser" som resultat giver dig en vurdering med en pris, specificerer de den del af prisen som er afgift. Ved import skal den betales - ved eksport refunderes 85 %. Oplysningerne hos bilpriser er selvfølgelig kun vejledende - jeg fik lidt mindre ... "For det er da det eneste rigtige at gøre ik??" Jeg har i hvert fald gjort det. Vi havde 2 biler i DK. Den ene var en Renault Clio med dieselmotor - modellen findes ikke i Sverige og jeg skønnede at en senere indbytning i Sverige kunne blive et problem. Den danske forhandler købte den tilbage til en OK pris. Den anden er en Hyundai Getz, som der kører mange af i Sverige - derfor tog vi den med som beskrevet. Vi kunne have solgt den i DK for måske 90.000. Vi fik cirka 50.000 refunderet - vi har altså bil for cirka 40.000 (og 50.000 i banken) - vi kunne også have købt en tilsvarende i Sverige for de 90.000, men så ville vi givetvis tabe mere i det samlede forløb. Min holdning er, at hvis du har en bil som du er glad for / tilfreds med, så skal du tage den med, hvis den ikke er alt for eksotisk. Svenskerne er ikke specielt glade for dyre tyske biler, der ikke er førstegangssolgt i Sverige. Men en nogenlunde almindelig bil - efter svenske forhold - bør ikke give problemer. Prøv at se lidt hos bilpriser - og hos Told og Skat - her kan du finde lidt beskrivelse og vejledning om hvordan proceduren er. Stædighed og tålmodighed belønnes - nogle gange ;-))

Besvaret

Kim H. Okay, tak for hjælpen. Har kigget lidt på det, og fundet frem til en masse gode oplysninger. Så skal lejligheden bare lige findes, og så er det bare afsted. Mvh Lasse P

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...