Guest casper Skrevet May 25, 2004 Rapporter Skrevet May 25, 2004 Er der nogen der ved hvorfor?? Har hørt noget om at der er en høj årsafgift på disse kontra benzin...men er det grunden??!!
Guest casper Besvaret May 25, 2004 Rapporter Besvaret May 25, 2004 Er der nogen der ved hvorfor?? Har hørt noget om at der er en høj årsafgift på disse kontra benzin...men er det grunden??!!
Persson Besvaret May 25, 2004 Rapporter Besvaret May 25, 2004 Jeg vil tro at det er en kombination af flere faktorer. Dels den høje årsafgift på diesel biler Prisen på diesel generelt samt prisen på diesel biler kontra benzin biler. Alt sammen faktorer der gør at gevinsten ved at køre diesel - først kommer ved et meget højere årligt kørselsforbrug. Om der er andre faktorer ved jeg ikke ?
Guest kim Besvaret May 25, 2004 Rapporter Besvaret May 25, 2004 Med hensyn til årsafgiften gælder at denne i Sverige fortsat er baseret alene på bilens vægt og ikke som i DK på bilens forbrug. Jeg har en Skoda Fabia RS (diesel). Årsafgiften er godt SEK 5000 i modsætning til en benzinudgave, hvor afgiften er godt SEK 1000. Svenskerne kører i almindelighed i noget større biler - så bliver forskellen i kroner noget større.
Guest tommy Besvaret May 25, 2004 Rapporter Besvaret May 25, 2004 Jeg køre også selv disel, Giver omkring 6000 for en 1400kg golf. Men jeg vil sige, pendler man til kbh hver dag betaler det sig hjem efter 4 md har jeg regnet ud, så er resten jo penge man spare kontra benzin priser osv.
Guest thomas Besvaret May 25, 2004 Rapporter Besvaret May 25, 2004 Casper: Svenskerne er "diesel- sod- partikkel-forskrækkede." Hvert land har deres tolkning af miljø (læs: Afgifter) Som Kim H skriver er skatten ret høj på dieselbiler, så der skal køres en del for at køre gevinsten hjem. Men som du også ser herinde i debatten er vi flere der har fået forkærlighed for bl.a. 6 cyl dieselbiler, og når skatten er betalt, jammen så er brændstof udgiften til at overskue. Også selv om man kun går 10 på literen i snit :-) Uanset hvad syntes jeg personligt at dieselbiler kører dejligt, og foretrækker det fremfor en benziner. Læs denne pdf fil, download den og åben den bagefter den fylder lidt. Der kan du tydeligt se skatter på de udvalgte modeller i hhv. benzin og diesel. Thomas O. www.p8ball.dk // www.silverhorde.nu
Guest casper Besvaret May 26, 2004 Rapporter Besvaret May 26, 2004 Ok - så klog så godt, takker. Men hvis det drejer sig om ca. 5000-6000SEK kontra 1000-2000 i årsafgift, kan det da kun svare dig at købe en dieselbil som pendler?! Og jeg gir også ret mht. diesel.. de kører bedre og mere problemfrit. Thomas O: Kunne godt tænke mig at se den pdf fil...selvom paintball oz er meget sjovt
Guest kim Besvaret May 26, 2004 Rapporter Besvaret May 26, 2004 Casper, Du har set lyset ... Du kan blive medlem af den lille - men entusiastiske - diesel-menighed, der udgør et larmende mindretal her på Øresundsdebatten. En mindre diesel-bil til pendling er oplagt - så kan man bruge pengene, der spares, til noget mere spændende. Der er dog noget i gære i det svenske - en forestående omlægning af fordonsskatt - som årsafgiften hedder på svensk - til at være afhængig af kulilte-udslip vil ændre vilkårene. Alt tyder dog på, at specielt de mindre og meget økonomiske diesel-biler stadig vil være fordelagtige. Du kan læse lidt mere om dette andetsteds på Øresundsdebatten.
Guest thomas Besvaret May 26, 2004 Rapporter Besvaret May 26, 2004 Ups glemte linket: http://www.bilar.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/branslebroschyr_2004 .pdf Sorry :-) Thomas O. www.p8ball.dk // www.silverhorde.nu
Guest casper Besvaret May 27, 2004 Rapporter Besvaret May 27, 2004 tak - jeg tilslutter mig helt klart diesel-menigheden....hvad mit køretøj bliver er stadig i overvejelses-stadiet nu efter jeg har fundet ud af ,via brochuren fra konsumentverket, at en lupo 3L er rundt regnet 1/2 så dyr i afgift i forhold til feks Audi A3 tdi.. og så kører den ca. 12km længere på literen.... Så spørgsmålet er vil jeg smile overlegent over broen i min A3 tdi eller grine hele vejen til banken i min lupo3L??!!
Guest nikolaj Besvaret May 27, 2004 Rapporter Besvaret May 27, 2004 Spørgsmålet er vel som stillet ganske mange gange efterhånden. Er det et transportmiddel eller er det et statussymbol ... vil du ha en sjov bil, eller en billig bil - eller begge dele. Vælger du en Lupo er der råd til en sjov bil ved siden af. Audien er helt klart den bløde mellemvej - medmindre du jo har valgt Audi'en fordi den er supernice. Selv ville jeg (hvis jeg havde haft pengene) valgt en Lupo 3L og så en topnice blæredyt til fritiden.
Guest kim Besvaret May 28, 2004 Rapporter Besvaret May 28, 2004 Casper skriver "en lupo 3L er rundt regnet 1/2 så dyr i afgift i forhold til feks Audi A3 tdi.. og så kører den ca. 12km længere på literen...." Jeg tror, at man skal være mere end almindelig økonomisk bevidst for at få en Lupo 3L til kun at bruge 3 liter pr. 100 km. Jeg VED derimod, at man f.eks. kan få en Skoda Fabia RS til at holde sin ece-norm, der taler om 5,1 liter pr. 100 km - eller 19,6 km/liter. Mit eget eksemplar har nu rundet 16.000 km - totaløkonomien for denne strækning lyder på 19,62 km/liter. Smag og behag - selvfølgelig. Men Skoda'en er altså ikke Sveriges dyreste diesel-bil - og jeg har fået penge tilovers til en noget mere spændende for-sjov-bil.
Guest lars Besvaret May 31, 2004 Rapporter Besvaret May 31, 2004 Pyha.. Det med en Lupo, eller noget andet småt diesel, hvor man så kan ha' en sjover slæde i garagen til om søndagen. Jeg syntes lidt, at når det nu er sådan at man skal pendle 200+ km/dag så må det altså godt være dér at det er behageligt, og man kan glæde sig over at køre godt. Vi er to der skal retur København hver dag - og indtil videre ser det ud til at det bliver en 530d Touring vi får fornøjelsen af - hvis man kører den hjem fra Tyskland kan der jo købes ganske pæne eksemplarer af racen i 2001 udgaven (193 HK) med læder, navigation og hele balladen til 150-170.000 dkk... Og det er altså i vores verden en dejlig bil samt tung nok til at den kan trække hestetrailer - og er vel i øvrigt også sjov-bil nok til vores umiddelbare behov i forhold til at man nu flytter til et land der ikke brandbeskatter biler i samme grad som Danmark, og derfor nok kan rykke en enkelt klasse eller to op... (kører i dag Citroën Xsara VTS / 167HK). Meget gode omtaler alle vegne og ikke særlig meget dårligt sagt om den. Vi har også haft kigget rundt på Passat TDI'er samt ditto Skoda, men de er bare ikke passende meget billigere, måske de nok har kørt lidt kortere - men i det store hele ikke voldsom meget billigere at købe. Så nu håber vi bare ikke at vi dør af forsikring eller service på bimmeren ;-) Ah - men poínten var nok at når man skal bruge 2-3 timer dagligt på transport - så har vi holdningen at så skal det altså være en fornøjelse mere end noget, der bare skal overstås. Har retfærdigvis aldrig kørt en Lupo! :-)
Guest casper Besvaret June 1, 2004 Rapporter Besvaret June 1, 2004 i mit tilfælde kører jeg ca. 130km/dag. Jeg har regnet ud at den økonomiske forskel på en lille dieselbil og en lille benzin i mit tilfælde er ca.10600.- DKR i drift om året, det er ca. 1000.- pr mdr. Så er der selvfølgelig den årlige dieselafgift, som trækker et par tusind fra. Men vender man den om så ville mit alternativ være en sprød benzinbil der for det første ville være en del dyrere i anskaffelse og for det andet være dyrere i drift, da min sammenligning er en lille(billig) benzinbil med ca 12km/l i snit. Har faktisk læst rigtig gode anmelselser af skoda fabia RS og jeg ville overhovedet ikke skamme mig over at køre rundt i denne, da jeg som bilist gennem mange år ved at det er økonomien ved transporten der luner i det lange løb og hverken luxus eller lir. Bevares, skal da være ærlig og erkende at jeg så sent som for ca 1 måned siden var på nippet til seriøst at overvejde mazdas RX8... men min fornuft overvandt mig heldigvis Pendler eller ej - nægter simpelthen at inden for et halvt eller helt år at tage toget fordi det er blevet hverdag og jeg jo ligeså godt kan spare de penge i forskel...
Guest peter Besvaret June 1, 2004 Rapporter Besvaret June 1, 2004 Lars: Jeg er helt enig. Hvis man pendler meget betyder bilen altså en del. Kørte indtil for nyligt i en Peugeot 307 SW - absolut ingen ringe bil - men trættende at køre i ved 110-130, i sidevind et helvede, samt i køkørsel. Jeg og min kone kører sammen og kører ialt 160 km pr. dag - så en stille og stabil bil var at foretrække. Vi har netop købt en Volvo S80 D5 som vi er uhørt tilfredse med. Den går 17 km/l - og det med automatgear og køkørsel på sjællandsiden! Økonomien er stort set den samme som Peugeot'en - hvilket er rystende bilernes forskellighed taget i betragtning. Men alt ialt tilfreds med en behagelig bil at tilbringe de mange pendlertimer i. Peter
dan Besvaret June 1, 2004 Rapporter Besvaret June 1, 2004 Jeg har også en S80, godt nok en T6'er som har dårlig økonomi, men i forhold til med at pendle 200+ er jeg absolut enig i at det nu er vigtigt at man sidder godt og behageligt, har plads, kan klare lidt vind osv. for ellers bliver det godt nok en lang tur. Og med 200+ så bliver man (læs jeg) altså bare itrriteret over en bus eller en traktor en gang imellem og så skal man altså bare op i fart og uden om og videre......
Guest lars Besvaret June 2, 2004 Rapporter Besvaret June 2, 2004 Peter> 17 km/L - det er ret godt faktisk. Jeg regner ikke med at få mere end 14-15 stykker ud af BMW 530'eren. Og netop automatgear er også er must her - jeg er ved at blive vanvittig af alt det kobleri i køerne omkring københavn! Og jeg VED bare at jeg vil blive møg irriteret over en bil der ikke vil flytte sig bare lidt - også når man kører godt og vel almindelig motorvejskørsel. Desuden er det praktisk at have en stor og forholdsvis tung bil, da vi så slipper for videre bøvl i forhold til at skulle trække hestetrailer mm. Casper> Så længe økonomien hænger fornuftigt sammen tror jeg nok det kan lune dejligt i en stor stabilt kørende bil hvor motorstøjen er ikke eksisterende. Vi er to der kører sammen hver dag, så mener jeg nu nok det kan hænge fornuftigt sammen. Jeg har også forsøgt at regne forskellen mellem en BMW 530i (6 cyl benzin) og en BMW 530d (6 cyl diesel), ved 50.000 km/år bliver udgifterne til drivmiddel og vægtafgift cirka 12.000 lavere ved diesel end ved benzin. Samtidig er afskrivningen på de store dieselbiler nok en smule lavere end ditto benzin ved store kilometerantal. Vedligehold nok en smule højere. Jeg ville absolut heller ikke skamme mig over en Fabia RS, det er da en dejlig bil. Men nu har vi valgt at holde fast i cirka samme beløbsmæssige budget til hvad bilen må koste i Sverige som vi ville give i Danmark. Hvis det bliver for surt på et tidspunkt, så er det jo ikke værre end at vi kan sælge bimmeren og købe noget mindre. Da vi under alle omstændigheder køber den brugt er den voldsomme startafkrinvning taget af den tidligere ejer.
Guest tom Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hejsa Er der nogen der ved hvad vægtafgiften ligger på i sverige på en Peugeot 106 1,5 DIESEL. Den vejer 875 kg. Bare ca. pris. Mvh Tom
Guest lene, Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hej Tom Du kan se her hvad du skal betale i fordonsskat på en sådan bil. http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/ehandel/bestall_produkt.asp?lngCatego ryID=545&ProductID=826&GroupID=1&KeywordID=45
Guest kim Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 www.skatteverket.se skatter/huvudmeny/fordonsskattetabeller
Guest kim Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Tom, Vægtafgiften - sådan hedder og er det stadig i Sverige - er måske ikke den eneste afgørende detalje om den Peugeot 106, som du spørger om. Jeg har en fornemmelse af, at du eventuelt vil tage bilem med fra DK til SE. Så er det måske værd også at undersøge, om der er "support" for sådan en bil. Hvis ikke den har været solgt i diesel-udførelse i SE, kan du få problemer med vedligeholdelse. Du kan selvfølgelig få den slags udført i DK, hvis der er tale om planlagt service, men ved eventuelle driftstop kan situationen være mere kompliceret. Endelig står du nok en dag og skal sælge bilen - og hvis ikke den er "kendt" i SE, kan den måske være svær at afsætte. Selv havde jeg en Renault Clio i diesel-udgave i DK - men, ingen tilsvarende bil findes i SE, så bilen blev afhændet i DK. Min kones bil derimod - en Hyundai Getz - har vi netop solgt. Dem er der solgt en del af her i Sverige. Efter 2 år og 20.000 km solgte vi den med en afskrivning på ca. DKK 20.000. Det har vi været tilfredse med.
Guest tom Besvaret December 9, 2004 Rapporter Besvaret December 9, 2004 Jeg takker for oplysningerne. Kim: Du har en god pointe, som jeg lige vil undersøge nærmere. Havde du problemer med at forsikring din Renault Clio?
Guest kim Besvaret December 9, 2004 Rapporter Besvaret December 9, 2004 Øøøøhh - forsikring af min Clio - som jeg solgte - næh jeg fik penge retur fra det danske forsikringsselskab. Forsikring af min "danske" Getz i Sverige - egentlig ikke. Der var selvfølgelig nogle administrative detaljer, der skulle falde på plads, men udfordringen lå mest i at forstå de svenske regler for indførsel af bil fra andet EU-land. Alt dette er beskrevet nogenlunde udførligt andetsted i dette debatforum - hvor du også finder tråde, som beskriver hvordan du kan få noget af registreringsafgiften for en dansk indregistreret bil retur, hvis du udfører bilen.
Guest tom Besvaret December 10, 2004 Rapporter Besvaret December 10, 2004 Er der nogle "skjulte" afgifter ved køb af bil i sverige? Jeg har kigget lidt på priserne på nogle Audi i DK og SE, og synes at forskellen er kæmpe. Audi A3 attraction 1,6 3d: DK: 281.000 - SE: 152.000 Audi A3 attraction 2,0 TDI: DK: 374.000 - SE: 178.000 Alle priser er i danske kr. Kan det virkelig passe at der er SÅ stor forskel, eller er jeg helt galt på den? Mvh Tom
Guest Trine Besvaret December 10, 2004 Rapporter Besvaret December 10, 2004 Dieselbiler er af uransagelige årsager ikke så udbredte blandt svenskere... jeg ved ikke om det er efterspørgslen der gør at dieselprisen er så lav i forhold til benzinmodellen.. Udover at afgiften (fordonskatten) er højere på dieselbiler mener jeg ikke der skulle være yderligere omkostninger.. vi har 2 dieselbiler og har ikke mødt "skjulte omk"..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu