Guest michael Skrevet August 7, 2004 Rapporter Skrevet August 7, 2004 Hej Jeg går med planer om at flytte til Malmø til næste sommer MEN jeg havde en snak med en kollega, der allerede bor 40 km nord for Malmø og den snak har fået mig til at genoverveje flytningen... Han sagde nemlig at der om en måned bliver indført en ny lov i Sverige, der betyder at man som Dansker (der flytter til Sverige), skal bo i Sverige (og have svensk personnr) i 12 måneder INDEN man må indregistrere en bil i Sverige :-( Er der nogen der be- eller afkræfte denne påstand? og i så fald gerne med et link, hvor jeg kan læse selve lovteksten. Hvis det er sandt, så er det lykkedes at lukke endnu et af de små friheds huller, som danskere kan søge tilflugt i for de groteske danske afgifter.. og skulle det være sandt, så fatter jeg ikke at Danmark og Sverige er med i EU, hvis de bare laver deres egne regler og er ligeglade med arbejdskraftens frie bevægelighed og retten til at flytte til et andet EU land uden at blive straffet.. Jeg håber det er en skrøne, for bare tanken om den slags diskriminationslove, gør mig rasende...
Guest michael Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Hej Jeg går med planer om at flytte til Malmø til næste sommer MEN jeg havde en snak med en kollega, der allerede bor 40 km nord for Malmø og den snak har fået mig til at genoverveje flytningen... Han sagde nemlig at der om en måned bliver indført en ny lov i Sverige, der betyder at man som Dansker (der flytter til Sverige), skal bo i Sverige (og have svensk personnr) i 12 måneder INDEN man må indregistrere en bil i Sverige :-( Er der nogen der be- eller afkræfte denne påstand? og i så fald gerne med et link, hvor jeg kan læse selve lovteksten. Hvis det er sandt, så er det lykkedes at lukke endnu et af de små friheds huller, som danskere kan søge tilflugt i for de groteske danske afgifter.. og skulle det være sandt, så fatter jeg ikke at Danmark og Sverige er med i EU, hvis de bare laver deres egne regler og er ligeglade med arbejdskraftens frie bevægelighed og retten til at flytte til et andet EU land uden at blive straffet.. Jeg håber det er en skrøne, for bare tanken om den slags diskriminationslove, gør mig rasende...
Guest palle Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Jeg tror det er en and. Jeg har ihvertfald intet hørt om det, og det ville jo være i modstrid med alle planer om integration af Ørestaden.
Persson Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Jeg har svært ved at se hvad Sverige skulle få ud af en sådan lov ?
Guest jesper Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Michael..din "ven" tager dybt pis på dig!
Guest jesper Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Palle: Forresten...hvorfor skal Ørestaden på Amager pludselig integreres!?
Guest palle Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Den er vel også en del af örestaden, eller måske jeg ikke helt har fattet hvad örestaden/regionen handler om ? Det er vel en sammensmeltning af disse områder ??? hvad ved jeg :o|
Guest michael Besvaret August 7, 2004 Rapporter Besvaret August 7, 2004 Hej igen Tak for svarene :-) Ham min kollega, sagde at han havde læst om lovforslaget i Øresundsnyt. Han sagde at loven skulle forhindre folk i at have en adresse i Sverige og så købe bil, men reelt stadigt bo i Danmark. Jeg kan heller ikke rigtigt forstå hvorfor alle EU borgere skulle straffes kollektivt, fordi nogle enkelte danske statsborgere gør noget ulovligt (altså at køre svensk registreret bil i DK uden reelt at bo i Sverige og uden at være i Sverige de antal dage om året man skal, for at måtte køre i den svensk registrerede bil i DK) Så måtte de hellere sætte hårdere ind mod dem de snupper i ugerningen, end at straffe os som reelt vil flytte permanent til Sverige, for det vil jeg! Jeg har skrevet en mail til vägvärket (de har en fråga & svar service) når jeg får svar fra dem følger jeg op på sagen her i forum. Men endnu en gang tak for hjælpen, jeg blev lige bange for at jeg ikke ville kunne realisere min drøm om malmø, for med mit job skal jeg bruge bil for at pendle til mit arbejde i KBH.
Guest carspar Besvaret August 10, 2004 Rapporter Besvaret August 10, 2004 Hej Michael Dahl Det bliver da sjovt at se om det danske folketing kan få lov til at lave særlove her i sverige, omhandlende danske indvandrere der skal have særregler om bilkøb i forhold til andre indvandrere. Det tror jeg bliver meget svært, da ligestillingen i Sverige er meget større end i Danmark (mit eget udsagn). Sagt på en anden måde så vil det kræve at den danske regering kommer ind og rører ved den grundlæggende svenske og europæiske lovgivning om fri bevægelighed, jeg tror at det er en and. De kan ikke engang blive enige om at lave skattelove det tilfredsstiller de danske behov, da de er temmeligt anderledes end det øvrige Norden, så hvorfor skulle de kunne lave dette. Såfremt det lykkedes er det blot at klage til EU kommisionen om forhindringer i den fri bevægelighed i EU. Men har du nyt om sagen så skriv det endelig her, det er sjov læsning.
Guest michael Besvaret August 10, 2004 Rapporter Besvaret August 10, 2004 Jeg håber og tror også at det er en and, for hvis svenskerne skulle lave en lov der forbød EU borgere der flytter til Sverige, at købe bil i det første år de bor der, svarer det til at danskerne vedtog en lov der gjorde at EU borgere ikke måtte købe spiritus og tobak i Danmark. Selvom loven kun ville omhandle danske statsborgere, så er der ikke alene tale om diskrimination, men svenskerne ville også smide penge ud ad vinduet, bare for at hjælpe den danske statskasse... det tror jeg næppe at svenskerne vil :-) Jeg venter stadigt svar fra vägverket, men så snart jeg hører noget poster jeg det her i forum.
spiff Besvaret August 10, 2004 Rapporter Besvaret August 10, 2004 Tjaeh... Den danske stat beskatter jo i forvejen fast ejendom som man ejer i udlandet (ejendomsværdiskatten), så hvorfor ikke også beskatte køretøjer..? Men jo tror nu også alligevel det er en and :-).
Guest michael Besvaret August 13, 2004 Rapporter Besvaret August 13, 2004 Så fik jeg svar fra vägverket i Sverige og ud fra deres mail er der intet i vejen for at indregistrere et køretøj i Sverige. Hvis man skal eje et køretøj i Sverige, behøver man faktisk ikke at bo i Sverige. Her er hvad de skrev: "Hej Michael. För att kunna bli registrerad som ägare till ett fordon i Sverige måste du uppge en svensk adress och ha ett svenskt personnummer eller samordningsnummer. Om du saknar svenskt personnummer, kan vi begära ett samordningsnummer från Skatteverket för din räkning. Du måste bifoga en kopia på identitets-handling, det kan vara t.ex. pass eller körkort Samordningsnumret är personligt och används vid kontakt med myndigheter i stället för personnummer. Du får ett särskilt brev där det står vilket nummer du har fått. Du behöver inte ha bott i Sverige ett år för att kunna äga ett fordon, men för säkerhets skull kan du ju kolla med Skatteverket." Vänliga hälsningar Anneli Öhman, Vägverket.
Guest michael Besvaret August 18, 2004 Rapporter Besvaret August 18, 2004 Så blev det også bekræftet med det svenske skattevæsen... Der er ingen lov og der er heller ingen lov på vej, der forhindre danske statsborgere at indregistrere bil og mc, så snart de har svensk personnummer eller samrordnings bevis. Jeg er meget lettet over at man ikke skal vente et helt år og glæder mig nu til at flytte til Malmö næste sommer.. mvh Michael
Guest torben Besvaret August 28, 2004 Rapporter Besvaret August 28, 2004 Familjebilar kan bli 100 000 kronor dyrare Volvo V70 kan bli 50 000-116 000 kronor dyrare. Vanliga familjebilar bör bli 100 000 kronor dyrare. Och priserna på värstingjeepar och familjebussar måste höjas ännu mer, enligt Vägverket. Chockhöjningen skulle få ned andelen stora bilar som drar mycket bränsle. Åtgärden är enligt Vägverket nödvändig om Sverige ska klara sina miljömål, skriver Dagens Nyheter i dag. Som exempel nämns Volvo V70, Sveriges mest sålda bil, som enligt förslaget kan bli mellan 50 000 och 116 000 kronor dyrare att köpa, beroende på modell. Bilbranschen bävar och påpekar att det finns andra sätt att minska växthusgaserna. - Genom att köra på rätt sätt och ha rätt lufttryck i däcken får man betydande genomslag i förbrukningen, säger Ulf Perbo, vice vd på bilindustrins branschförening Bil Sweden, till DN. Johan Taubert
Guest lars Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 Torben> *gys* Lad os da håbe det ikke kommer lige med det samme. Grotesk i øvrigt, så ville V70'eren jo stadig være en hel del billigere i SE uagtet at den steg 100.000 sek...
Guest jesper Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 Hvordan tror i liiige svenskerne ville tage sådan en afgifts-stigning!? Det lyder simpelthen for sindssygt til at være sandt - der ville jo komme et ramaskrig. Dén tror jeg ikke de kan gemme "under" en evt. afgifts-nedsættelse på spiritus ;o) Jeg er ret overbevist om, at nedenstående "idé" vist ikke er meget mere end dét. En eller anden svensk politiker der vil gøre sig bemærket. Må sige det lykkedes *g*
Nils Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 Nu er det jo ikke "en eller anden politiker", men Vägverket, som i øvrigt også gerne vil hæve benzinprisen med et par kroner. I øvrigt bemærkelsesværdigt, at bilbranchens direktør mener, at den bedste måde at klare miljømålene på er at pumpe dækkene (med CO2?). Måske en mindre overbevisende argumentation, men branchen har vel indset, at der ikke skal så meget til. Det er meget svært at røre ved bilafgiftssystemet i Sverige.
Guest hans Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 Tja, det skal da nok passe, at rigtig mange kører med forkert dæktryk...
Guest palle Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 Skal man så ændre dæktryk alt efter temperaturen ??? (som man jo gør i race) Mon ikke man skulle forbyde dæk over 185 i bredden ? Det ville da sikkert også spare på benzinen. Eller, kun køre bil om mandagen.... Der er jo mange måder at spare på...
Gio Besvaret August 29, 2004 Rapporter Besvaret August 29, 2004 ...eller gøre som de påtænker i Kbh: Indføre en betalings-ring rundt om hele indre by, præcis som i London. De er sat´me ved at blive et hak for smarte. :-|
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu