Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Havde en pudsig oplevelse på vej over i dag. Jeg lå og kørte lidt friskt på broen, da jeg spottede en svensk Polis ude i højre side. Jeg fik sat farten ned i god tid, og det var heldigvis timet til at jeg alligevel skulle sætte farten ned ved vejarbejdet på midten af broen. På den anden side af vejarbejdet satte jeg farten op til 110 igen og overhalede. Da vi nåede et godt stykke forbi "Velkommen til Danmark"-skiltet, satte jeg gradvist farten op til en god frisk fart. Da jeg havde fået et hul på 6-800 meter, blev det åbenbart for meget for den gode betjent Svensson. Han accellererede og jeg endte med at have ham liggende lige i røven. Usikker på hvad fanden han havde gang i, satte jeg pænt farten ned og holdt de 90 km/t gennem tunnellen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om grunden til at han fulgte efter mig var at han filmede og målte mig. Lidt a la episoden med Prins Jokke. Men bliver jeg meldt, kan jeg vel selv melde ham for fartovertrædelse? Blot fordi han har blå blink på taget skal han vel overholde de danske fartgrænser på Dansk jord...?

Besvaret

Havde en pudsig oplevelse på vej over i dag. Jeg lå og kørte lidt friskt på broen, da jeg spottede en svensk Polis ude i højre side. Jeg fik sat farten ned i god tid, og det var heldigvis timet til at jeg alligevel skulle sætte farten ned ved vejarbejdet på midten af broen. På den anden side af vejarbejdet satte jeg farten op til 110 igen og overhalede. Da vi nåede et godt stykke forbi "Velkommen til Danmark"-skiltet, satte jeg gradvist farten op til en god frisk fart. Da jeg havde fået et hul på 6-800 meter, blev det åbenbart for meget for den gode betjent Svensson. Han accellererede og jeg endte med at have ham liggende lige i røven. Usikker på hvad fanden han havde gang i, satte jeg pænt farten ned og holdt de 90 km/t gennem tunnellen. Jeg kunne ikke lade være med at tænke på, om grunden til at han fulgte efter mig var at han filmede og målte mig. Lidt a la episoden med Prins Jokke. Men bliver jeg meldt, kan jeg vel selv melde ham for fartovertrædelse? Blot fordi han har blå blink på taget skal han vel overholde de danske fartgrænser på Dansk jord...?

Besvaret

Lige omkring stykker ved broen har de vist "fælles" område ifølge en kammerat. Men må de ikke også følge en over grænsen, Tysk Polizei må i hvert fald følge en 10km ind på dansk grund. Men jeg har selv kørt bag en Dansk Politi på den svenske side, og turde ikke overhale (da der kun var plads indenom :-) )

Besvaret

Så vidt jeg mener at kunne huske, så dikterer Schengen-aftalen at et andet lands politi ikke må forfølge over landegrænser. De skal advisere den lovhævende instans i "det nye" land, hvis de forfølger op til en landegrænse. Og herefter skal de så overlade resten til det pågældende lands politi. Men...ret mig gerne hvis jeg tager fejl. Jeg har ihvertfald flere gange overhalet Polisen på broen, efter at "Danmark"-skiltet er passeret *s*

Besvaret

Schengen gør det vist netop tilladt for f.eks. Svensk politi at forfølge forbrydere ind i Danmark. Men min "forbrydelse" blev jo begået efter "Velkommen til Danmark" skiltet, så Schengen samarbejdet er vel ikke inde i billedet her?

Besvaret

Jeg er da ved et uheld kommet til at suse "whooofffff" forbi en Polis, i en Volvo V70 igennem tunnellen. Tog så naturligtvis farten af meget markant... lige da jeg passerede grænsen. Det er over et år siden, og intet er hørt fra den kant af.

Besvaret
http://www.eu-kommission.dk/presse/europa/europa10/europa231/ Godt nok er skrivelsen et par år gammel, men der står under alle omstændigheder: Samtidig indledes grænse-overskridende politisamarbejde tværs over Øresund. Fremover vil svenske og danske politifolk kunne forfølge flygtende forbrydere ind i Danmark eller Sverige. Hvis en bankrøver i Malmø suser gennem betalings-anlægget i Lernacken og tager flugten over Øresundsbroen, må svenske politifolk forfølge ham med fuld udrykning ind i København. Og omvendt må danske betjente sætte efter en kriminel, der tager flugten i den modsatte retning. ......
Besvaret

Jeg så, i foråret, en svensk politibil på broen efter grænseskiltet til Danmark og lagde mig pænt bagved denne. Der var dog en anden der tydeligvis troede han havde luret den og kørte omkring 130-140 gennem tunellen og først lige omkring udgangen af tunellen satte den svenske politibil udrykning på og stoppede ham. Skal ikke kunne sige hvad der skete, men eftersom han først passerede den svenske politibil et godt stykke efter grænseskiltet og forseelsen først blev begået i tunellen ser det da ud til, at de har beføjelser på den strækning også sad.gif

Besvaret

Selvfølgelig må de kører over grænsen, den Halgrimme Ørn fra DR1 flakker da rundt i både Sverige og Norge .......men det er måske ikke helt svar nok!!!

Besvaret

Af nysgerrighed kontaktede jeg vagthavende hos Politiet i Taarnby, og han forklarede at politimyndigheden "skiller" ved landegrænses - altså der hvor det er markeret på broen at nu er du i DK hhv SE. En svensk politipatrulje må gerne stoppe et køretøj efter den danske grænse, men KUN hvis der er begået en forseelse på den svenske side. De har INGEN politimyndighed efter den danske grænse. Det hænder dog at politiet i DK og SE kører fælles patruljer - dvs. en svensk patruljevogn hvor der er både en svensk og dansk politimand. Disse patruljer har myndighed på begge sider. Så skulle den kage vist være skåret :-)

Besvaret

Nogen der ved om der var hastighedskontrol i tunnelen mod dk. Politiet stoppede biler lige efter tunnelen. (kl 18)

Besvaret

Kasper: Det er en af de store julefrokostdage idag...så de var ude med blæseren. Jeg kørte forbi dem i modsat retning kl 16.

Besvaret

Nå nu har jeg sgu lige tænkt over det med at de kører 2 betjente i samme bil (altså en fra hvert land). Hvis jeg på den danske side overhaler en svensk politibil med 150 km/t og de sætter blink på og forsøger at stoppe mig, kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle stoppe. Hvis de ingen rettigheder har i DK, svarer det i min verden til at det er en hvilken som helst bil der syntes jeg kører for stærkt og blinker med det lange lys efter mig. At der så sidder en dansk strisser i, kan jeg jo ikke se, og skal vel så heller ikke agere efter ?

Besvaret

Dan> Hvis du er rigtig heldig har den danske "strisser" medbragt sin danske "slikkepind" - og når han vifter med den ud af vinduet kan det jo være du kommer på andre tanker... (medmindre de aldrig når op på siden af dig) :-)

Besvaret

Det er jo så her at der er noget positivt ved svensker håret. Nu kan man genkende hvem der er hvem i de biler.

Besvaret

Homer -> Nu er jeg ikke helt så god til svensk, men hvordan er det lige jeg skal se forskel på om der står stop på dansk eller svensk på den slikkepind de stikker ud af vinduet? især hvis man kører 150:-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...