Jump to content

Kan man beholde svensk bil i X antal mdr. efter man er flytte til Dk igen.?

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle sammen Jeg flytter tilbage til DK,og har hørt man kan beholde svensk bil i ca. 6 mdr. efter man har forladt Sverige...Er det rigtigt..?? hvis ja..Hvad gør man så?

Besvaret

Hej alle sammen Jeg flytter tilbage til DK,og har hørt man kan beholde svensk bil i ca. 6 mdr. efter man har forladt Sverige...Er det rigtigt..?? hvis ja..Hvad gør man så?

Besvaret

Der er noget om at man skal betale registreringsafgift, men med en procentvis nedsættelse alt efter anskaffelsesår og bilens stand. Det er ifølge et gældende EU-direktiv fra 1983 hamrende ulovligt (som allerede omtalt hér (http://sh156.sajthotellet.com/discus/messages/181/439.html?1044052088) da det egentlig er en beskatning af en personligt erhvervet "ejendom", men ... sådan er det nu engang. Hvis andre har flere, mere uddybende kommentarer er I velkommen til at komme med dem, da jeg ikke er helt hjemme i dette spørgsmål.

Besvaret

Så vidt jeg er orienteret skal man have haft bilen i mindst 3 år (i Sverige) før man kan få afgifts nedsættelse ved indførsel til DK

Besvaret

Hej alle sammen Nu er det sådan at jeg ikke vil beholde bilen, men blot have den et kort stykke tid efter jeg er fraflyttet Sverige(jeg vil beholde den på svenske plader)..Kan man så beholde den i x antal mdr.???

Besvaret

Hvis jeg husker rigtigt, så er det ikke mere end uger vi snakker om. Og hvis du bliver stoppet, er der som skrevet andre steder, en stor afgift du skal betale til skattefar.

• 3 weeks later...
Besvaret

Vincent - det er rigtigt at det er ulovligt ift. EU at beskatte personlige ejendele. Der er netop blevet sendt et brev fra EU til den danske regering vedr. dette forhold(biler). Den danske regering har nu 2 mdr til at svare - bliver interessant at se udfaldet. Kan føre til en sag ved domstolene.

• 11 months later...
Besvaret

Kom der nogen sinde en afslutning på denne sag ? jeg står jo og skal til at flytte til danmark lige så snart jeg får noget at bo i, og jeg er også ret interesseret i hvorlænge jeg må køre med bilen i danmark, hvis jeg nu ikke kan få den solgt med det samme ? jeg ønsker ikke at få bilen på danske plader.

Besvaret

Hej, Julie: I det øjeblik du atter tilmelder dig det danske Folkeregister, SKAL du indenfor 14 dage efter køretøjets indførsel i DK enten: - Indregistrere det (=180% misundelsesafgift) eller - Afmelde det og aflevere nummerpladerne til Politiet. Der er dog specielle tilfælde: HVIS du fortsætter med at bevare din adresse i udlandet, KAN du teoretisk bede Centralregistret for Motorkøretøjer (tlf.: +45 36 48 14 88) om et skema til ansøgning om tilladelse til kørsel i DK med udenlandsk registreret køretøj...Denne tilladelse giver op til 365 dages kørsel i DK indenfor en to-årig periode. MEN - ovenstående løsning er normalt kun aktuel hvis man forbliver frameldt Folkeregistret, og har svagere tilknytning til DK end udlandet. Og det har du jo nok ikke hvis du både flytter adresse tilbage til DK og fortsætter med at arbejde i DK. Loven er ret kysklam på området, og hvis du ønsker at læse hvad den konkret siger kan du klikke her: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm#K20 Og tro mig: Straffen er HØJ hvis du bliver opdaget i at køre på svenske nummerplader samtidig med at du er tilmeldt Folkeregistret i DK. Håber, ovenstående kan hjælpe dig, omend jeg indrømmer at det er yderst bedrøvelig læsning. Men sådan er det jo med Sovjetrepublikken Danmarks bilafgifter. Venlig hilsen

Besvaret

hej jeg overvejer at flytte til sverige..venter bare på at blive færdig med studiet...jeg har tusind spørgsmål.. jeg skal nok spare jer for de fleste. men her er et...er der nogen der har erfaring med at købe bil på gule plader og kan det betale sig?

Besvaret

Hvad med sagen ved EF-domstolen om at tage biler med tilbage til DK efter 6 mdr. som flyttegods uden at skulle betale registreringsafgift. Så vidt jeg kan læse er den danske stat blevet i juli 2003, og siden virker det ikke som der er sket noget som helst. Er der nogen, der kender status på denne sag? Hvad er tidshorisonten for en afgørelse? Bedste hilsner Bo

Besvaret

Hej Bo, EU stævnede Danmark under henvisning til, at registreringsafgifter kun må være så høje som den faktiske udgift til registrering nødvendiggør, og at flyttegodsreglen skulle respekteres, som du også henviser til. Såvidt jeg ved er der ikke faldet nogen afgørelse endnu, men den skulle vist komme i løbet af 2004. Vær dog opmærksom på flg.: 1. Den danske regering afviste allerede dengang (sommeren 2003) EU's argumenter, og henviste til at registreringsafgifter specifikt er undtaget fra EU's regler om afgiftsfritagelse for indførsel af personlige ejendele. 2. Og denne undtagelse er noget, den danske regering tvang EU til at skrive ind i direktivet for afgiftsfritagelse. Altså: EU kan blande sig i diverse afgifter, blot ikke punktafgifter, som forbliver et national anliggende.. På godt dansk: Der vil komme registreringsnedsættelser i Danmark den dag, der gror bananer på Grønland. Der er heller ikke politisk vilje til afgiftsnedsættelser i Danmark....kun Dansk Folkeparti ønsker et niveau som i Sverige, mens Konservative Folkeparti blot fabler om en reduktion på skallede 15% procent (http://www.konservative.dk/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=v iewarticle&artid=97&page=2). Og når selv et såkaldt borgerligt parti som Konservative har så skuffende ambitioner på dette felt, kan du forestille dig hvordan venstrefløjen ser på sagen.. Efter min personlige mening er det eneste rigtige at gøre det, som så mange fornuftige danskere har gjort allerede: At flytte til Sverige. Alt andet er at vente på et tog, der aldrig kommer. Som Thomas O. har sagt engang her: Kan man ikke gøre noget ved sine skatter, kan man da gøre noget ved sine afgifter.

Besvaret

Tak for svaret! Hvor har du fra, at der skulle komme en afgørelse i 2004. Jeg har søgt og søgt, men kan ikke finde noget nogen steder. Bedste hilsner Bo

Besvaret

Hej igen Bo, Det er svært at sige præcist, for sagen er stadig verserende i EU. Men jeg mener at kunne erindre, at pressen sidste sommer nævnte 2004 som et muligt afgørelsesår..Men dette er, naturligvis, også et skøn - EU har jo mange sager kørende. Jeg har dog lige sendt det her spørgsmål til FDM, for de har jo jurister, som sikkert ved noget om det. Vender tilbage såsnart jeg har deres svar. Venlig hilsen & på genhør André

Besvaret

Hej igen Bo, Rettelse - sagen er endda blevet afsluttet, ser det ud til.. her er svaret, jeg fik fra FDM: "EF domstolen frikendte i 2003 den danske stat i en dom, der slog fast, at bilafgifter ikke er et fællesanliggende, og Danmark derfor kan opretholde en meget høj registreringsafgift. Østre Landsret behandler 10/3 en rest af den oprindelige sag, som går ud på, hvorvidt det er lovligt at lægge registreringsafgiften oven på moms. Ifølge momsdirektivet er momsen det sidste led i afgiftsberegning. Landsretten kan enten selv behandle sagen, eller henvise den til behandling ved EF Domstolen." Beklager, jeg troede den stadig verserede. Venlig hilsen, André

• 1 month later...
Besvaret

Lidt baggrund om EF-domstolen og den danske reg.afgift af biler ved tilflytning. André har desværre ret i at den der vil eje en ordentlig bil og som ikke samtidig er millionær ikke bør bo i Danmark. EU-kommissionen forbereder ganske vist stadig sag mod Danmark, foranlediget af klager fra folk, der fik et chok, da de skulle give finansministeren 180% af deres bils værdi, når de ankom. Flere ventede, at denne sag ville blive dødsstødet mod reg.afgift af egen bil ved tilflytning. Det har nu lange udsigter, fordi EF-domstolen i en lignende sag fra Finland formentlig vil beslutte, at en reg.afgift IKKE er i strid med direktivet om fri bevægelighed, fordi den ikke er en importafgift, men en ibrugtagningsafgift. (Hvor er de jurister dog snedige). Man kan spørge sig, hvorfor i alverden EU-jurister synes at de skal værne om medlemsstaternes skattegrundlag, men det gør de altså. Den danske stat har uden mindste forlegenhed anført, at den ikke ønsker at EF-domstolen underkender reg.afgift af egen bil ved tilflytning, fordi det (hulk, jammer) vil undergrave skattegrundlaget. Jamen! Det ville da være glimrende, hvis EU hjalp mere effektivt med til at undergrave skattegrundlaget. Det kan ikke gå hurtigt nok. Nu skal det siges at reg.afgift i Finland ligesom i øvrige ikke-bilproducerende EU-lande "kun" er ca. 60 pct. Hvis domstolen så endda sagde, at det kunne man godtage, men ikke den ganske enestående danske afgift på 180 pct., ville en del være nået. Men det vil domstolen sikkert ikke, for det ville være at føre skattepolitik. Så, André har ret. Flyt væk, hvis I vil køre som almindelige mennesker i civiliserede lande.

Besvaret

Jeg snakkede med en udlænding, han havde fået lov til at have en bil på udenlandske plader i Danmark i et kalenderår, da han var her grundet jobbet. Når dette kalenderår udrandt, skulle han enten betale afgift eller flytte bilen ud ad landet. Om der er parametre såsom nationalitet, arbejds-opholdstilladelse o.m.a. der skal opfyldes må man jo nok påregne. Det kunne da være OK at flytte "midlertidigt hjem grundet arbejde" det første år. Åh...al den ballade...godt man bor herovre - gør alt det alle drømmer om at gøre. :-) Thomas O. www.p8ball.dk // www.silverhorde.nu

Besvaret

Helt enig. Absurditeterne vil tilsyneladende ingen ende tage: Se blot på "sportsmandsskatten", som giver udenlandske sportsfolk gunstige skattevilkår i et stykke tid, mens vore egne søger ud netop pga. skattetrykket. Der faldt en såre komisk men afslørende udtalelse af sossernes formand, Lykketoft, forleden. Han kritiserede regeringen for at "dele gaver ud" ved at nedsætte skatten. Han har herved blot signaleret den sædvanlige kassetænkning: Pengene (som borgerne tjener ved ærligt arbejde!) tilhører staten (som ikke skal give dem til os). Karl Marx ville have elsket det.

Besvaret

Kan man, som dansker, eje en bil eller motorcykel i Sverige - på svenske plader. Jeg spørger fordi at jeg har et sommerhus i Sverige, og vil godt anskaffe et køretøj mens jeg er deroppe. Og et tillægsspørgsmål: Kan man med en svensk indregistreret bil køre en danskregistreret campingvogn i Sverige? På forhånd tak.

Besvaret

For at eje en svensk bil, så skal du være folkebogført i Sverige. Det siger sig selv. Vedr. campingvognen...tja...jeg skulle mene at det må du sagtens. Men hvis den svensk-registrerede bil du omtaler, er den du tror du kan købe uden at være folkebogført her...ja, så er det jo ligemeget. *s*

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...