Guest arent Skrevet December 2, 2003 Rapporter Skrevet December 2, 2003 Da jeg sandsynligvis vil komme op omkring 50.000 km/året, når jeg næste år flytter til Malmö, er det vel næsten utvivlsomt, at jeg bør vælge en dieselbil. Jeg har selv tænkt på en A4 1,9 TDI Avant til omkring 100000SEK, for det får man en 97-98 årgang, og den skulle gå omkring 18 ved blandet kørsel. Jeg vil imidlertid gerne spørge, om der er nogen af jer bilkyndige, der har bedre bud? Eller evt. erfaringer med lignende modeller? Jeg behøver bestemt ikke en racerbil, men lægger mere vægt på kvalitetsoplevelsen af bilen.
Guest arent Besvaret December 2, 2003 Rapporter Besvaret December 2, 2003 Da jeg sandsynligvis vil komme op omkring 50.000 km/året, når jeg næste år flytter til Malmö, er det vel næsten utvivlsomt, at jeg bør vælge en dieselbil. Jeg har selv tænkt på en A4 1,9 TDI Avant til omkring 100000SEK, for det får man en 97-98 årgang, og den skulle gå omkring 18 ved blandet kørsel. Jeg vil imidlertid gerne spørge, om der er nogen af jer bilkyndige, der har bedre bud? Eller evt. erfaringer med lignende modeller? Jeg behøver bestemt ikke en racerbil, men lægger mere vægt på kvalitetsoplevelsen af bilen.
Guest caroline Besvaret December 2, 2003 Rapporter Besvaret December 2, 2003 Hej Arent Jeg kører selv passat 2,5 tdi kombi årg 2001 og er meget tilfreds med den. Har nogle svenske venner der netop har skiftet deres audi a4 avant ud med en passat , da der faktisk ikke er meget plads i en a4! Har også haft en 1998 model passat da jeg boede i Danmark, hvilken jeg også var meget tilfreds med. Syntes faktisk at passat'en er pænere end audi'en, ude som inde (smagssag);o) MEN, en passat årgang 97,98,99 får du i sverige til MEGET billige penge da der er mange af dem!! Held & lykke med bilkøbet Dan
Guest christian Besvaret December 3, 2003 Rapporter Besvaret December 3, 2003 Jeg har en a4 tdi quattro avant fra 97. Jeg er meget glad for den. Den er fantastisk om vinteren og i vådt føre Jeg har da jeg boede i dk haft en 98'passat 1.8t st.car. I mine øjne blegner passat'ens design fuldstændig ved siden af a4'eren. Og det er udelukkende pga. design jeg valgte at gå over til audi. Som Dan siger så er a4'eren overraskende lille. Barnevognen skulle presses ind. Sådan foregik det ikke i passat'en. Skulle jeg vælge i dag ville det blive efter denne rækkefølge: a6, passat og så a4. Og det er pga. mit behov for masser af plads. Mht. brændstofforbrug, så er min jo godt nok chippet, og min højrefod er måske tung, men 18 km/l den går ikke! Mine kone kan heller ikke køre så langt. Jeg var engang oppe på 17, men det var ved stort set konstant hastighed på 70-80 km/t. Skal du bruge masser af plads kan alternativer være den ældre a6 tdi, eller bmw 525 tds. Hvis pladsen er underordnet, kan jeg varmt anbefale a4, som quattro. Det skal lige siges at jeg også var meget glad for min passat. Jeg syntes den blå belysning i instrumentbrættet var kanonfed, men desværre var den ligeså generende for øjnene, som den var fed!
Guest peter Besvaret December 3, 2003 Rapporter Besvaret December 3, 2003 Jeg har købt en ny Passat 1,9 TDI 130 HK i DK. Dette er en super pendlerbil med massere plads. Startede eller´s med en kleemann tunet Mercedes SLK og siden en Audi A6 2,7 Biturbo, men blev klogere mht. dyre rep. mv når man kører 50.000 KM/årligt....... I øvrigt følger min Passat med min vens Audi A4 cab 3,0 i mellemacceletionerne.
Guest arent Besvaret December 3, 2003 Rapporter Besvaret December 3, 2003 Jeg skal faktisk også bruge en del plads, da vi også har en lille dreng, der jo som regel har en del pakkenelliker med på tur. Jeg havde også overvejet Passat, men tænkte, at når man nu flyttede til Sverige skulle man vel have en lidt lækker "prestige"-bil. Derfor tænkte jeg på Audien (som sammen med Volvo, BMW, Mercedes og Saab alle hører i "prestige"-kategorien), også fordi den fåes med en lille, økonomisk dieselmotor. Og fordi jeg havde set en rigtig lækker en i sort med beige lædersæder. På den anden side er en Passsat naturligvis også en dejlig bil, men det minder lidt mere om en bil, man kunne have haft i Danmark. Kender I andre til det, at bilen skal have lidt ekstra niveau, når vi nu endelig får chancen. Til Christian: jeg fandt opgivelsen (18-19km/l) på www.hvorlangtpaaliteren.dk (kan anbefales). Men måske en Quattro går lidt kortere end en "to-hjuler"? Tak for svarene, de har givet mig lidt at tænke over mht. plads. En ven af mig har en 306 st.car og der kniber det også lidt med plads, så måske Passaten var værd at overveje.
Guest thomas Besvaret December 3, 2003 Rapporter Besvaret December 3, 2003 Jeg må medholde Peter K at driftomkostningerne på en præstigebil er ret store, når man kører mange kilometer. Mercedes ved godt hvad de vil have for et service. Og præstigebiler de GÅR også i stykker lige som alle andre biler. Omend ikke mere ...end mine tidligere trofaste Toyotaer. Og jo jeg kender det alt for godt det med at NU skal man altså have en bil, der virkelig kun kan realiseres herovre. Jeg købte en "ordenlig båd" af en E-klasse. Den er lidt svær at kante rundt i p-båsen nede i kælderen, jeg kan faktisk kun lige bakke ind i båsen med den. Men det vænner man sig jo hurtigt til. Inde i København er der ikke langt mellem sidespejlene og busserne til tider. Heldigt min kæreste var vant til at køre Amerikanere/full size og jeg havde stort kørekort :-) Dieselforbruget på den kan jeg leve med (11km/L) men forsikringen især tager fornøjelsen af den. Hvis du overvejer en MB stationcar med MASSER af plads, så vogt dig da der er problemer med flere af modellerne. (Elektriske fejl/Commonrailsystemet/rust) Jeg har selv været rimeligt forskånet med min. Har nu kig på Volvo S60 D5. Det skulle være en 163HK maskine der ligger i den, så den burde stadigt kunne trække godt fra nede på Autobahnen. Og så er den ½ pris på forsikringen af min nuværende. Er der nogen her der har Volvo Diesel erfaringer?
Guest christian Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Peter K: Hvor langt kører din på literen? Arent: Måske hører mærket audi mere til prestigebilerne end vw, men når man ser bort fra designet(der jo er en smagssag) så synes jeg ikke der er meget der taler for a4'eren frem for passat'en. Dog heller ikke imod. Da min a4 var på værksted lånte jeg en a6, og den synes jeg bar mere præg af luksus.
Guest arent Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 En E-klasse med blot 11 km/l? Det må være en af de store. Jeg vil tro, at en 220 snitter omkring 16 eller hvad siger I?
credde Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Tænk, jeg synes ikke Volvo oser af prestige. De er faktisk direkte kedelige inde i kabinen. Designet er ok (altid en smagssag) og de kører da også udmærket. Men jeg synes kvaliteten og designet af kabinen og især instrumentbordet det kan ikke hamle op med Audi, VW, Mercedes og BMW. mvh, Christian som lige har meldt sig på skattekontoret til folkbokföring i dag!
Guest thomas Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Arent: Jeg kører jo heller ikke Morfarkørsel:-) Den kan snitte 13.9 ved konstant på 140 ned igennem Tyskland på autopiloten. Med 50% bykørsel har jeg 11.0 på literen, det er jo en meget tung båd at hive igang, selv om det ikke mærkes.Det er heller ikke en 4 cyl 220, men R6er på 3 liter.Masser af moment og ekstrem fed lyd. Nok mest en cruisebil. Credde: Jeg mente egentligt heller ikke Volvo var præstige, det var netop derfor jeg gerne ville have en. Lidt diskret som Passaten, der blænder mere ind med andre biler. Er meget træt af: 1. Danskere der bliver nærmest småsindsyge af jalouxi over at man kører i præstigebil. 2. Ågerpriser på service og forsikringer. 3. Dårlig kvalitet overall, masser af småfejl.Jeg købte den for at have en solid bil i mange år, ikke for præstigen. 4. Og så sidder man dårligt i en MB med standardsæder, nærmest som på en havebænk. Min lillebrors Avensis sidder man 10 gange bedre i. 5. Kun een vinduesvisker, der slår vandet skummende rundt, istedet for at viske det af. Den er OK men ikke drømmebilen mere. Tager nok en sæson mere med de (meget) brede hjul jeg jo næsten lige har købt, og så er det off med den. Jeg er træt af Tyske fantasibiler. Kunne oprigtigt godt tænke mig at prøve en Volvo, man sidder jo ret godt i dem, de har de fedeste sæder. Hmm....mon man nogensinde finder noget man er oprigtigt 100% tilfreds med?
credde Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Jeg vil give dig ret i, at Volvo har gode sæder, men synes man sidder mindst ligeså godt i en Passat's eller i en Audi's sæder faktisk. Tilgengæld så har Volvo stadig meget at lære når det gælder indretning af kabiner, det er et orgie af gråt og kedelig plast, der mangler lige lidt touch af chrom og andre små detaljer. Men jeg er ikke i tvivl om at tingene virker og, at Volvo er en god bil - bare ikke for mig. Men hurra for at man har forskellig smag Forstår godt dit irritationsmoment med småfejl overalt, det er dybt irriterende specielt når man betaler mere for at få den kvalitet. Det med jalousi det er simpelthen irriterende. Selv går jeg og kigger efter bil (køber dog først når min lejlighed i Danmark er solgt!) og jeg regner bestemt med at valget falder på en Audi TT. Kunne også godt tænke mig en A4 Avant (den nye model), men mens jeg er "ung" og ingen forpligtelser har vil det da være rart med en lidt mere "sportslig" bil. Er dybt farvet af VW koncernen har haft 4 Golf-er indtil nu. mvh, Christian
Guest peter Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Min Passat 1,9 TDI 130 HK er også en 4-motion. Den er opgivet til 15,4/blandet kørsel, men fakta er et gennemsnit på 13-14 for mit vedkommende. Jeg pendler dagligt til Albertslund og ligger typisk på 130-150km´t. Dog kørte den 16,5 pr. liter på en tur7retur til Stockholm. Arent: Jeg kan følge dig 110% i det med prestigen når man flytter til Sverige. Man vil gerne have noget som ser dyrt ud (HeHe) og er man ikke en bilkender så kan man ikke se om det er den gamle eller nye (faceliftet). Da A4 var for lille for mit vedkommende fik jeg bestilt en Passat i Urban grå (hos Audi kaldes den Delfin grå) med cromelister og Crome tagbøjler, 4-hjulstræk mv.......Og som min kollegaer som er ret bilvilde siger...Hold kæft den er sgu fed og ret specielt hva:-) Desværre var der nogle møgunger eller lign. som har lavet en dyb rids i bagdøren med nøgler, mens jeg spillede badminton i Kockumhallen ved Bo01 i går aftes....ØØØØVVVVVVVVVVVVVVV
Guest peter Besvaret December 4, 2003 Rapporter Besvaret December 4, 2003 Min realistiske drømmebil er en VW Toureg Urbangrå med alt i Crome og 20" fælge..........Hvis dette ikke er en prestigebil har undertegnede og VW misforstået noget!!!!:-) Den bil kan man kun græde over og ønske sig i julegave.....Og hvis man har fødselsdag et par dage efter - Hvorfor ikke TDI V10?:-) Min chef har den (gule plader)og jeg prøvede den i dag......Magen til los i røven skal man lede længe efter, når man trykker speederen i bund!! I øvrigt mener jeg på ingen måde Saab/Volvo overgår VW som prestigebil, selvom det er gode biler. Men det hænger nok sammen med at de kører overalt hinsidan!!!
Guest steelsky Besvaret December 5, 2003 Rapporter Besvaret December 5, 2003 Nej drenge, nu skal jeg vise jer grunden til at bo i Sverige og snakke om biler. 0-100 på under 3 sekunder. http://www.tigerracing.com/cars/z100main.htm /Steelsky
dan Besvaret December 5, 2003 Rapporter Besvaret December 5, 2003 NU, må jeg altså bryde ind :-)..... Godt nok kører der mange Volvo'er men hvis i nu tilføjede det lille T6 efter S80 som jeg kører rundt i, så er en Volvo altså ikke bare en Volvo. Den ville på danske plader koste 921.000 kr. med det udstyr jeg har i - og det er nu standard det meste. 272 heste og biturbo. Og 0-100 på 7,1. Og nej, der er ikke chrom i, men træpaneler og læder overalt i stedet for. Og ja, de elektriske lædersæder med hukommelse er fantastiske at side i. Ligesom Steptronic gearkassen med både manuel og automatgearkasse. Men benzinøkonomien......... Mellem 8-9 på literen hvis man giver den gas af og til. Og så lige at vennerne kalder en for "indfødt-svensker" fordi man har Volvo *S* Nå, men det var altså bare mit indspark i denne "tyskerdebat" *G*
Guest anna Besvaret December 5, 2003 Rapporter Besvaret December 5, 2003 Hej Jeg kan kun give Dan ret :-) Vi har også en Volvo S80, og det er en helt fantastisk bil, jeg tror ikke vi skifter til andre bilmærker efter at have fået smag for volvo. Men nu er vi også en familie med 3 børn og S80´eren var langt den mest rummelige bil af alle de forskellige bilmærker vi var rundt og kigge på. Komforten er desuden helt i top. Anna
Persson Besvaret December 5, 2003 Rapporter Besvaret December 5, 2003 DA vi skulle skifte bil efter flytning i sommers, kiggede jeg da også på Volvo (det skal man jo næsten når man flytter til sveriga *gg*).. Men jeg må blankt tilstå at jeg blev dybt skuffet over V70N udgaven.. en kæmpe bil uden plads til noget, og rent kvalitetsmæssigt var det en oplevelse jeg ville have været foruden. Så det blev en bette Audi A6 Avant - og damn den er lækker at rulle afsted i. Min lille lyserøde sky, hvor der imodsætning til alle andre biler (selv S80) er plads i .. selv til os med lange ben.. Men indrømmet S80 er nu også en dejlig lille dyt...
Guest martin Besvaret January 8, 2004 Rapporter Besvaret January 8, 2004 Tja, jeg kører Mercedes Benz C270 CDI Avantgarde og det er en sand drøm. Jeg kører ca. 12-14 km. pr. liter Diesel ved blandet kørsel og det er jo ganske pænt motorstørelse og hestekræfter taget i betragtning (samt måden jeg sommetider kører på) Den kan også fås i mindre versioner; både i 200 og 220 som dog bliver noget sløvere, men endnu mere øknomiske. Mercedes er for mig det ypperste når det handler om kvalitet og jeg har efterhånden haft rigtig mange forskellige biler. Så spørger du mig ville jeg aldrig vælge andet
Guest thomas Besvaret January 9, 2004 Rapporter Besvaret January 9, 2004 Og så kommer der lige et dumt spørgsmål... Kan man opstille en tommelfingerregel for, hvor langt mn skal køre, for at en dieselbil er det økonomisk rigtige valg (i S forstås)? - og hvis nej: hvordan finder man - i det enkelte tilfælde - ud af om det er?
Guest kim Besvaret January 9, 2004 Rapporter Besvaret January 9, 2004 Thomas H spørger: Kan man opstille en tommelfingerregel for, hvor langt mn skal køre, for at en dieselbil er det økonomisk rigtige valg (i S forstås)? - og hvis nej: hvordan finder man - i det enkelte tilfælde - ud af om det er? Nej - man kan ikke opstille nogen generel regel - det afhænger af mærke, model, og måske vigtigst, hvilke 2 modeller man sammenligner. De fleste vil sammenligne en benzin/diesel-model med nogenlunde samme antal HK - det giver et resultat - andre vil sammenligne 2 udgaver med samme drejningsmoment - det giver et helt andet resultat, fordi en dieselmotor normalt giver et meget større drejningsmoment pr. liter (motorstørrelse). Man laver sin egen personlige beregning som følger: Find et nogenlunde passende antal kilometer pr. år. F.eks. 30.000 kilometer. Tag et anslået forbrug udtrykt i km/liter og regn brændstofmængderne ud. F.eks. 15 km/liter (benzin) = 2000 liter 20 km/liter (diesel) = 1500 liter Omregn mængderne til kroner. 2000 liter benzin 8 kr/liter = 16.000 kroner 1500 liter diesel 7 kr/liter = 10.500 kroner Find skatten for de 2 bilmodeller F.eks. Benzin bilen 1500/år Diesel bilen 4500/år Hvis forskellen i skatten er større end besparelsen på forbruget kan det i hvert fald ikke svare sig. Ellers må man sammenligne anskaffelspriserne og tænke lidt på værdiforringelse og gensalgsværdi - så begynder det at blive noget mere kompliceret. Man skal i øvrigt ikke købe en diesel bil, hvis køreglæden består i hurtige accelerationer med mange omdrejninger på motoren. Hvis man derimod skulle være til afslappet kørsel i højt gear - uden behov for at geare ned ved overhaling - skal man enten købe en bil med en stor (mindst 6-cylindret) benzinmotor eller en bil med med en nogenlunde moderne dieselmotor. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl. Jeg har på et tidspunkt sammenlignet en Audi A3 2.0 TDI med en tilsvarende benzin udgave. Jeg påstår at det giver overskud på brændstof/skat allerede omkring 25.000 km/år. Jeg har selv bestilt en spændende Skoda Fabia RS med 130 diesel HK og et drejningsmoment, der ville være passende for en mindre lastbil. Jeg bliver dybt skuffet, hvis den ikke kører mindst 20 km/liter. Jeg får først bilen i februar - så bliver jeg noget klogere på det reelle forbrug ...
Guest thomas Besvaret January 9, 2004 Rapporter Besvaret January 9, 2004 Kim-> Mage tak for dit svar. Hvis det er en Fabia 1,9 TDI RS, du går og venter på, kan jeg fortælle dig, at www.hvorlangtpaaliteren - som Arent tidligere har henvist til - lover dig 19,6km/l God fornøjelse
credde Besvaret January 10, 2004 Rapporter Besvaret January 10, 2004 En anden ting man skal tænke på er, at de dele som bruges i dieselbiler som regel er dyrere at reparere / udskifte end i benzin biler, så i beregningen bør man også have service omkostninger med. mvh, Christian
Guest kim Besvaret January 21, 2004 Rapporter Besvaret January 21, 2004 Thomas H, Tak for din oplysning om ECE-norm for min nye Fabia RS - jeg kendte godt nok tallet - men alligevel ... Jeg har nu fået bilen - og efter de første jomfruelige kilometer - til dags dato knap 700 - mener bilens computer, at den har kørt 19,2 km/liter. Det lever ikke helt op til min ambition, men det kolde vejr taget i betragning - sammen den kendsgerning, at en diesel-motor ikke bliver forbrugsmæssigt optimal før efter mellem 5.000 og 10.000 kilometer, er det vel OK. Mine erfaringer med tidligere diesel-køretøjer er i øvrigt, at jeg har kunnet på dem til at køre mellem 5 og 10 % længere pr. liter end ECE-normen oplyser.
Guest johan Besvaret January 21, 2004 Rapporter Besvaret January 21, 2004 Hej. Da jeg flyttede til SV fik jeg af vide at det ikke kunne betale sig at købe en Dieselbil, da forsikringen var for høj. Er dette ikke længere tilfældet??? Jeg har købt en benzinbil og hvis det koster det samme, så skifter jeg til en dieselbil. Jeg kører omkring 50.000 om året.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu