Jump to content

Kørekort

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har mistet mit dk kørekort ! Overvejer lidt at bytte til .se kørekort men det er vel ikke helt nemt når det danske kort mangler ? Har læst lidt online hos länsstyrelsen, men de beskriver ikke rigtigt den problematik. Noget I har prøvet ?

Besvaret

Jeg har mistet mit dk kørekort ! Overvejer lidt at bytte til .se kørekort men det er vel ikke helt nemt når det danske kort mangler ? Har læst lidt online hos länsstyrelsen, men de beskriver ikke rigtigt den problematik. Noget I har prøvet ?

Besvaret

Hej Kasper Skal du til at tage et nyt kørekort, eller har du bare tabt/fået stjålet det danske ?

Besvaret

Jeg ved desværre ikke hvad den korrekte procedure er, men jeg ville kontakte Länsstyrelsen for at høre nærmere. Prøv at forklare situationen så tydelig som muligt. Endvidere kunne det være muligt at få en udskrift fra det danske motorkontor med teksten, at du faktisk har dansk kørekort. Btw, jeg kan oplyse, at det er ganske rart med et svensk kørekort. Mange ting går mere glat igennem end man oplever med det dansk kørekort.

Besvaret

Fandt du ud af det Kasper? Mit kørekort er nemlig også blevet stjålet, og vil da gerne ha et se et istedet..

Besvaret

Hej igen.... kørekort historien fortsætter, var i dag inde på kørekort kontoret i København. Men næ nej, hvis man ikke er tilmeldt folkeregisteret i Danmark kan man ikke få noget som helst af dem, ikke engang et midlertidigt kørekort, hun nævnte noget om en regel der var kommet 1 sep 2003. Jeg syntes det lyder sært. Da jeg tager på juleferie imorgen tidlig har jeg faktisk kun mulig for at gå på den svenske ambasade og få udstedt et midlertidigt svensk kørekort. Dette fik jeg bekræftet af politiet i Danmark!! PS. mon man nogensiden kan få lov til at blive tilmeldt folkeregisteret i dk igen ;o)

Besvaret

Kasper, ...det passer ihvertfald ikke, hvad den kjære kvinde har fortalt dig. Da jeg boede i Bangkok, mistede jeg min pung, og fik et nyt kørekort via ambassaden. På det tidspunkt havde jeg ikke boet i dk i flere år. Inden jeg flyttede til bangkok, havde jeg været bosat i Holland

• 2 weeks later...
Besvaret

Vil lige fortælle det jeg har oplevet. Jeg tabte mit kørekort, og tog ind til politiet i københavn for at få bestilt et nyt, der fik jeg så også oplyst at der var kommet en ny regel, så jeg kunne ikke længere få et dansk kørekort, men skulle have et svensk, jeg skulle så have et stykke papir fra politiet afdeling D og så ellers henvende mig på ambasaden... men heldigvis så undersøgte hun lige om mit kort var blevet fundet, og det var det heldigvis. men hun kunne nu godt udstede mig et midlertidigt kort.

• 2 weeks later...
Besvaret

Kan man tage kørekort i DK, hvis man bor i Sverige. Jeg er studerende og har således ikke dansk sygesikring mv.

Besvaret

Jeg fik at vide, da jeg skulle tage kørekort, at det skulle tages i Sverige. Du kan sagtens tage køretimerne, teorien mv i Danmark, men prøverne skal beståes i Sverige. Et tip, du kan skrive til Vägverket om forlængelse af tid til prøven. Så vil få 10-15 min extra tid til teoriprøven.

Besvaret

Foregår undervisning mv. på samme måde i Sverige? Har lige talt med Politiet og de bekræfter det Du sagde!!!

Besvaret

ER der nogle som har gode links til hvor man kan tage kørekort i Malmø/limhamn. Evt nogle som taler dansk!!

Besvaret

Jeg benyttede den køreskole som ligger ved Nobeltorget. De har flere lærerer som snakkede et yderst forståelig svensk, enkelte af dem snakkede endda næsten dansk. Den ene af deres kontordamer snakkede desuden næsten perfekt dansk.

Besvaret

Dette link er IKKE til en køreskole, men man kan via hjemmesiden købe en CD-ROM til 398,- SEK med spørgsmål, som skulle være tæt op ad dem, man får til den rigtige køreprøve. Så kan man da ihvertfald forberede sig lidt derhjemme på terminologi/regler. Har ikke prøvet den selv, men bare til orientering. http://www.korkortet.com/

Besvaret

Prøv også at kigge på denne her: http://www.malmotrafikskolor.com/ Her er kæder til alle mulige trafikskoler, bare før musen hen på en af de tre blå skilte på forsiden, så kommer der alle mulige navne. Pilen til højre på siden giver mulighed for at sammenligne priser etc. Håber det kan hjælpe..

Besvaret

Kig også her, dem skal jeg selv ned og tale med på fredag: http://www.trafikskolan.com/ De har afdelinger i Malmö, Trelleborg og Vellinge... og såvidt jeg kan se har de nogen lækre biler at træne i! De tilbyder også at skræddersy et program til kunden under en konsultation. Dette er godt for os, der jo kan køre bil i forvejen men blot skal have et svensk kort.

• 11 months later...
Besvaret

Da jeg i efteråret fik stjålet mit körekort, oplevede jeg hvor svärt det er for svenske og danske myndigheder at kommunikere: Jeg henvendte mig först på en dansk politi-station for at få et nyt körekort. Her oplyste de at de kun kunne udstede kort til personer der var bosiddende i Danmark; jeg skulle henvende mig i Sverige. Her oplyste länsstyrelsen at de kun udsteder körekort når man har boet i landet i mere end 6 mdr. Efter igen at have forsögt mig i Danmark 2 forskellige steder, fik jeg endelig et svenskt körekort fordi det lykkedes mig at få fat i en person som godt kunne se det tossede i at jeg, i de förste 6 mdr. efter jeg flyttede til Sverige, ikke kunne få et nyt körekort. Rigspolitites afd. B faxede et brev hvor der stod at jeg havde et dansk körekort og så gik alting glat. Da jeg forestillede mig at andre kunne komme i tilsvarende situation, henvendte jeg mig til justitsministeriet i Danmark. De sendte min forespörgsel om reglerne videre til rigspolitiet, og dem har jeg så lige fået svar fra. De beder mig henvende mig hos de svenske myndigheder da jeg er bosiddende i Sverige. Jeg fandt altså aldrig ud af hvad man faktisk skal göre hvis man kommer i den situation at man skal have et körekort erstattet (eller endnu värre, have et nyt) inden for de förste 6 mdr. i Sverige. Er der nogen der har fundet ud af hvordan lovgivningen faktisk er de færtse 6 mdr. hinsidan?

Besvaret

Interessant læsning - godt at være lidt forberedt - hvis nu det skulle ske ... Er der nogen der har set nærmere på fordele/ulemper ved at have svensk kørekort i stedet for dansk? Gyldighedsperiode f.eks. Andre forhold ...

Besvaret

Svenske kørekort skal fornyes hver 10. år - det koster 150 kr. Fordelen er at man kan bruge det som ID i Sverige og man kan lade som om man er svensker når man bliver stoppet i DK :-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...