Jump to content

Kørekort

Recommended Posts

Besvaret

Lars C, Ved du om fornyelsen bare indebærer at man skal betale de omtalte SEK 150,-? Eller skal man på nogen måde "eksamineres"? Hvad ved du om aldergrænser?

Besvaret

Ja, lad som om du er svensker, når du bliver stoppet for at køre for stærkt, mener at have læst at udlæninge, skal betale bøder på stedet, politiet er osse flinke til at følge med til en hæveautomat :-)

Besvaret

Det kostede mig ca. 420 SEK at få erstattet mit bortkomne danske kørekort. Der er ekstra gebyr på når de skal erstatte et udenlandsk kort. Men er der bare tale om et gammelt svensk kort som skal erstattes, skal du bare indbetale pengene til länsstyrelsen så kan du hente kortet på posthuset 3-4 dage efter. Men ingen køreprøve, blot bevis fra de danske myndigheder på at du har et dansk kørekort (en kopi kan sikkert bruges). Og ja, det er rart at have et svensk kørekort når man betaler med kort :-)

Besvaret

Kim H: Jeg læste en artikel i Sydsvenskan om en mand på over 90 der var halvblind og havde meget dårlig hørelse som fik fornyet sit kørekort ved bare at skrive under, sende et billed med og betale de 150 kr. Har var meget forundret over at der ingen kontrol var med alderen og helbredet generelt... Myndighedernes kommentar var at der ikke er nogen øvre aldersgrænse og det er op til ens læge at sige til når man ikke længere er i stand til at køre bil.

Besvaret

Lars C, Jo, den historie om den 90-årige hørte jeg i svensk radio. Hvis det virkelig er en rent administrativ foranstaltning at forlænge sit kørekort, må jeg stærkt overveje integration på dette område. Det varer godt nok et par måneder, inden jeg bliver 90 - men det har aldrig skadet at være forberedt.

Besvaret

Vedr erstatning af tabt kørekort. Jeg troede jeg havde mistet mit, og derfor ringede jeg til Taarnby politi da de lå tættest på broen. Det eneste problem de havde var at sende det ud ad landet, men kunne jeg hente et nyt på deres adresse, var der ingen problemer overhovedet. Det er ½ år siden nu. Det samme med nyt pas, det er de ikke så glade for at sende med posten, men kan man hente det fixes det som altid.

Besvaret

Jeg tabte mit kørekort lige efter jeg flyttede til Sverige og fik en udskrift fra rigspolitiet, der var ingen problemer med de svenske myndigheder. .... Og den pinlige !! Jeg blev taget med "lidt" for meget fart i Danmark. Når man har svensk kørekort og bor i Sverige tager de ikke kørekortet betinget, jeg fik bøden (2500,-) direkte af det danske politi.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...