Guest sgrubbe Skrevet August 23, 2004 Rapporter Skrevet August 23, 2004 Hej alle! Først tak for et supergodt forum med svar på rigtigt mange spørgsmål. Min familie og jeg går og overvejer forskellige muligheder, bl.a. at flytte til Sverige. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart ellers har kunnet finde svar på. Baggrunden for overvejelserne går på at vi gerne vil have mere tid til familien og hinanden. Måske kunne min kone tænke sig at videreuddanne sig. Det kan ikke lade sig gøre med vores nuværende boligforhold pga. økonomi. Da vi samtidig har lyst til lidt eventyr og lyst til fortsat at være tæt på København, så kommer Malmöområdet ind. Spørgsmålene: 1) Hvilke skattemæssige forskelle er der mellem Bostadsrätt og ejer af villa/radhus. Jeg tænker på ejendomsskatter, el, vand, varme mv. 2) Er der forskellige måder at financiere købet på? Har det ejerformen indflydelse? 3) Hvad med opsparing i ejendommen, hvis man køber en bostadsrätt? Er det mere/mindre fordelagtigt at eje det hele eller er det bedre at have en bostadsrätt? 4) Skal man låne i DK eller S? Hvad gør I herinde? 5) Kan ens DK pengeinstitut få pant i svensk ejendom? Gør det en forskel om det er en bostadsrätt eller et hus? Kan man overhovedet låne mod pant i en bostadsrätt? 6) Hvordan fungerer låntagningen i praksis hvis man vælger en svensk bank? Sker det gennem mægleren eller tropper man op i en bank? Hvad skal de vide? 7) Områder. Da vi som sagt ønsker at sidde rimeligt i husleje og samtidigt ikke vil alt for langt ud på landet, går jeg udfra at det centrale Malmö og havneområdet/Limhamn er udelukket. Jeg har hørt at Rosengården, samt dele af Oxie ikke er så rare områder (det her skal ikke udarte sig til noget racistisk!!! Jeg er klar over at vi er fremmedarbejderne, hvis vi flytter. Men jeg er sikker på at I forstår spørgsmålet). Hvordan er f.eks. Husie og Lindeborg? Og hvor kommer den nye tunnelbane til at gå og vil det mon (på sigt) have indflydelse på priserne? 8) Hvordan er det faktisk at bo i det som der kaldes "HSB's kæmpe rækkehusområde®"? Er det rart at være i de områder? Hvordan er kvaliteten af byggeriet generelt? 9) Og nu vi er ved det...jeg kender til undersøgelsespligten. Gælder det også ved køb af bostadsrätt eller gælder der andre regler der? 10) Nogen der kender til ordninger om tilskud til at passe egne børn hjemme? Det kan man i visse kommuner i DK og er bare nysgerrig omkring regler i S? 11) Lægevalg. Jeg forstår at min søn skal have svensk læge, da han ikke er grænsegænger. Gælder det også min evt. hjemmegående hustru? Og hvad med mig? Må jeg overhovedet vælge en svensk læge, hvis jeg fortsat arbejder i DK? Puha, mange spørgsmål - ikke alle om bolig, så jeg underskylder mange gange, men håber alligevel på svar. Mange hilsner og måske på gensyn i det svenske Stephan m. familie
Guest sgrubbe Besvaret August 23, 2004 Rapporter Besvaret August 23, 2004 Hej alle! Først tak for et supergodt forum med svar på rigtigt mange spørgsmål. Min familie og jeg går og overvejer forskellige muligheder, bl.a. at flytte til Sverige. I den forbindelse har jeg en række spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart ellers har kunnet finde svar på. Baggrunden for overvejelserne går på at vi gerne vil have mere tid til familien og hinanden. Måske kunne min kone tænke sig at videreuddanne sig. Det kan ikke lade sig gøre med vores nuværende boligforhold pga. økonomi. Da vi samtidig har lyst til lidt eventyr og lyst til fortsat at være tæt på København, så kommer Malmöområdet ind. Spørgsmålene: 1) Hvilke skattemæssige forskelle er der mellem Bostadsrätt og ejer af villa/radhus. Jeg tænker på ejendomsskatter, el, vand, varme mv. 2) Er der forskellige måder at financiere købet på? Har det ejerformen indflydelse? 3) Hvad med opsparing i ejendommen, hvis man køber en bostadsrätt? Er det mere/mindre fordelagtigt at eje det hele eller er det bedre at have en bostadsrätt? 4) Skal man låne i DK eller S? Hvad gør I herinde? 5) Kan ens DK pengeinstitut få pant i svensk ejendom? Gør det en forskel om det er en bostadsrätt eller et hus? Kan man overhovedet låne mod pant i en bostadsrätt? 6) Hvordan fungerer låntagningen i praksis hvis man vælger en svensk bank? Sker det gennem mægleren eller tropper man op i en bank? Hvad skal de vide? 7) Områder. Da vi som sagt ønsker at sidde rimeligt i husleje og samtidigt ikke vil alt for langt ud på landet, går jeg udfra at det centrale Malmö og havneområdet/Limhamn er udelukket. Jeg har hørt at Rosengården, samt dele af Oxie ikke er så rare områder (det her skal ikke udarte sig til noget racistisk!!! Jeg er klar over at vi er fremmedarbejderne, hvis vi flytter. Men jeg er sikker på at I forstår spørgsmålet). Hvordan er f.eks. Husie og Lindeborg? Og hvor kommer den nye tunnelbane til at gå og vil det mon (på sigt) have indflydelse på priserne? 8) Hvordan er det faktisk at bo i det som der kaldes "HSB's kæmpe rækkehusområde®"? Er det rart at være i de områder? Hvordan er kvaliteten af byggeriet generelt? 9) Og nu vi er ved det...jeg kender til undersøgelsespligten. Gælder det også ved køb af bostadsrätt eller gælder der andre regler der? 10) Nogen der kender til ordninger om tilskud til at passe egne børn hjemme? Det kan man i visse kommuner i DK og er bare nysgerrig omkring regler i S? 11) Lægevalg. Jeg forstår at min søn skal have svensk læge, da han ikke er grænsegænger. Gælder det også min evt. hjemmegående hustru? Og hvad med mig? Må jeg overhovedet vælge en svensk læge, hvis jeg fortsat arbejder i DK? Puha, mange spørgsmål - ikke alle om bolig, så jeg underskylder mange gange, men håber alligevel på svar. Mange hilsner og måske på gensyn i det svenske Stephan m. familie
Nils Besvaret August 23, 2004 Rapporter Besvaret August 23, 2004 Det er altså ikke sådan, vi snakker sammen herinde, Stephan, stik lige fingeren i jorden. Lidt for mange spørgsmål og lidt for brede.
Guest sgrubbe Besvaret August 23, 2004 Rapporter Besvaret August 23, 2004 Ja, jeg var bange for det...men det ene tog lidt det andet. Jeg vil splitte dem ud i de enkelte fora. Sorry, hvis jeg har stødt nogen.
Guest palle Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Hehe.... jeg nåede spørgsmål 7, så kunne jeg ikke følge med mere ;o) Jeg ville tale med en svensk ejemdomsmægler, da han sikkert ville kunne svare dig på dine spørgsmål. Vedr. Rosengården, ja så ville jeg nok ikke flytte herud, hvis jeg havde haft børn. Men, det har jeg nu engang ikke, og jeg befinder mig ganske glimrende. 99% af dem der udtaler sig om Rosengården, har rent faktisk aldrig været her, og er bare kørt forbi. Der er 2 "slags" Rosengården, og den ene del er såmænd ganske udemærket. Det ER billige lejligheder, men her er faktisk aldrig ballade, og ingen jeg kender er utrygge ved at færdes i området. MEN, i den anden ende af Rosengården... Der ville ikke engang jeg færdes efter mørkets frembrud. Iøvrigt bor her rigtig mange danskere. Jeg møder nye danskere ved bussen stort set hver morgen.
Guest sgrubbe Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Tak for det Palle! Nu hvor jeg læser det oprindelige indlæg igen forstår jeg godt jeres frustrationer over længden/mængden af spm. Beklager endnu engang. /Stephan
Guest lars Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Hej Stephan, Jeg kan da lige svare på det jeg ved - vi har lige købe en gård i Sverige og flytter her 1/9 4) Du kan begge dele. Renten er typisk nok lidt lavere hvis du kan låne i S, men det er nemmere med din bank i DK hvis du er "førstegangskøber" i Sverige. Vær opmærksom på, at man ikke har fastrente lån i Sverige (dvs du kan godt låse renten en årrække, men det koster dyrt). Vi har lånt pengene i vores bank i Danmark. 5) Ja, danske banker kan godt få pant i fast ejendom i Sverige (i modsætning til fx svenske biler). Jeg ved intet om bostadsrätt'er da vi har købt en gård. 6) Jeg vil tro at mægleren kan være behjælpelig. Du skal lægge minimum 10% i udbetaling, plus du skal overbevise den svenske bank om at du er "god nok" til at du kan låne pengene. Jeg kender ikke til det i praksis. 11) Du kan få dansk sygesikringsbevis hvis du betaler de danske arbejdsmarkedsbidrag. Eller skal du have en svensk læge. Man skal aktivt rekvirere et gyldigt dansk sygesikringsbevis hvis man ønsker dansk læge og jeg tror ikke der er noget til hinder for at du vælger at bruge sundhedsvæsenet i Sverige. Som jeg har forstået bostadsrätt konceptet, er det at sammenligne med en andelslejlighed i Danmark med den vigtige undtagelse at du kan sælge andelen selv på almindelig markedsvilkår.
Guest sgrubbe Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Tak for det Lars! Og tillykke med gården! Det lån I så har med jeres danske bank, er det et normalt realkreditlån (lav rente) eller et alm. boliglån (relativt høj rente)?
Guest lars Besvaret August 24, 2004 Rapporter Besvaret August 24, 2004 Stephan> Det er et boliglån, så ja - lidt højere rente. Det kan også være det ender med at blive anderledes - vi starter med at bo til leje (da det vi har købt skal afstykkes fra noget skov og det tager 4-6 mdr. Før der kan vi jo ikke "rigtigt" købe den, og har derfor aftalt at vi lejer den indtil der). Tanken er egentlig at når vi lige er kommet på plads, har fået personnummer osv deroppe at gå lidt på jagt og se hvad vi ville kunne låne til deroppe, og om vi evt. ville kunne lave en bedre løsning i Sverige.
Guest dansken Besvaret August 28, 2004 Rapporter Besvaret August 28, 2004 5) En DK Bank kan godt få pant i en bostadsrätt, men der er lidt besværligt, så min bank valgte ikke at gøre den. Istedet oprettede de en livsforsikring (400 kr. pr. år), så de er sikret nogle penge hvis jeg dør.
Guest r. Besvaret October 23, 2004 Rapporter Besvaret October 23, 2004 hej, Endnu en Dansker- Tanzanianer til malmø, flytter til kvartettgatan 12 om et par dage !!!!
Guest thore Besvaret October 24, 2004 Rapporter Besvaret October 24, 2004 Dansken, kan du fortælle lidt mere om muligheden at få ens danske bank til at tage pant i en bostadsrætt i Sverige? De to banker jeg har kontakt med i Danmark siger at det ikke kan lade sig gøre.
Guest dansken Besvaret October 24, 2004 Rapporter Besvaret October 24, 2004 Thore: Som sagt, valgte min bank ikke at gøre det, fordi det var for besværligt. Det var den besked jeg fik fra min bankrådgiver. Jeg har derfor ingen nærmere informationer om det. Men prøv at høre din bank om en livsforsikring, som jeg fik.
Guest tina Besvaret November 5, 2004 Rapporter Besvaret November 5, 2004 En lille kommentar til Thore: Min bank kunne sagtens få pant i min bostadsret, no problemo.. og det på trods af at jeg har en lille jysk bank der intet kender til boliger i Sverige.. Hvis man køber en HSB lejlighed, sender de pantebrevet til banken så jeg ikke har fuld råderet over køb og salg... Intet besværligt i det.. Og ingen livsforsikring på mig..
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu