Guest frank Skrevet September 7, 2004 Rapporter Skrevet September 7, 2004 Hej, da nedenstående tråd fra dk.fritid.bil begyndte at fjerne sig fra gruppens fundats, tænkte jeg at dette var det rigtige sted at fortsætte den... "Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message news:413cad1b$0$213$14726298@news.sunsite.dk... > > Hvorfor vælge hyresrätt? > Hvorfor ikke vælge en Bostadsrätt? Det er jo billige. I kommer til at sidde > for ca det samme. og de er nemme at komme af med igen. > Jeg har selv en bostadsrätt. > Jeg har som sådan heller ikke noget imod en bostadsrätt, men må nok indrømme, at jeg lige nu har nok i "de andre" regler jeg skal ind i mht. at flytte til Sverige. Hvis jeg så også skal til at finde af alt der skal til for at købe en bostadsrätt, hvad der er af regler for sådanne foreninger, hvad der skal på af mægler, og sikre sig bedst muligt at man ikke køber katten i sækken osv., så tror jeg at jeg får nok at se til. -Skal samtidig med begynde på nyt arbejde, og ha afklaret hvad der skal ske med bilen - og ikke mindst hvor hurtigt. Derfor vil vi gerne starte med at finde en hyresrätt for lige at komme igang, og så evt. senere finde en bostadsrätt. Det hører også til historien, at vi nok ikke har tænkt os at blive boende i Sverige for bestandigt, men nok nærmere for de næste 5 års tid (som sådan ca. er den tid mit kæreste har tilbage af studiet). -Men man kan jo nå at komme på andre tanker endnu Bortset fra det, så tror jeg så småt samtalen er ved at fjerne sig fra gruppens fundats Så jeg har bedt Steen oprette mig på sunddebat - så kan vi evt. fortsætte samtalen dér Indtil videre tak for svarene Mvh. Frank.
Guest frank Besvaret September 7, 2004 Rapporter Besvaret September 7, 2004 Hej, da nedenstående tråd fra dk.fritid.bil begyndte at fjerne sig fra gruppens fundats, tænkte jeg at dette var det rigtige sted at fortsætte den... "Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message news:413cad1b$0$213$14726298@news.sunsite.dk... > > Hvorfor vælge hyresrätt? > Hvorfor ikke vælge en Bostadsrätt? Det er jo billige. I kommer til at sidde > for ca det samme. og de er nemme at komme af med igen. > Jeg har selv en bostadsrätt. > Jeg har som sådan heller ikke noget imod en bostadsrätt, men må nok indrømme, at jeg lige nu har nok i "de andre" regler jeg skal ind i mht. at flytte til Sverige. Hvis jeg så også skal til at finde af alt der skal til for at købe en bostadsrätt, hvad der er af regler for sådanne foreninger, hvad der skal på af mægler, og sikre sig bedst muligt at man ikke køber katten i sækken osv., så tror jeg at jeg får nok at se til. -Skal samtidig med begynde på nyt arbejde, og ha afklaret hvad der skal ske med bilen - og ikke mindst hvor hurtigt. Derfor vil vi gerne starte med at finde en hyresrätt for lige at komme igang, og så evt. senere finde en bostadsrätt. Det hører også til historien, at vi nok ikke har tænkt os at blive boende i Sverige for bestandigt, men nok nærmere for de næste 5 års tid (som sådan ca. er den tid mit kæreste har tilbage af studiet). -Men man kan jo nå at komme på andre tanker endnu Bortset fra det, så tror jeg så småt samtalen er ved at fjerne sig fra gruppens fundats Så jeg har bedt Steen oprette mig på sunddebat - så kan vi evt. fortsætte samtalen dér Indtil videre tak for svarene Mvh. Frank.
ulmus Besvaret September 7, 2004 Rapporter Besvaret September 7, 2004 Jeg forstår ikke rigtigt, hvad du mener med, at det skulle være mere besværligt at købe en bostadsrät end at leje en hyresrät. Der ingen problemer i at købe. Du reagerer på en annonce, hvorpå mægleren "klarer resten". Når du ser lejligheden giver mægleren dig foreningens reglement og sidste årsregnskab sammen med en salgsopstilling, så du kan læse det i fred og ro. Derpå snakker I økonomi, og når du har betalt, flytter du ind. I de tre år jeg har boet i Malmø er bostadsrätterne steget i værdi mindst til det dobbelte, for manges vedkommende det 3-dobbelte. Altså også en god investering med et godt afkast efter 5 år. Hvor svært kan det være?? ;O)
Guest carspar Besvaret September 8, 2004 Rapporter Besvaret September 8, 2004 Hej Frank. En bostadsrätt er præcis som en dansk Andelsbolig. Du køber en ret til at leje boligen. Du ejer den dog sammen med de øvrige i samme forening med bestyrelsen som daglig ansvarlige, over for generalforsamlingen (årsstemman). Hvis det feks. er HSB der står for den, så er de bare administartorer for foreningen, men de administrerer mange foreningen under fællenavnet HSB. Dit ansvar i en Bostadsrätte er det samme som ved en lejebolig i DK, der er en vicevært som tager sig af alt vedligehold. Så du kan trygt købe en bostadsrätte og score gevinsten ved et salg, fordi værdistigningen er din egen. Hvis du sælger den efter 5 år og flytter til danmark skal du dog betale skat af værdistigningen og der er ca. 20% (med forbehold). Men med en stigning på nogle gange 30% i Malmø bliver det da også til lidt i stedet for at leje. Jeg sider selv i bestyrelsen af en bostadsrätteforening (i lund) og kender det indefra. Men vekommen hertil det skønne skåne hvis i vælger det.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu