Jump to content

Salg af bolig i malmø og betaling af skat for udenlandsdansker

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg har læst indlægene om skat/bolig men jeg behøver alligevel jeres råd om hvad som gælder vedr. skat/udlejning af bolig. Jeg har købt en endu ikke opført bostadsrætt i Malmø som jeg måske bliver nød til at sælge eftersom jeg i mellemtiden er blevet udstationeret i Honduras. Allerhelst vil jeg beholde boligen og fremleje den indtil jeg vender tilbage til DK/Sverige, men jeg ved ikke endnu om jeg får boligforeningens tilladelse til det. Hvad sker der med skatten af overskudet hvis jeg bliver nød til at sælge den? Jeg er skattepligtig i Honduras (på min indtægt) og i DK på kapitalindtægter (pga jeg har en andelsbolig i DK). Skal jeg betale skat af overskudet i Sverige? Så bliver det vel mere end 20% fordi jeg aldrig har boet i lejligheden? Eller tror I at jeg kan beholde den, alligevel om jeg måske først flytter ind om halvandet år?

Besvaret

Hej Jeg har læst indlægene om skat/bolig men jeg behøver alligevel jeres råd om hvad som gælder vedr. skat/udlejning af bolig. Jeg har købt en endu ikke opført bostadsrætt i Malmø som jeg måske bliver nød til at sælge eftersom jeg i mellemtiden er blevet udstationeret i Honduras. Allerhelst vil jeg beholde boligen og fremleje den indtil jeg vender tilbage til DK/Sverige, men jeg ved ikke endnu om jeg får boligforeningens tilladelse til det. Hvad sker der med skatten af overskudet hvis jeg bliver nød til at sælge den? Jeg er skattepligtig i Honduras (på min indtægt) og i DK på kapitalindtægter (pga jeg har en andelsbolig i DK). Skal jeg betale skat af overskudet i Sverige? Så bliver det vel mere end 20% fordi jeg aldrig har boet i lejligheden? Eller tror I at jeg kan beholde den, alligevel om jeg måske først flytter ind om halvandet år?

Besvaret

Du skal kontakte Bostadsrätteforeningens bestyrelse. Det normale er at man må fremleje (2. hands utthyrning) i op til 2 år. Nogle gange så må man kun fremleje den i 1 år af gangen men 2 gange det vil sige i alt 2 år, det kan jo nok give dig problemer, hvis ud skal stå for udlejningen igen efter 1 år. Men det er de lokale love i din forening der gælder. Du må normalt kun have en bostadsrätte som skal være din primære bolig (bopælspligt). Du vil blive beskattet at værdistigningen uanset om du har boet der kort eller lang tid og de er ca. 20%. Men tal med bestyrelsen om dette og forklar dem problemet.

Besvaret

Thore - Efter min vurdering slipper du næppe for at betale 30 procent kapitalgevinstskat, hvis du sælger nu - i stedet for de i praksis 20 procent, der gælder for en lejlighed, man har beboet et år, som jeg husker reglerne. Men det er vel næppe de store summer, der står på spil, når du kun har ejet lejligheden - eller et hul i jorden og en fin tegning - i kort tid(?) Der skal nok være foreningsbestyrelser, der er så firkantede, som Carsten beskriver det og der skal nok være andre, der er mere medgørlige, men udsigten til at komme til at sidde i Honduras og forhandle med lejere plus bestyrelse forekommer ikke særligt tiltrækkende. To parter er lidt i overkanten, three is a crowd. Lejere brokker sig, betaler ikke, pådrager sig klager, ødelægger inventaret og siger op, bestyrelser brokker sig og skiftes ud, nybyggede boliger har fejl. It's a can of worms. Og det er naturligvis den slags du elsker, hvorfor skulle du ellers tage til Honduras. Men vær i hvert fald meget omhyggelig med kontraktskrivningen, da svenske lejere ligesom danske kan opnå utilsigtede rettigheder, hvis man ikke som udlejer udviser rettidig omhu.

Besvaret

Nils, jeg tror nok desvære at jeg bliver nød til at sælge, som du også antyder. Ærgeligt, fordi det er nu en genial lejlighed. Men de 30% og ikke de 20 hvor kommer det fra? Sverige kan vel ikke kræve skattepenge for lejligheden? Jeg har jo ikke sat min fod i Sverige, og har ingen indtægt der. Og i Danmark kan jeg vel heller ikke `være skattepligtig når jeg nu bor og betaler skat i Honduras? Jeg kan huske at min søster som arbejdede i Grækenland, for et danskt firma, og boede i Sverige. Så blev hun fritaget for at betale skat i både DK og Sverige. Man kan jo håbe at det samme gør sig gældende for min lejlighed! Hvad tror I om det?

Besvaret

Jeg tog fejl, der er ikke noget med en et-årsregel i den forbindelse - det er ved udsættele af skatten, den frist kommer ind. Om lejligheden er privatbolig (20 procent skat) eller erhvervsbolig (30 procent skat) beror på en samlet vurdering af, om der er tale om en bolig til privat brug. Den billigere skat på privat bolig fremkommer, fordi man kun beskattes af to tredjedele af nettoværdistigningen. Første ufravigelige skattehovedregel er, at der skal betales skat - et eller andet sted. Hvad det græske eksempel angår, så er der formentlig en dobbeltbeskatningsaftale, der indebærer, at indtægten ikke skal beskattes. Det forudsættes selvfølgelig, at man betaler skat i det land, hvor man tjener pengene. At du ikke har opholdt dig i Sverige er ikke nødvendigvis tilstrækkeligt argument for ikke at betale svensk skat af boligsalget. Men jeg synes du skal skrive en mail til Skatøresund, hvor al inkompetence på området nu er samlet. Det er lige noget for dem.

• 3 months later...
Besvaret

Er der nogen der ved hvordan det foregår mht at betale skat efter salget?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...