Miriam Skrevet November 7, 2004 Rapporter Skrevet November 7, 2004 Hej Jeg har nu set på gamle indlæg, og søgt relevante steder på nettet, men syntes ikke jeg kommer frem til noget konkret. Så jeg tænkte at der jo måtte være flere herinde som allerede har hus. Jer med hus, betaler i ejendomsskat i Se som skattepligtig i Dk? Og i så fald hvordan bliver det udregnet, er det den % del af ens løn eller er det de 1 % af vurderingen, eller noget helt andet ?
Miriam Besvaret November 7, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 7, 2004 Hej Jeg har nu set på gamle indlæg, og søgt relevante steder på nettet, men syntes ikke jeg kommer frem til noget konkret. Så jeg tænkte at der jo måtte være flere herinde som allerede har hus. Jer med hus, betaler i ejendomsskat i Se som skattepligtig i Dk? Og i så fald hvordan bliver det udregnet, er det den % del af ens løn eller er det de 1 % af vurderingen, eller noget helt andet ?
Guest kim Besvaret November 7, 2004 Rapporter Besvaret November 7, 2004 Hej Miriam, Hvis man er begrænset skattepligtig i DK - grænsegænger. Så skal man betale svensk ejendomsskat til SE. Grundreglen er som du nævner 1 % af vurderingen. Men - der er loft over skatten så man max. kan komme til at betale 5 % af arbejdsindkomst (den svenske altså) - eller en minimumtakst - SEK 2.800,-. Det skulle betyde, at når man tjener sine penge i DK og dermed ikke har nogen svensk arbejdsindkomst - så skal man blot betale SEK 2.800,-. Beløbet betales vel at mærke bagud - vi har først her i løbet af 2004 betalt for 2003. Det første år gælder det med max. i øvrigt ikke ... Det lyder næsten alt sammen lidt for godt - men det er hvad jeg tror/mener gælder. Så er der jo lige den detalje med at man til sin tid vil blive beskattet af værdistigning ... Sådan er det ikke i DK ... Gynger og karusseller ... Check i øvrigt www.skatteverket.se - der er mange gode oplysninger - nogle lettere tilgængelige end andre ...
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Hej Kim :-) Med andre ord så betaler i sek. 2800 om året, thats it ?
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Lige en til ting er de 2800 pr. person eller for husstanden ?
Guest homer Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 Det er 1% pr. ejerandel. Men har du ikke indtægt i Sverige kan de heller ikke opkræve skat af dig - heller ikke ejendomsskat!!!!!
anton Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 STOP!!! Den svenske ejendomsskat, der svarer til den danske ejendomsværdiskat, skal betales, selv om man ikke tjener noget, eller tjener til dagen og vejen i DK. Se i denne brochures side 2, nederst til højre: http://www.rsv.se/broschyrer/296/29613/29613.pdf
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Nu er jeg meget forvirret, har svenske venner herover, som har fortalt at der jo var et lille smut hul for os, og at de rent faktisk havde snakket om at få job i DK, for at slippe for den skat. Kim bekæfter så at han kun betaler de. sek. 2800, som til syneladende er min. Og nu er der en der siger noget andet igen. ???????
Guest homer Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 Jeg betaler intet - modtager hvert år en opgørelse fra RSV hvoraf det fremgår at jeg intet skal betale, på trods af at jeg ejer ½delen af et hus... Men måske hr. Puchleitner fra Skatteuvæsnet får en anderledes opgørelse?
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Homer - Så du betaler ikke endgang de sek. 2800 ?
Guest homer Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 Miaiam> Nej. Da vi købte huset (i 2001) fortalte ejendomsmægleren at man i Sverige ikke kan opkræve ejendomsskat af personer der ikke har nogen indtægt. Jeg tjekkede på det tidspunkt med Skatteverket i Malmö som bekræftede, og så har jeg ikke foretaget mig yderligere.
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Vildt navn jeg lige fik :-) Men ok, det må jo så passe.
Guest kim Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 Miriam - og andre, Hr. Puchleitner har præsenteret det afgørende link til den afgørende publikation om emnet. Det er i øvrigt ikke første gang at der er indløbet væsentlig bidrag fra den kant ... Den kræver nærlæsning - sikkert mere end 1 gang før man tilnærmelsesvis forstår indholdet. Ikke desto mindre har vi betalt svensk fastighetsskat for 2003 - godt nok kun for perioden fra overtagelsesdatoen. Jeg er stadig overbevist om at minimumsbetalingen på SEK 2.800 vil gælde fra 2004. Og disse SEK 2.800 er for huset. Vi står begge som ejere og skal derfor betale halvdelen hver ... Når Homer ikke betaler skat for sit 1/2 hus er det måske fordi der er tale om en bostadsrätt - eller hur???
Miriam Besvaret November 8, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 8, 2004 Ok, Kim jeg tager dine ord for gode vare :-)
Guest homer Besvaret November 8, 2004 Rapporter Besvaret November 8, 2004 Jeg betvivler ikke Puchleitners ekspertise på området, men det kunne jo være der var en "grundregel" i svensk skatteret der gør at netop "vi" er undtaget..? Hvorom alt er, så betaler JEG i hvert fald ikke nogen fastighetsskatt for andelen i vores villa.
Guest christian Besvaret November 9, 2004 Rapporter Besvaret November 9, 2004 Når man nærlæser linket, vil man se at den er god nok. Ihvertfald sålænge de kun kigger på ens indtægt i se. Jeg betaler selv kun 2800 sek. Her er der klippet lidt ud fra teksten: Högsta och lägsta skattereduktion Fastighetsskatten kan aldrig bli lägre än 2 800 kr, vilket motsvarar ett skatteunderlag på 280 000 kr och en fastighetsskatt på 1 % och 5 % av en hushålls-inkomst på 56 000 kr. Skatteunderlaget är antingen taxeringsvärdet eller ett dämpat sådant värde. Maxi-mal skattereduktion är 27 200 kr, vilket motsvarar ett skatteunderlag på 3 000 000 kr och en fastighetsskatt på 1 % minus 5 % av 56 000 kr. Vid en hushållsinkomst på 600 000 kr eller mer med-ges ingen skattereduktion. Om hushållsinkomsten är lägre än 56 000 kr och småhusets skatteunderlag är 280 000 kr eller högre begränsas fastighetsskatten till 2 800 plus 1 % av skatteunderlaget över 3 000 000 kr.
dan Besvaret November 9, 2004 Rapporter Besvaret November 9, 2004 Vi har haft vores hus siden maj 2003, og på selvangivelsen vi indgav i år for 2003 (i sverige) stod vores renteudgifter fra sverige ( som vi pænt har trukket fra i DK, og vores ejendomsskat - men da vi ingen indtægt har - er vi altså heller ikke blevet opkrævet noget (fordi der ikke er noget at modrgne i) Om det er rigtigt ved jeg ikke - men jeg ringer i hvert fald ikke og gør dem opmærksom på det :-)
anton Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Jeg sendte en mail til Skatteverket med spørgsmålet: "Hvis man har bolig i Sverige og arbejder i Danmark, skal man så betale fastighetsskat i Sverige?" - formuleret på mit sparsomme svensk, men det lod til at de forstod det, for jeg fik i går svaret. Efter at have sat enorme ressourcer i sving, var svaret: "Ja!" Det var da egentlig flinkt af skatteverket, at de svarede på klingende dansk :-) Men det var da egentlig godt at få det afklaret før vi overtager vores hus her 1.5.05.
Guest homer Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Jørgen> Jamen velkommen til det svenske! Rart at have en repræsentant fra det danske skattevæsen i nabolaget! :-) Det svar du har fået er da ikke til at misforstå, men det er spørgsmålet måske. Hvis man i spørgsmålet angiver at man abslout ingen indkomst har i Sverige, kunne det være udfaldet blev et andet... Bare en tanke.... Anyway, så længe de bliver ved med at sende mig girokort med et klingende rundt "0", har jeg ikke tænkt mig at røre mere i den gryde...
Guest kim Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Homer, Måske skulle du lige tænke over, hvorfor det hedder en "selvangivelse" ... De der myndigheder har det med pludselig at opdage noget som de hidtil har overset ... Man har hørt om efterbetaling ...
Guest homer Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Kim H> Jo tak, det har jeg da sandelig tænkt over.. Men hvis du nu besværede dig med at læse hvad jeg tidligere har skrevet, så modtager jeg en opgørelse (det er den man modtager EFTER man har indsendt sin selvangivelse) hvoraf det fremgår at mit hus er taxerad til X SEK, vedhæftet et girokort på 0:-
Guest palle Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Altså...nu er jeg ikke husejer (endnu) men må da give Homer ret... Man kan da ikke pille håret af en skaldet... ingen indtægt i sverige = ingen skat i sverige.
anton Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Skatteverket vedhæftede for øvrigt link til samme brochure, som jeg henviste til tidligere i tråden. Det med at klippe hår af en skaldet er jo ikke umuligt - forstået på den måde, at hvis du bor i Danmark og ikke har nogen indkomst, skal du alligevel betale din ejendomsværdiskat - indkomst eller ej. Så det vil undre mig, hvis Sverige virkelig mener, at hvis der ikke står nogen indkomst på den svenske årsopgørelse, så skal du ikke betale fastighetsskat. Især når man som udenlandsk bosiddende (fx i Danmark) skal betale fastighetsskat af sine svenske fritidsejendomme. Tak for velkomsten til Sverige, Homer, men vi har dog boet i Sverige i lidt over et år - vi er faldet så godt til, at vi ikke havde betænkeligheder ved at købe hus - og så var det jeg faldt over denne tråd. Ellers gør jeg mig mest i skattetråden...
Miriam Besvaret November 18, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret November 18, 2004 Her er hvad min bank skriver : Det är riktigt att du just nu inte betalar fastighetsskatt. För ett par år sedan fattade riskdagen beslut att personer med små eller inga inkomster skulle slippa fastighetsskatt. Det var tänkt att underlätta för pensionärer att bo kvar i sina hus vid stigande taxeringsvärde. Att den samtidigt kom att gälla för allla som har fritidshus och inte är skrivna i Sverige samt de som arbetar i Danmark var ett misstag. Vi tror att det kommer en ändring och därför räknar vi med fastighetsskatten i kalkylerna.
Nils Besvaret November 18, 2004 Rapporter Besvaret November 18, 2004 Miriam - Det er næppe helt korrekt, hvad din bank skriver. Selv de fattigste pensionister betaler mindstebeløbet på de 2800 - men det er selvfølgelig også næsten ingenting. Helt ingenting betaler man til gengæld de første fem år i et nyt (altså nybygget) hus.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu