Jump to content

Svenske kvm kontra dansk kvm

Recommended Posts

Skrevet

Jeg læses ofte at folk skelner ml. svenske og danske kvm. Hvordan er forholdet defineret? /Tom

Besvaret

Jeg læses ofte at folk skelner ml. svenske og danske kvm. Hvordan er forholdet defineret? /Tom

Besvaret

Nu skal det lige slåes fast, at vi I Danmark normalt opererer med to forskellige arealer når det drejer sig om lejligheder. Bruttoarealet samt det tinglyste areal hvor det er sidstnævnte der er det mest reelle. Dog skal det i samme ombæring nævnes, at begge arealer er misvisende eftersom der er medregnet ydervægge i dem begge. Ellers er forskellen kort fortalt, at der i bruttoarealet ofte er medregnet noget trapperepos, kælderrum, altan eller lignende hvilket gør det noget større end det tinglyste areal. De svenske kvm er, modsat de danske, indvendige kvm. uden ydervægge. Desuden medregner man i Sverige ikke steder hvor man ikke kan gå. Med andre ord er kvm. hvor f.eks. køkkenelementer, indbygningsskabe, sanitet m.v. ikke medregnet i det oplyste boligareal. De svenske kvm. er derfor noget mere atraktive end de danske happy.gif

Besvaret

Tom> jeg kan lige supplere med den oplysning, at min bostadsrät er officielt på 80 kvm., men jeg har målt den til 90 kvm. Svenskerne medregner, så vidt jeg har fået oplyst, heller ikke WC og bad.

Besvaret

Jeg har målt min lejlighed... den er rimelig firkantet og ret let at måle. Der er alt målt med, og det passer nogenlunde med de tal der står på papirene... men, altså ikke en masse "ekstra" kvm's... dog må man jo sige, at en lejlighed på samme antal kvm i DK, ville være mindre...... det lyder li'som forkert, ikk ?? I ved hvad jeg mener

Besvaret

Min nuværende lejlighed i DK er 90m2 med repos, kælderrum, altan, vægge, etc. og min kommende lejlighed på 75.5m2 er større, så et eller andet er der med de svenske m2. Tom -> Godt spørgsmål:-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...