Jump to content

Dansk EL Installarioner i SE ????

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Jeg er i fuld gang med mit renoveringsprojekt her i Malmö. Jeg bruger så vidt muligt alle mine kontakter fra Danmark, og en af mine bedste venner er dog også Autoriseret Elektriker i Danmark !!! Jeg vil gere have Danske kontakter og tavler i huset, da de svenske simpelt hen er 20 år for gamle at se på !!! Min ven mener ikke der skulle være noget galt i at installere de danske kontakter, men vi skal dog alligevel undersøge det til bunds. Vi er jo inden for EU-grænser og produkterne er jo CE-Godkendte !!! Jeg er klar over at jorden i kontakterne er anerledes end dem fra SE, men som min ven siger. "Hvis man køber en EL-koger i punkt et, så sidder der et tysk tysk stik på. Hvis man skulle gøre det helt korrekt burde man klippe kablet og sætte et dansk stik på !!!" Nogen der har nogle erfaringer inden for dette område. Eller er der nogen som kender en elektriker som kender disse regler. Hører jeg meget gerne fra jer. Håber nogen kan hjælpe !!!

Besvaret

Hejsa. Jeg er i fuld gang med mit renoveringsprojekt her i Malmö. Jeg bruger så vidt muligt alle mine kontakter fra Danmark, og en af mine bedste venner er dog også Autoriseret Elektriker i Danmark !!! Jeg vil gere have Danske kontakter og tavler i huset, da de svenske simpelt hen er 20 år for gamle at se på !!! Min ven mener ikke der skulle være noget galt i at installere de danske kontakter, men vi skal dog alligevel undersøge det til bunds. Vi er jo inden for EU-grænser og produkterne er jo CE-Godkendte !!! Jeg er klar over at jorden i kontakterne er anerledes end dem fra SE, men som min ven siger. "Hvis man køber en EL-koger i punkt et, så sidder der et tysk tysk stik på. Hvis man skulle gøre det helt korrekt burde man klippe kablet og sætte et dansk stik på !!!" Nogen der har nogle erfaringer inden for dette område. Eller er der nogen som kender en elektriker som kender disse regler. Hører jeg meget gerne fra jer. Håber nogen kan hjælpe !!!

Besvaret

Ikke for at være lyseslukker, men: En dansk elektriker må formentlig ikke trække kabler i et svensk hus uden at have autorisation - "behörighet" - fra Elsäkerhetsverket www.elsakerhetsverket.se , men hvis han kan få lamperne til at lyse, og det ser godt ud, så er det selvfølgelig det væsentligste. Nu ved jeg ikke, hvor indgribende el-projektet er, men en uautoriseret installation, der muligvis ikke opfylder det svenske reglement, kan afskrække/trække ned, når huset engang skal sælges. Ganske som en villa i Virum ikke ville vinde ved, at elinstallationerne var fikset af en uatoriseret svensker.

Besvaret

Nils har fat i noget, som jeg synes er væsentligt. Hvis man renoverer sit svenske hus til ukendelighed - forstået på den måde at alt bliver gjort "på dansk" - risikerer man at huset bliver så meget anderledes, at det på sigt kan være vanskeligere at sælge. Så er der også lige det med hvad der er godkendt - i Sverige - til svenske boliger. Jeg tror f.eks. ikke at du vil slippe godt fra at installere stikdåser med "dansk jord".

Guest fuskeren
Besvaret

Hej Anders. Den Svenske og den Danske autorisation er lidt forskellig. De Svenske kontakter ser godt nok gammeldags ud men de er Europæiske og bruges over det meste af Europa. De danske er "kun Danske" og de kan afvige fra den Svenske lov, og der er lidt forskel. En Dansk Installatør kan godt opnå en Svensk autorisation, men det kræver en prøve. Men i Sverige er det med sort arbejde som i Danmark, det er helvedes let at få kontakt til nogen. I kan kontakte en Svensk Elinstallatør (bare vade ind i en elinstallationsbutik) og spørge om pris hvis han godkender det, som i selv installarer, det kan da godt være at han live vil se det først men ok.

Besvaret

Tak for indslagende indtil videre !!! Huset bliver ikke fordansket !!!! Jeg bryder mig batre ikke om de Euro kontakter man ser rundt om i Europa. Men jeg tror desværre fuskeren (betryggende navn..heheh) har rart. For jeg er ved at ansøge om bygningslov, og de er godt nok stramme i betrækket herovre. Hertil skal de siges at jeg har hyret en bygningsansvarlig til alt der skal godkendes af kommunen. Netop med henblik på når jeg skal sælge hytten en dag. Alle dokumenter kommer til at være i den fineste orden og billed dokumenteret. Noget jeg virkeligt har savnet på de huset jeg tidligere har kigget på herovre !!! Men måske jeg skal vænne mig til tanken om at renovere mit hus med kontakter så store som en tallerken. Det er sjovt at Danmark for en gangs skyld virkeligt er på forkant med noget i forhold til resten af Europa !!! Nok om det....nogen der kender en Svensk Autoriseret El-Installtør, som kan godkende det min Danske kammerat / Danske Autoriseret EL-Installatør laver for mig ??? Hjælpen vil være meget værdsat, ligesom jeres indslag....takker. Anders

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...