Jump to content

Køb af bostadsrätt.

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Vi har været ovre og kigge på en bostadsrätt, som vi er blevet en del interesseret i. Alt er på plads med banken, og vi skal egentlig bare til at byde. Men jeg har stadig et par spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på. (Har prøvet at søge her på siden) Bl.a. sagde vores bank-rådgiver, at vi skal sørge for at få en advokat, der kan udforme papirerne for overtagelsen, da "ansvaret" er vort eget, når vi køber andel i Sverige istedet for Danmark. Hvad er det for et ansvar? Har i andre haft advokat på, da i købte jeres rätt? Nu har vi altid boet til leje, og skal derfor først ind i alle de regler der er ved køb. Ved hus snakker man altid om ejerskifte-forsikring osv. Findes der tilsvarende man skal være opmærksom på ved køb af en rätt? Det var spørgsmålene, der lige trængte sig på nu happy.gif Der kommer sikkert flere hen af vejen. /Frank.

Besvaret

Hejsa. Vi har været ovre og kigge på en bostadsrätt, som vi er blevet en del interesseret i. Alt er på plads med banken, og vi skal egentlig bare til at byde. Men jeg har stadig et par spørgsmål, som jeg ikke har kunne finde svar på. (Har prøvet at søge her på siden) Bl.a. sagde vores bank-rådgiver, at vi skal sørge for at få en advokat, der kan udforme papirerne for overtagelsen, da "ansvaret" er vort eget, når vi køber andel i Sverige istedet for Danmark. Hvad er det for et ansvar? Har i andre haft advokat på, da i købte jeres rätt? Nu har vi altid boet til leje, og skal derfor først ind i alle de regler der er ved køb. Ved hus snakker man altid om ejerskifte-forsikring osv. Findes der tilsvarende man skal være opmærksom på ved køb af en rätt? Det var spørgsmålene, der lige trængte sig på nu happy.gif Der kommer sikkert flere hen af vejen. /Frank.

Besvaret

Kan mægleren i Sverige ikke hjælpe med det? I SE er det sådan at mægleren også hjælper køber med de nødvendige papirer. Det fungerede fint i vores tilfælde.

Besvaret

Er det din svenske eller din danske bankrådgiver der anbefaler en advokat? Vi købte gennem mægler og svensk bank og der var ingen advokat inde over. Det er mig uklart hvilket ansvar der er tale om. Bostadsretsforeningen besigtiger lejligheden sammen med køber og sælger inden overtagelse og påpeger evt fejl og mangler.

Besvaret

Jeg har heller ikke brugt nogen advokat, men kun mægleren. No ploblems. Og Jeg kender heller ikke til noget med ansvar, bortset fra, som det skrives i en andet indlæg, at man sammen med forening og sælger/mægler skal besigtige boligen med henblik på evt. mangler, som der så laves en rapport på. Sælger kan få besked på, at det og det skal udbedres, hvorefter alle besigtiger igen, indtil aller er enige om, at nu er boligen, som den skal være.

Besvaret

Hejsa Til Frank. Ang. berigtigelse af Bostad ! Det er ikke normalt at der bruges en adovokat til at berigtige købet af en bostad i Sverige. Ved Køb af en Bostad : HUSK at, I gennemlæsser købekontrakten, som typisk er 5-6 sider, læs den grundigt, er der den mindste tvivl, så spørg mægleren som vedr. handlen. Det er vigtigt at han kan dokumenter alt fra E/F. Er det en HSB-E/F så kan i med 99% sikkerhed tage det roligt. Der er altid styr på tingene i HSB. Hvad søger i/du? Mvh. Kim Rasmussen

Besvaret

Hej alle, og mange tak for jeres svar. Jeg snakkede med banken, og det viser sig, at de kun anbefaler, at man får fat i en advokat, men det er ikke et krav fra deres side. Vi har nu mere eller mindre sagt ja til en bostad i Malmö, og har netop modtaget købskontrakten på pdf til gennemlæsning. (Den er dog kun på 3 sider) Til Kim: Bostaden vi næsten har købt, hører til HSB-Nydala, hvorfor jeg selvfølgelig blev glad for at læse hvad du skrev happy.gif. Jeg kan dog ikke finde foreningen på HSBs hjemmeside. Nu skal vi lige have læst kontrakten ordenligt igennem, og hvis alt går vel, kommer vi over til jer til sommer happy.gif Mvh. Frank.

Guest dalbjerg
Besvaret

Blev også anbefalet en advokat. Gik så til min fars advokat, som tilfældigvis kendte en svensk advokat. Her fik jeg så at vide, at den svenske mælger også har et ansvar over for køberen. Desværre fandt jeg aldrigt rigtigt ud af hvor meget ansvar. Så han anbefalet også bare at spørge mæglerne omkring mine svar.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...