Jump to content

Skat fra salg af Lejlighed i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige solgt min lejlighed(Bostadsrätt) i Sverige, spørgsmålet er bare om jeg skal betale skat af de penge som jeg har tjent ved salget?? Jeg har boet i Lejligheden i over 2 år, og jeg betaler skat i Dk som Pendler..

Besvaret

Jeg har lige solgt min lejlighed(Bostadsrätt) i Sverige, spørgsmålet er bare om jeg skal betale skat af de penge som jeg har tjent ved salget?? Jeg har boet i Lejligheden i over 2 år, og jeg betaler skat i Dk som Pendler..

Besvaret

Jeg ved ikke om man betaler skat af "reavinsten" som det vist hedder, men jeg kan ikke se at du kan afkræves nogen svensk personskat når du er skattepligtig i Danmark.I Danmark betaler man jo ikke noget. Hvordan er det at sælge bolig i Sverige ? Er det lettere end i Danmark ?

Besvaret

det jeg har hørt fra 'vores' ejendomsmægler, er at man betaler 20% af fortjenesten i skat. men det er på villa, jeg ved ikke om det også gælder andre boligformer.

Besvaret

Min lejlighed blev solgt på 2dage, hvilket må siges at være meget hurtigt. Den var endda sat i til en højere pris end ejendomsmægleren mente den kunne sælges for. Men det er også en lækker lejlighed i et godt kvarter i Limhamn. Nu håber jeg så bare ikke at det Danske skattevæsen kaster sig over mine penge, når de bliver overført til en Dansk konto.

Besvaret

Du betaler ikke skat af fortjensten i Danmark.Der har fra ventrefjøjen været et ønske om dette men vandt ikke gehør. Spørgsmålet er om du kan afkræves de 20% som Heidi snakker om, når du ikke betaler personskat i Sverige.

Guest goggeloj
Besvaret

Såvidt jeg har erfaret, så skal man betale omkring 30% i skat af "vinsten", hvis man flytter hjem til DK igen (hvem gider også at flytte tilbage når det nu er så dyrt)! Hvorimod man skal betale enten 15 eller 20% af "vinsten", hvis man finder sig noget andet at bo i i Sverige! Skatten skal man betale til Sverige. Alt bliver registreret og fremsendt til skattekontoret fra ejemdomsmægleren af! "Vinsten" defineres ligesom ved salg af en andelslejlighed i DK - dvs. det man får i overskud efter, at man har trukket det man betalte for i sin tid samt forbedringer!! Så husk at gemme kvitteringerne. Ved privat salg skal man selv indberette det til skattemyndigheden i Sverige

• 2 months later...
Besvaret

der er noget jeg ikke helt forstår ved det sidste indlæg i denne tråd. Hvordan kan man under gældende regler komme til at betale noget som helst i sverige ved salg af bostadsrätt hvis man er skattepligtig i DK ? Enten er man vel underlagt DK regler om gevinst ved salg af egen bolig hvilket såvidt jeg ved vil sige 0-beskatning, eller også betaler man den svenske skat på 30% af 2/3 af gevinsten ved salg af bolig. Hvordan skulle det kunne komme på tale at betale en svensk skat når man i øvrigt ikke er skattepligtig i S ?

Besvaret

Lars, Lad os ikke rode os ud i noget rod med skat og skattepligtig! I stedet for 30 procent i skat så lad os da for pokker kalde det en fast afgift ved salg af en bostadsrät! Gevinst af egen bolig har ikke en dyt med skattepligtig i arbejdslandet at gøre!! Under gældende regler er man skattepligtig i arbejdslandet relaterer kun i arbejdsøjemed, deraf ordet arbejdslandet! I og med at du/man har en bolig i sverige, som man gerne vil sælge har det sgu ikke en dyt med arbejde eller arbejdslandet at gøre men derimod bopælslandet! Det er to vidt forskellig skattetekniskeforhold/-politik at gøre.

• 3 weeks later...
Besvaret

Hvad nu hvis man sælger sin lejlighed og flytter hjem til en svensk kæreste, og så finder ud af at det ikke fungerer?. Skal man så efterfølgende betale ekstra afgift, når man flytter til DK????

Besvaret

Hvis du sælger en svensk bostadsrätt og ikke bruger salget til at finansiere køb af en anden svensk bostadsrätt skal du betale afgiften på 20% af gevinsten ved salget. Fordelen ved at sælge og købe en anden er, at du ikke behøver at betale afgiften før du sælger den anden (nye) bostadsrätt. Sælger du også den og køber en anden kan du ligeledes vente osv osv osv. Hvis du sælger en dansk ejendom skal du betale skat af gevinsten, medmindre ejendommen har tjent som bopæl for dig - i så fald er det skattefrit. Hvis du sælger en dansk ejendom og flytter til sverige, skal du således evt. betale skat af gevinsten på den danske ejendom. Hvis du sælger en svensk bostadsrätt og flytter til danmark og køber en ejendom skal du betale afgift på gevinst ved salg af bostadsrätt - 20%. Beskatningsreglerne vedrørende ejendomme krydser således ikke grænser.

Besvaret

Hej Vincent. Det lyder som om at du har helt styr på alt det der. Er nu alligevel bange for at jeg skal have det skåret alvorligt ud i pap. :o) Hvis jeg sælger min svenske bostadsrätt, flytter tilbage til Danmark, men ikke køber ny lejlighed.. Skal jeg så betale 20% af overskuddet fra lejligheden? Og "melder" jeg det til de svenske eller danske myndigheder? Jeg går ud fra svenske? Tusind tak for hjælpen.

Besvaret

Hej Line! Det er trist at høre, at I vender næsen mod DK igen - hvad gik galt? Ikke for at snage, men i sommer havde vi jo en lille "rundspørge" om hvorfor vi flyttede over og dengang opfordrede jeg til, at hvis man opgir, ville det være rart for os andre at høre, hvorfor man flytter tilbage. Måske har I oplevet nogle ting, vi andre kan drage nytte af eller sånt. Hvis det er noget du vil dele, ville det være velkomment. Ellers vil jeg bare sige: Pøj-pøj fremover!!

• 3 weeks later...
Besvaret

Hej Ulmus m.fl. Vi skal såmænd sælge fordi vi rejser ud i den store verden, ikke fordi vi ikke kan li' at bo i Malmø. Men det er uvidst hvor mange år vi skal være afsted, så derfor vil vi hellere sælge end at skulle prøve at administrere fremleje fra et helt andet land. Til Vincent eller andre.. den der totale gennemgang af salg af bostadsrät?? :o) Er den på vej. Jeg prøver desperat få kontakt til vores forening, men de svarer åbenbart ikke på e-mails og nu har de været lukket siden før jul og åbner først den 8. januar! Vi har en der kommer og ser på lejligheden nu på søndag, og jeg ville ENORMT gerne bare lige have basis på det rene. Det vigtiste for både os og køber er selvfølgelig prisen!! Må vi tage for lejligheden, hvad vi selv synes. Eller må man kun som i en dansk andel tage prisen vi har givet + forbedringer? Tusind tak for hjælpen.

Besvaret

Hej Line mfl. Lidt sent men alligevel happy.gif Der ligger ingen deciderede finurligheder i skattereglerne som jeg kan se. Gevinsten eller tabet beregnes som forskellen mellem indkomsten og udgifterne. To trediedele af den beregnede gevinst er skattepligtig og halvdelen af tabet er fradragsberettiget. Om det er en gevinst eller et tab er skatten den samme - 30%. Har du f.eks haft en gevinst på 100k så er skatten 20k. (2/3-dele af 100k, derefter 30% af dette beløb). Svarende til de populære 20% i skat. Var det et tab på 100k så er skatten 15k (50% af 100k, derefter 30% af dette beløb). Svarende til 15% i fradragsberettiget skat. Gevinsten skal selvangives til RSV vedrørende det år i får pengene for salget af lejligheden. Blanketten fås hos www.RSV.se, eller hos den lokale. Sådan udregner du din gevinst, eller tab: Indkomsten er salgsprisen (köpeskilling), fratrukket omkostninger relateret til salget. Dette er f.eks gældende for mæglersalær og anden salgsprovision, omkostninger til advokat, udgifter til vurdering af bostadsrätten og andre omkostninger som sælgeren har stået for. Omkostningerne lægger sig på anskaffelsessummen for bostadsrätten tillagt udgifter for forbedringer. Anskaffelsessummen kan bestå af köpeskilling, købsprovision og deslignende, speciel erstatning for udrustning i bostadsrätten samt afgift til bostadsrättforeningen i forbindelse med købet. Indestående på indre reperationsfond skal ikke medregnes i anskaffelsessummen. Udgifter til forbedring opgjort til mindst 5.000 kan medregnes under omkostninger. Forbedringer er f.eks ombygning eller anskaffelse af udrustning der ikke tidligere har været i bostadsrätten, samt forbedrende reperationer og vedligeholdelse. Desuden kan du medregne forbedrende rep og vedl. for de 5 foregående år, samt salgsåret. Men du må kun fratrække den del som har medført, at bostadsrätten er i bedre stand end ved overtagelsen. Når du har kommet frem til gevinsten eller tabet, skal du beregne skatten som først i indlægget. Har du haft en gevinst større end 50k kan du udskyde den ved at købe en anden bostadsrätt. Ønsker du at gøre dette er der nogle krav der skal overholdes: Den solgte bostad kan ikke ligge i udlandet, du kan altså ikke få henstand med skatten hvis du har solgt din lejlighed i danmark og købt ny i sverige. Den solgte lejlighed skal være en bostadsrätt. Sælger skal have beboet lejligheden enten mindst 1 år før salget, eller mindst 3 af de sidste 5 år. Gevinsten ved salget skal være minimum 50.000. Den nye bolig skal være en bostadsrätt, eller en privatbostad (læs http://www.rsv.se/pdf/32101.pdf se s. 10). Den nye bolig kan ikke være beliggende i udlandet. Den nye bolig skal være købt tidligst året før den gamle bolig blev solgt og senest året efter den gamle bolig blev solgt regnet i kalenderår. Man skal bosætte sig i den nye lejlighed senest 15. februar året efter salget af den gamle lejlighed. Anskaffelsessummen for den nye bostad skal være mindst lige så højt som det du får for den gamle bostad. Er prisen på den nye lejlighed mindre reduceres den udskudte skat tilsvarende. Jeg har sikkert glemt noget, men det er i hovedtræk det der skal beregnes .. håber det hjælper Jer happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...