Guest *mathilde Skrevet August 29, 2002 Rapporter Skrevet August 29, 2002 Der er noget jeg ikke helt har forstået endnu. Hvordan virker det med udbetaling i Sverige?? Er "pris", det der svarer til den danske udbetaling, og "avgift", det der svarer til den danske månedlige brutto??
Guest *mathilde Besvaret August 29, 2002 Rapporter Besvaret August 29, 2002 Der er noget jeg ikke helt har forstået endnu. Hvordan virker det med udbetaling i Sverige?? Er "pris", det der svarer til den danske udbetaling, og "avgift", det der svarer til den danske månedlige brutto??
Nils Besvaret August 29, 2002 Rapporter Besvaret August 29, 2002 Prisen på en bostadsrätt er det, man betaler til bostadsrättsföreningen for at få lov til at bo i lejligheden. Når prisen er betalt, skylder man ikke mere - med mindre man har lånt pengene förstås. Det er bostadsrättsföreningen, der ejer ejendommen, så det er også foreningen, der har optaget de lån, der er i ejendommen, og som beboerne er med til at betale renter og afdrag af via avgiften - der desuden dækker det, man i en dansk ejerforening kalder fællesudgifter.
Guest *mathilde Besvaret August 30, 2002 Rapporter Besvaret August 30, 2002 Hmmm, okay! Men kan man så ikke kalde "prisen" for noget i retning af, det vi kalder for, "afskrivelse"?? Efter som det jo alligevel, i den sidste ende, ikke er beboeren der ejer lejligheden. I modsætning til hvordan man, i DK, ejer en ejerlejlighed
Nils Besvaret August 30, 2002 Rapporter Besvaret August 30, 2002 Jeg ved ikke, hvad du mener med "afskrivelse" - det lyder i mine ører som værditab eller penge ud ad vinduet, men det er der jo ikke tale om. Når du har betalt "prisen" har du ud over lejligheden en "aktie" eller andel i bostadsrättsföreningen. En aktie, der stiger i pris, efterhånden som foreningens formue øges i og med at gælden nedbringes, og ejendommens værdi stiger, og som du kan sælge igen, hvis du flytter.
Guest thomas Besvaret September 10, 2002 Rapporter Besvaret September 10, 2002 Til *Mathilde Tillad mig at forklare det på rent Dansk: Min arbejdsleders -kones -veninde...bor i Malmø City i en kæmpe lejlighed ved Stortorget som hun købet billigt for 550.000kr. i 1996. Siden har hun betalt til "grundejerforeningen" for fællesudgifter og lidt husleje som "månedsafgift" da hun ikke EJER den, men har købt en ANDEL deraf det danske udtryk ANDELSLEJLIGHED. Hun syntes også det lød mærkeligt dengang hun købte den, men idag er hendes andel steget grundet ejendommens gode placering. Idag kan hun sælge sin andel (Lejligheden) som enhver ejerlejlighed, men hun bestemmer selv prisen, og den har rundet en Million idag. Det er ikke kun en hovedaktionær der sidder i baggrunden og scorer kassen som man gør andre steder, men beboeren kan have en andel i det hele. Særligt for Sverige kan du sælge din andel uden loft, helt og holdent er det efterspørgslen der bestemmer prisen. En ejerlejlighed har kun fællesudgifter, men til gengæld bider en bostadsrättforening "toppen" af prisen så man ikke skal købe den 100% som en ejerlejlighed, og det er jo dyrt. Til gengæld skummer man hele værdistigningen når man igen sælger den. Fordele og ulemper, men jeg har solgt en ejerlejlighed i DK, og binder færre midler i min nyindkøbte SE bostadsrätt, men har den samme investeringsgevinst boligejere altid jagter, nemlig værdistigningen. I visse områder er det med gode udsigter. Inden for kanalen (Malmø Gl. City) er det efterhånden dyrt, og udenfor på kanten af kanalen er det på vej i vejret ret stærkt. Min overvejelse var 100% at købe nu, for hvis broprisen sænkes eller fradraget kommer vil der komme endnu flere købestærke Danskere til, efterhånden de opdager den by. Og jeg kommer ikke engang fra København, jeg ville bare tættere på. Håber min vision holder, men som altid er det pionererne der oppebærer risikoen for tab såvel som gevinsten. Men hvad...det er en dejlig by, med skønne skåninge...gør det dog :-)
Guest christian Besvaret September 13, 2002 Rapporter Besvaret September 13, 2002 Det vil sige, at en bostadsrätt svarer fuldstændig til en andelslejlighed i Danmark, andelen er bare temmelig meget større som regel. Jeg går selv og overvejer at flytte til Malmö og specielt Limhamn, men bliver godt nok afskrækket af en pris på knap en million svenske kroner og så en månedsafgift på 4-5000 svenske kroner. Der skal da alligevel tjenes en del penge, hvis man skal først betale af på et lån på en million samt derefter betale fælledsudgifter, så sidder man ret hårdt i det, selvom det er i svenske kroner.
Guest thomas Besvaret September 13, 2002 Rapporter Besvaret September 13, 2002 Ja...men der er også andre steder end Ön ved Limhamn. Ejerandelen ved en Bostadsrätt, er større i SE end i DK, ellers minder det meget godt om det, min Danske bankrådgiver kalder det et mix imellem ejer og andel. Fordelen er at man scorer større gevinst ved en x % stigning ved større andel, men det kræver til gengæld måske et lån til evt. noget af andelen i starten, hvis ikke man har pengene. Fat mod, jeg ville gerne bo i Vesterhamnen, men de er også liiiiidt dyre de boliger :-)
Guest hubbie Besvaret September 15, 2002 Rapporter Besvaret September 15, 2002 Husk lige at man skal betale 20% i "afgift" af fortjenesten ved salg af bolig i Sverige! Dog kan "investeringer" i boligen fratrækkes af gevinsten inden man trækker 20% fra!!
Guest thomas Besvaret September 16, 2002 Rapporter Besvaret September 16, 2002 Vigtig detalje, rart at vide, så er det med at gemme kvitteringerne på alt hvad der bliver skruet op og istandsat.
Nils Besvaret September 17, 2002 Rapporter Besvaret September 17, 2002 Det er rigtigt, at gevinsten ved et boligsalg er skattepligtig, men lugn på: Hvis man sælger sit hus eller sin lejlighed (som man har boet i i mindst et år) og køber en dyrere bolig, kan man få udsættelse med skatten indtil man også sælger dén bolig. Og hvis den næste bolig igen er tilpas dyr, slipper man også i den omgang. Så så længe, man er i bevægelse fremad og opad i samfundet, sker der ikke én noget, og inflationen er på ens side, men hvis man taber pusten og må flytte til en mindre bolig - for slet ikke at tale om en lejebolig - så falder skattehammeren. Pudsig lovgivning. Bemærk at det, Hubbie kalder investeringer, ikke dækker vedligeholdelse og heller ikke ændringer i sig selv. Hvis man laver nyt køkken for 100.000 kroner vil Skattemyndighetens embedsmand (gnide sig i hænderne, savle let og) sige, at der jo ogå var et køkken før, så forbedringen repræsenterer kun 50.000 kroner. I øvrigt tæller kun investeringer, der er foretaget inden for de sidste fem år før salget.
Guest josefine Besvaret September 22, 2002 Rapporter Besvaret September 22, 2002 Hej alle Jeg overvejer også at flytte til Malmø og læser med stor interesse alle de gode råd og spørgsmål. Men nu har jeg selv et spørgsmål... Hvis jeg lægger en rimelig høj udbetaling på en bostadsrät - bor der i over et år... og kommer til at tjene på lejligheden... Skal jeg så betale 20% skat af hele gevinsten eller tager man udbetalingen fra ?? Det vil være ærgerligt at lægge en masse penge ind i købet, som der så senere skal betales skat af.. Så vil jeg nok hellere foretrække at lægge en lavere udbetaling og betale af på et lån med renter.... Er der nogen som ved det....?
Nils Besvaret September 22, 2002 Rapporter Besvaret September 22, 2002 Der er ikke noget, der hedder udbetaling, når du køber en svensk bostadsrätt. Du betaler hele prisen og det er så den pris, der forhåbentlig er steget, når du sælger. Om du skaffer pengene til lejligheden ved at låne en større eller mindre del i banken har ingen indflydelse på reavinst-regnestykket. Du kommer ikke til at betale skat af penge, du har "lagt ind", men kun af en eventuel værdistigning - med de fradrag og undvigemuligheder, der er beskrevet tidligere i tråden.
Guest goggeloj Besvaret September 24, 2002 Rapporter Besvaret September 24, 2002 Sludder og vrøvl at der ikke er noget, som hedder udbetaling! Klart nok, at der er noget, som hedder udbetaling (handpenning), når man køber en svensk bostadsrät og det er min. 10 % af prisen (gerne mere) og resten af beløbene (bottenlån og toplån) skal man skaffe i banken/-erne. De kan også sørge for både udbetalingen/handpenning og resten af købesummen. Og ja...udbetalingen forsvinder, hvis man kan lægge hele beløbet på bordet på en gang uden nogen form for lån etc.
Guest goggeloj Besvaret September 24, 2002 Rapporter Besvaret September 24, 2002 Sludder og vrøvl at der ikke er noget, som hedder udbetaling! Klart nok, at der er noget, som hedder udbetaling (handpenning), når man køber en svensk bostadsrät og det er min. 10 % af prisen (gerne mere) og resten af beløbene (bottenlån og topplån) skal man skaffe i banken/-erne. De kan også sørge for både udbetalingen/handpenning og resten af købesummen. Og ja...udbetalingen forsvinder, hvis man kan lægge hele beløbet på bordet på en gang uden nogen form for lån.
Nils Besvaret September 25, 2002 Rapporter Besvaret September 25, 2002 Nu siger du sludder og vrøvl, jeg ville sige rablende galimatias og rent vås. Selvfølgelig er der, noget der hedder udbetaling (handpenning), når man køber en bostadsrätt. Det var det med, at man betaler hele prisen, og at finansieringen er uden betydning for reavinstregnestykket, der bragte mig på afveje. Undskyld.
Guest thomas Besvaret September 25, 2002 Rapporter Besvaret September 25, 2002 Ved køb af bostadsrät betaler man et depositum svarende til 5-10% af prisen ved underskrivelse af købskontrakten. Det kaldes handpenning. Resten af beløbet falder kontant på overtagelsesdagen. Da det principielt er sælger uvedkommende hvordan køber klarer financieringen, giver det ingen mening at tale om en udbetaling.
Nils Besvaret September 25, 2002 Rapporter Besvaret September 25, 2002 Jeg har jo lige givet Goggeloj ret, men nu vakler jeg alligevel lidt. "Udbetaling" er en nem, hurtig og praktisk oversættelse af det svenske ord "handpenning", men også en ret upræcis oversættelse. Det helt rigtige danske ord er "håndpenge" - et mindre beløb, som betales forud som bekræftelse på en overenskomst - men det ord er der jo ingen, der bruger... Hvis man vil lægge en større udbetaling, gør man det jo ikke, når køpekontrakten underskrives, og håndpengene skal betales, men man gør det så at sige bag kulisserne, mens man sammen med sin bank skraber pengene sammen, så de kan ligge kontant på bordet på tilträdelsesdagen. Jeg tror de svenske mäklare er vant til at oversætte danskeres forvirrede begreber til svenske realiteter, det er i øvrigt også deres job. Så kald bare handpenning for udbetaling, det er bare ikke helt præcist.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu