Guest peter Skrevet September 22, 2002 Rapporter Skrevet September 22, 2002 Har flere steder prøvet at finde ud af hvad denne pligt indebærer, men har endnu ikke været tilfreds med de svar jeg har fundet frem til. Hvad indebærer det for mig som køber, at der er det der hedder undersøgelsespligt ? Ved godt at der i SV ikke bliver lavet tilstandsrapporter, men kræver det at man selv skaffer en tilsynsmand ? og har det betydning for evt. fejl der måtte findes skjult i huset ? MVH.
Guest peter Besvaret September 22, 2002 Rapporter Besvaret September 22, 2002 Har flere steder prøvet at finde ud af hvad denne pligt indebærer, men har endnu ikke været tilfreds med de svar jeg har fundet frem til. Hvad indebærer det for mig som køber, at der er det der hedder undersøgelsespligt ? Ved godt at der i SV ikke bliver lavet tilstandsrapporter, men kræver det at man selv skaffer en tilsynsmand ? og har det betydning for evt. fejl der måtte findes skjult i huset ? MVH.
Nils Besvaret September 22, 2002 Rapporter Besvaret September 22, 2002 Undersøgelsespligten indebærer, at man som køber selv er ansvarlig for fejl på huset, som man burde have opdaget ved en nøje undersøgelse. Sælger har pligt til at oplyse om alle fejl, som han har kendskab til. Sælger kan 10 år frem gøres ansvarlig for skjulte fejl. Der er ikke noget krav om, at man skal engagere en fagmand, men det stiller en stærkere, at gøre det, både før og efter købet. www.anticimex.se er en blandt utalllige, som tilbyder at foretage en överlåtelsebesiktning (fastighetsbesiktning, jordabalksbesiktning. Det koster nogle tusindlapper, som køber betaler. En sådan besiktning erstatter ikke ens undersøgelsespligt - der følger ingen garanti med, så man skal betragte besiktningsmannen som sin konsulent og hjælper i processen med at grave så meget smuds frem som muligt om huset til gavn for prisforhandlingen. Jeg har købt hus uden at bruge en fagmand, til gengæld stod huset tomt. Det er lidt nemmere at gå så grundigt til værks, som man faktisk skal, når sælgers børn ikke står og stirrer på en med store, skrækslagne øjne. Hvilket får mig til at tænke på, at undersøgelsespligten (og besiktningen) kun omfatter det, man kan se uden at gøre indgreb i huset. Den skjulte fejl viser sig jo typisk, når man fjerner en plade og stirrer ned i helvede. Så har man en sag - og hvis man har en officielt udseende besiktningsrapport at fremlægge, står man betydeligt stærkere, når man skal argumentere for, at fejlen ligger ud over, hvad man burde have opdaget før købet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu