Jump to content

Om at købe en grund

Recommended Posts

Skrevet

Vi er et ungt par som er flyttet til Skåne 1. september i år. Efter at "prøveperioden" er vel overstået, og vi er blevet ligeså vilde med det svenske som mange af de andre skribenter herinde, er vi klar til at konverterer vores lejet hus i Grevie til projekt køb en grund og byg et dejlig svensk træhus. Vi vil i sær gerne bygge i området omkring Östra Grevie (Vellinge kommune) eller måske i Svedala kommune. Men vi har lidt svært ved at komme igang med projektet, så vi håber at der er nogen som har noget erfaring at dele ud af. Vi har styr på selve huset, det er det med at finde grunde der er problemet. Hussælgerne er selvfølgelig ivrige efter at bygge på deres egne grunde, men vi synes det er dyrt og de ligger de "forkerte" steder. Hvordan bærer man sig ad og hvilke regler er der mht. til byggetilladelser osv. ??? Kan man f.eks. købe et hjørne af en mark af bondemanden (hvis det nu er der den dejlige udsigt er) eller er der forskellige byggetilladelser fra kommune til kommune ???? Håber at nogle kan hjælpe os videre. På forhånd tak Martin og Lisa

Besvaret

Vi er et ungt par som er flyttet til Skåne 1. september i år. Efter at "prøveperioden" er vel overstået, og vi er blevet ligeså vilde med det svenske som mange af de andre skribenter herinde, er vi klar til at konverterer vores lejet hus i Grevie til projekt køb en grund og byg et dejlig svensk træhus. Vi vil i sær gerne bygge i området omkring Östra Grevie (Vellinge kommune) eller måske i Svedala kommune. Men vi har lidt svært ved at komme igang med projektet, så vi håber at der er nogen som har noget erfaring at dele ud af. Vi har styr på selve huset, det er det med at finde grunde der er problemet. Hussælgerne er selvfølgelig ivrige efter at bygge på deres egne grunde, men vi synes det er dyrt og de ligger de "forkerte" steder. Hvordan bærer man sig ad og hvilke regler er der mht. til byggetilladelser osv. ??? Kan man f.eks. købe et hjørne af en mark af bondemanden (hvis det nu er der den dejlige udsigt er) eller er der forskellige byggetilladelser fra kommune til kommune ???? Håber at nogle kan hjælpe os videre. På forhånd tak Martin og Lisa

Guest christian
Besvaret

Kig evt. på http://www.trelleborg.se/templates/Page____1757.asp Jeg synes der er en del information. Jeg bor i Trelleborg kommune, og overvejede at bygge nyt inden vi købte "gammelt". Jeg bor i Skegrie i den nordlige del af Trelleborg kommune. Der bliver bygget en del huse i øjeblikket, så jeg troede der var nogle ledige grunde, men kan se man skal stille sig i kø. Der er sikkert noget lignende på vellinge og svedala's hjemmeside.

Besvaret

Hej Martin og Lisa, Vi bor i V. Ingelstad - udkanten af Vellinge kommun - og valgte den nemme løsning, nemlig at hoppe på projektet i Svedala i Tegelbruket. Vi har ledt efter en grund et pænt stykke tid, og ville ikke længere mod syd grundet transporttiden. Men, kommunerne elsker tilsyneladende at sælge til typehusfirmaerne, hvilket sikkert også giver dem mindst muligt besvær. I Tegelbruket tror jeg ikke man har solgt så mange huse som man gerne ville, så måske sker der noget med priserne ... Kommunerne har en lokalplan for selv "Oscar Göranssons" mark, så selv om bondemanden gerne ville udstykke - det er der jo penge i - så kan det ikke umiddelbart lade sig gøre. På mange kommuners hjemmeside (under "boende") kan man for et beskedent beløb tilmelde sig tomt-köen (har intet med julemanden at gøre) hvorefter man automatisk modtager info om ledige "småhus-tomter" og er med i køen for disse. I Staffanstorp er der gang i lidt projekter, men sikkert også mange om budet. Men altså, hvis ikke I allerede står i Tomtkön, så er det svært og med mange restriktioner på de ledige grunde.

Guest christian
Besvaret

Jeg bor som sagt i Trelleborg kommune. Altså sydpå! Transporttiden fra den by jeg bor i til mit arbejde er ifølge krak 33 min. Transporttiden fra Svedala til mit arbejde er også 33 min. Så sydpå er ikke lig høj transporttid! Min pointe er: Man kan hurtig stire sig blind på et kort. Brug krak som vejledning til at se om afstanden er over ens smertegrænse. Er der så et hus/lejlighed der trækker, så tag turen i bil efter arbejde. Gør man dette vil man få et mere præcist billede af ens transporttid. Er transporttiden knap så vigtig, så drop det happy.gif Tag rundt og se forskelligt. Vi har kigget på hus i Bara, Klågerup, Vellinge, Svedala(var meget tæt på at købe her), Skurup og endte så med at købe i Skegrie. Det kunne sådan set ligeså let have gået i en anden retning! Ja, det er mere besværligt at selv købe grund af kommunen, men jeg vil også mene at det lønner sig. Det er muligt jeg er gal på den, men de grunde typehusfirmaerne typisk bygger på er i mine øjne meget små. Jeg synes husene ligger klods op ad hinanden. Måske jeg bare bliver snydt, da der jo ingen beplantning er endnu?

Besvaret

Touche til Christian - vi har bare nogle gange oplevet en rimelig tæt trafik på vej til Trelleborg hvor motorvejen slutter ved Vellinge. Politikkerne har ligesom heller ikke helt besluttet at få udvidet motorvejen, så derfor fravalgte vi Trelleborg - som ellers er en dejlig men lidt overset by i det sydsvenske, med en fed kontakt til vandet. Tegelbruket - og alle de andre lignende nye bebyggelser som igangsættes - er med meget små grunde, især sammenlignet med normale danske forhold, ca. omkring 650 m2. Det gør at husene kommer til at ligge rimelig tæt, men der er planeret grønne områder ind imellem , se på www.tegelbruket.nu Samtidig er det tiltalende med et område som har haft en overordnet arkitektonisk planlægning - lyder godt, ikk!!?? :-) Rent økonomisk har vi regnet lidt på det - vi har lidt overfladisk kendskab til det, da vi byggede et svensk træhus i DK i -95 - og man kan sagtens gøre det en del billigere hvis man kan indkøbe en grund til 250-350.000 SEK og forhandle lidt med leverandørerne. Især kan der spares hvis man selv kan lægge lidt knofedt i projektet - og gråt arbejde eksisterer også herovre. Vi har dog valgt den nemme og bekvemme løsning og får leveret et nøglefærdigt hus, som "blot" skal have anlagt fliser og have m.m. Vi håber samtidigt at få en god samling nye naboer - vi kommer min. til at lære dam at kende når der skal snakkes om hegn m.m. En anden "sjov" problemstilling er, at ønsker man ændringer på projektet, så er der kun de håndværkere som typehusfirmaerne har entreret med til at give et tilbud = absolut ingen konkurrence = lidt for høje priser. Men, det skal vel heller ikke være for nemt, vel? :-)

Besvaret

Vi bor i Sjöbo som giver 100 km men kun 1 times transport tid til Christianshavn. så afhængig af hvor man arbejder kunne det være en mulighed. Ifølge kommunens hjemmeside www.sjobo.se koster grundene, som der er flere til salg af mellem 45 og 65 kr pr m2 afhængig af om vil bo midt i sjöbo eller som os i Lövestad ( 10 km fra ). Så her koster 1000 m2 altså ca 54000 danske kr. hvis man vil køre lidt længere. Og vi er flere danskere herude, som hygger os med store vidder og dejlig natur og overdrevent flinke naboer.

Guest christian
Besvaret

Ja, der er fordele og ulemper ligegyldigt hvad man vælger. Nu har vi vi fået en del mere viden herovre, og næste gang, bygger vi måske nyt. Men det bliver ikke foreløbig, da vi allerede har lavet en del ved vores hus. Att. Dan Hvilken bil kører du i? Jeg arbejder selv på Christianshavn.

Guest christian
Besvaret

HAHA, ja der kan man bare se! Jeg er ikke stødt på din s80'er endnu, men du skriver jo også den er ny. Jeg ruller i en bmw cab + audi a4(får den tilbage med ny motor idag). T6'er, minimum 200 km/dag puuuha, sikke et brændstofforbrug. Ja, jeg er blevet stortilhænger af dieselpotter.

Besvaret

Jepper, den kører 8,5 på literen på den tur. Nogen gange trykker man den jo lige af.... :-) Min nabo som også er dansk har en M3 cab fra '99. Og vi driller hinanden lidt på det med biler. Altså indtil han jokker på pedalen og trykker sine 380 heste af. Så har jeg kun kørekomfort og plads tilbage at prale med :-) Overvejede også en diesel, men.... det blev sgu alligevel en stor volvo, og deres D5 motor er lidt flad. Kun 163 heste. Men det kan jo være vi støder ind i hinanden - evt. i kamp om en gratis p-plads HAHA...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...