Jump to content

Bo til leje??

Recommended Posts

Skrevet

Hej Sunddebat! Så oprandt den store dag, og jeg gik i gang med at flytte til Malmö. Jeg startede med at køre ned på kommunen i Danmark og melde mig ud, ingen problemer der. Derefter gik turen til Skattemyndigheten i Malmö, og her var de lidt mere skeptiske. Jeg har nemlig ikke min egen lejlighed endnu, jeg bor hos en kammerat herovre (et værelse i hans lejlighed), og det ville de ikke umiddelbart godkende uden en lejekontrakt? De beholdt mine papirer, og nu vil de så sende min ven et brev, hvori de spørger om det er rigtigt at jeg bor på samme adresse som ham. Nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager? Jeg er allerede begyndt på mit nye job i Sverige, så jo før jeg får et svensk personnummer jo bedre - jeg forudser allerede problemer med at komme til Danmark i julen, jeg må jo ikke køre i en svensk bil i Danmark før jeg har mit personnummer fra Sverige...

Besvaret

Hej Sunddebat! Så oprandt den store dag, og jeg gik i gang med at flytte til Malmö. Jeg startede med at køre ned på kommunen i Danmark og melde mig ud, ingen problemer der. Derefter gik turen til Skattemyndigheten i Malmö, og her var de lidt mere skeptiske. Jeg har nemlig ikke min egen lejlighed endnu, jeg bor hos en kammerat herovre (et værelse i hans lejlighed), og det ville de ikke umiddelbart godkende uden en lejekontrakt? De beholdt mine papirer, og nu vil de så sende min ven et brev, hvori de spørger om det er rigtigt at jeg bor på samme adresse som ham. Nogen der har erfaring med hvor lang tid det tager? Jeg er allerede begyndt på mit nye job i Sverige, så jo før jeg får et svensk personnummer jo bedre - jeg forudser allerede problemer med at komme til Danmark i julen, jeg må jo ikke køre i en svensk bil i Danmark før jeg har mit personnummer fra Sverige...

Besvaret

Jeg fik mit Svenske personnummer efter 9 dag, de undskyldte ventetiden med IT nedbrud happy.gif PS. jeg havde en lejekontrakt i hånden da jeg var nede hos Länsstyrelsen.

Besvaret

Et godt råd er at snakke med dem svenske skattefar om en skattelettelse til etablering siden du har flyttet langt og nu skal betale skat Hinsidas(SP) da jeg flyttede til Stockholm for 5+ år siden fik jeg 90 SEK om dagen for de første 3 måneder og 56 SEK for de næste 9 måneder, udbetalt retroaktivt 1½ år efter fordi der ikke liiiige var nogen der fortalt mig om det. /Søren

Besvaret

Hej Ib, jeg ville da også tro, at hvis du fortæller på Folkbokföringen/Skattekontoret, at du allerede ER i arbejde i Sverige og dermed bliver svensk skatteyder, vil de gå lidt smidigere med at få dit personnummer.

Besvaret

Hej igen, Da der var gået 4 dage uden at jeg havde hørt noget fra Skattemyndigheten (tålmodighed er ikke min stærke side happy.gif, tog jeg min ansættelseskontrakt med derned, sammen med en erklæring fra min kammerat om at jeg bor hos ham, og det var fint nok - så nu skulle jeg gerne have mit personnummer i løbet af få dage :o) Så jeg kan kun anbefale at tage lejekontrakt, ansættelseskontrakt eller andet der dokumenterer et tilhørsforhold til Sverige med, når du skal ned og aflevere dit internordiske flyttebevis.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...