Jump to content

PRO Internet/IT i Sverige?

Recommended Posts

Guest thomas
Skrevet

Hej med jer. Jeg er i planlægningsfasen med en flytning, og jeg opdager til min skræk at Sverige virkeligt ER et u-land på privat IT området. Herhjemme i DK har jeg en Cybercity forbindelse, med fast IP adresse, som jeg må sætte en server på hvis jeg vil, i det hele taget er det en rigtig PRO løsning i småformat. I Sverige har jeg kun set udbydere med Internet Modem, og familiepakker. Da jeg flytter skal jeg have min server + 4 PCer i netværk med, så det undrer mig at man ikke kan få sådan en løsning derovre? Skal man virkeligt sidde herhjemme og vente på at de tager opdager at her er der et marked, eller er der NOGENSOMHELST Malmö beboer med IT Faglig indsigt her på dette forum, eller en venlig Svensker der har set en sådan løsning udbudt derovre? Jeg må have overset noget et sted????? Ved nogen noget må de hjertens gerne maile mig på IT@olsenmail.dk Har Svenskere ikke servere privat? Hvad gør Linuxfolket, kender nogen nogen de kan spørge? Thomas Olsen

Besvaret

Hej med jer. Jeg er i planlægningsfasen med en flytning, og jeg opdager til min skræk at Sverige virkeligt ER et u-land på privat IT området. Herhjemme i DK har jeg en Cybercity forbindelse, med fast IP adresse, som jeg må sætte en server på hvis jeg vil, i det hele taget er det en rigtig PRO løsning i småformat. I Sverige har jeg kun set udbydere med Internet Modem, og familiepakker. Da jeg flytter skal jeg have min server + 4 PCer i netværk med, så det undrer mig at man ikke kan få sådan en løsning derovre? Skal man virkeligt sidde herhjemme og vente på at de tager opdager at her er der et marked, eller er der NOGENSOMHELST Malmö beboer med IT Faglig indsigt her på dette forum, eller en venlig Svensker der har set en sådan løsning udbudt derovre? Jeg må have overset noget et sted????? Ved nogen noget må de hjertens gerne maile mig på IT@olsenmail.dk Har Svenskere ikke servere privat? Hvad gør Linuxfolket, kender nogen nogen de kan spørge? Thomas Olsen

Besvaret

Nåå, så galt er det vel heller ikke. Min mand og jeg bor i en forening med bredbånd, og det er min opfattelse at mange foreninger - bostadsrätt såvel som leje - har installeret bredbånd. Jeg går ud fra at du ville kunne tilslutte din server sådan et sted? Min IT-indsigt er ikke stor, men jeg kan ikke forestille mig at det er helt håbløst i Sverige.

Besvaret

PS - det kunne være at du kunne spørge hos Cybercity om de kender nogle svenske "kolleger" indenfor privat IT. Husk endelig at poste her hvis du finder en fornuftig løsning.

Besvaret

De fleste boligforeninger har enten Comhem (cabel modem) eller Bredbandsbolaget (10mbit optisk).Derudover kan man mange steder købe ADSL fra Telia og Telenordia, så nej helt håbløst er det ikke.Jeg ved ikke om man kan få fast IP adresse hos disse udbydere.

Besvaret

Tak for svarene, men jeg skla bruge en forbindelse med FAST IP adresse, og en Router, ikke et modem :-) Jeg har nyt i sagen. Cybercity samarbejder med et firma i Stockholm, men der kan man KUN få dialin internet med gammeldags modem på den gammeldags måde. Alle andre udbydere som Telia har KUN ADSL modem opkobling, de tilbyder simpelthen ikke ADSL via en Router/Switch. Tiscali i Sverige, de har fejl på deres mailsystem, det er nede her i weekenden. Afventer svar fra TeleDanmark om de har samarbejdspartnere i Sverige, de var nemlig ikke sikker på at man kunne få andet end en familiepakke med modem/Kabel Internet. Så det ser ud som om at jeg skal gå ned i standard. Jeg videregiver info når jeg ved noget.

Besvaret

Hej Thomas, Jeg flytter til Malmø 15. april og er pt. selv ved at undersøge om jeg kan få en fast IP adresse og en router. Arbejder for et stort dansk IT firma med filialer i Malmø, Stockholm og Helsinborg...Så jeg har snart et svar!!

Besvaret

Hej Peter Genialt. Jeg afventer endeligt svar fra TDK og Telia. Du er velkommen til at maile mig på IT@olsenamil.dk hvis du ser noget der "ligner", så kan vi jo bagefter hjælpe folkene der er på dette site når vi ved noget mere konkret. Cybercitys samarbejdspartner i Sverige hedder www.Netlink.se , og de har intet der ligner Router eller Switch opkobling. For vores vedkommende ligner det måske Oxie eller lign. omkring sommerferien. "Stay in touch" Thomas

Besvaret

Sidste nyt. Telia har bekræftet de ikke kan levere PRO internet for private, med en Router. De henviser til deres erhvervsafdeling, nu syntes jeg det bliver Liiige stort nok til privat brug.

Besvaret

Hej! Jeg bor i Malmö og har 10Mbit optisk inet forbindelse fra Bredbåndsbolaget, og det koster kun 200Svkr om måneden. Det er vist noget billigere og bedre end i Dk, dog kan man ikke få fast ip-adresse. Men du kunne jo registrer dig hos en DNS-server og få (fast ip-adresse), som jeg har gjort og det virker perfekt.

Guest niclas
Besvaret

Bostrem tilbyder ADSL med fast IP til 249,- per måned (har også en LAN løsning). De tilbyder ADSL i dele af, bl.a., Helsingborg, Malmö og Åstorp. Kig på www.bonet.se

Guest thomas
Besvaret

Niclas og Lars Jeg er nu til kvinder, men i fortjener et IT branchekys lige midt i ansigtet. Har kigget allevegne, men kunne intet finde. Har kontakt til et IT firma der har det problem med en kunde også, de havde heller ikke fundet noget umiddelbart. Jeg sender nyheden videre i andre forums, de bliver glade, og tusind tak for hjælpen. Genialt website det her...

Besvaret

Hej! Lige en yderligere information angående fast ip-adresse som kan være meget godt at have til f.eks ftp-server og andet. Da det ikke kan fås hos (BBB) Bredbandsbolaget, så kan i registrerer jer hos www.dns2go.com og få et web name, som henfører til jeres skiftende ip-adresse. Det er gratis for private, og er det eneste rigtige når man nu har 10Mbit :-) Håber at den information kan bruges til noget..

Guest thomas
Besvaret

Fedt tip, folkene i et andet debatforum klapper i deres små hænder, og takker for info herfra alt bliver videregivet. Så at Bonet tillader en at sætte en Router på selv,hvis de dækker ens område, men jeg er ikke helt stiv i at konfigurere det hele op fra bunden med NAT/DHCP, så måske Modem med IP er ok-til at starte på altså. 10 Mbit....aaarrrgghh.....det er jo lige før UTP kablerne ligger og vrider sig på gulvet med den hastighed. Bare rolig vi ER misundelige... Hvis ellers bare min murer kunne få min lejlighed lidt hurtigere i stand her i DK, så man kan få solgt og komme ud ad røret.

• 1 month later...
Guest anonym
Besvaret

10MB Optisk. Det kan godt være jeg spørg dumt, men er der nogen der kan uddybe det lidt? :-) Jeg flytter til malmö om 24 dage & har kigget lidt på nogen Internet. jeg sidder lige nu med en Cybercity 2MB, som jeg er yderst tilfreds med, bortset fra de skide 512 i Upload..

• 1 month later...
Guest carspar
Besvaret

Telia i Sverige arbejder med at kunne tilbyde Fast IP Adresse her til efteråret. De er klar over problemet men har ikke kunnet tilbyde det endnu. Det er et stort problem for os der selv har en mailserver eller vil køre sikker hjemmeopkobling. Men Cybersity er vist også ved at ville invadere Malmø!! er der nogen der kender mere til dette.

Guest thomas
Besvaret

Jeg ved Cybercity har arbejdet sammen med et lille selskab der kun har telefon modemløsninger. Det der holder mig tilbage fra at flytte er at man ikke kan få den IP adresse som herhjemme nogen steder. Jeg fandt kun et selskab, men det var for dyrt, så rent teknologisk er Svenskerne langt bagud med dette. Jeg har den ulempe at jeg ikke kan flytte før jeg kan tage mine servere med. Telia var helt rundt på gulvet da jeg forespurgte dem, de henviste til Erhvervs afdelingen, men jeg sagde at det ikke var andet end en alm PRO løsning til private, de kunne ikke få det til at hænge sammen med at en privat skulle bruge nettet til andet end at surfe og spille.

Guest niclas
Besvaret

Jeg har selv bl.a. Bostream (bonet.se) og betaler 249,-/måned for 2,5Mbit ADSL med fast IP adresse. De har dog netop hævet månedsprisen for nye kunder til 449,-. For mig var dette betydeligt billigere end i Danmark, hvor jeg gav 849,-/måned for en 2Mbit ADSL forbindelse hos TDC, uden fast IP adresse. Min bror har Tiscali i Danmark på 0,5Mbit med fast IP og giver 449,-/måned, så selv den nye pris (som jeg ikke skal betale) er vel ikke helt gal.

• 3 weeks later...
Besvaret

Det er tilsyneladende ikke bare IT-området, som er et problem: Telia har f.eks. ikke mulighed for at levere flere isdn'er i Klagshamn. De kunne levere een, den anden kunne kun blive en pstn! Telia meddeler, at da der ikke er kundegrundlag i det pågældende område, vil centralen ikke blive udbygget. Så vidt jeg ved, skal der bygges et større antal bostadsrätter i området. Der er også bygget omkring 50 nye villaer... Fantastisk. ADSL eller bredbånd kan man heller ikke få af samme årsag, så man skal nok tøve en kende, hvis man overveje at starte virksomhed i Malmø-området

• 1 month later...
Besvaret

Som det allerede er nævnt er løsningen (omend midlertidig) på at ha en fast IP-addy at få et domæne-lookalike ... enten hos dns2go, eller no-ip.com ... Forklaring? okay ... du installerer en applet på den pc'er der skal henvises til. Appletten (et lille program) registrerer din midlertidige IP-addy og kaster den videre til din forwarding-tjeneste-udbyder (enten no-ip.com eller dns2go). Forespørgslen fra internettet på dit domæne ryger først til no-ip eller dns2go hvorefter de videresender forespørgslen til din midlertidige IP-addy happy.gif Løsningen fungerer næsten på samme måde som med din tidligere (og forhåbentlig kommende) faste IP-addy. FTP-server, Mail- og webservere kører så godt som før happy.gif Jeg bruger selv no-ip.com og det fungerer perfekt ... en hemmelig ting ... jeg har også router fordi der er flere pc'ere koblet op hjemme hos mig. Men fordi der er indbygget firewall opdager HSB ik noget happy.gif ... mit abonnement tillader nemlig ikke LAN som vi kender det ... abbonnementet (som jeg forresten gir 200sek for) er kun til mail- og surfbrug sad.gif ... og KUN til 1 pc'er sad.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...