Guest linea Skrevet December 6, 2004 Rapporter Skrevet December 6, 2004 Hej, Så er vi i Malmø og prøver at få etableret os med diverse. Nu står vi så og skal have telefon - men er temmelig i tvivl om udbyder og om det kan betale sig at have en mobil i dk (arbejder begge i dk), en i sv og desuden en fastnet. OG kan det virkelig betale sig med IP og hvad forudsætter det? Håber I kan give nogle gode fif og hjælpe os....! Dejlig dag til jer ;-D
Guest linea Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hej, Så er vi i Malmø og prøver at få etableret os med diverse. Nu står vi så og skal have telefon - men er temmelig i tvivl om udbyder og om det kan betale sig at have en mobil i dk (arbejder begge i dk), en i sv og desuden en fastnet. OG kan det virkelig betale sig med IP og hvad forudsætter det? Håber I kan give nogle gode fif og hjælpe os....! Dejlig dag til jer ;-D
swoop Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hej Linea, det var mange spørgsmål i en tråd, hvilket normalt er noget jeg vil fråråde, da det ofte kan blive forvirret. Men lad os prøve at tage det fra toppen. 1. Internetudbyder, jeg vil anbefale Bostream eller Bredbåndsbolaget. De er ofte billigere og mere fleksibel end Telia, men afhænger jo af jeres behov. Er det prisen eller båndbredden i kigger på? 2. jeg er ikke den store mobilbrugere, og da jeg er jyde af natur bruger jeg mobil så lidt som overhovedet muligt. Min kæreste har dansk mobil (Telmore). 3. jeg forstår ikke lige 'en i sv og desuden en fastnet', desværre. 4. det er lidt smådyrt at komme igang med IP telefoni, hvilket sikkert vil afholde nogen med at begynde. Udgifterne er primært til køb af adapter, ellers er det kun oprettelsesgebyr. Alt afhænger naturligvis af behovet, men jeg vil mene at IP telefoni er specielt interessant for os danskere bosat i Sverige, da en forholdsvis stor del af vores forbrug går til Danmark. Denne regning vil blive langt mindre med IP telefoni, desuden vil vennerne og familien i Danmark opleve at man ikke bor så langt væk, når de kun skal ringe til et dansk nummer og ikke til et udlandsk. Angående fif, prøv at læse i tråden her: http://www.sunddebat.com/discus/messages/176/1794.html?1102318640 Håber det hjælper, ellers spørg endelig igen.
Guest jesper Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Fastnet i SE...så kommer i ikke uden om Telia. Dertil kan man jo så vælge at ringe igennem et andet selskab via forvalg osv. osv. Men inden dén snak bliver for lang, så ér IP-telefoni et forrygende alternativ. Og sindssygt meget billigere. Så der syntes jeg bestemt i skal tage et kig i de tidligere tråde om dette emne. Mobil er straks lidt sværere, da SE er svinedyre med abbonement og takster. (For slet ikke at tale om deres bindingstider, som ofte er både 12 og 24 måneder - alt efter hvilket abb. i vælger og hos hvem) Så er det næsten "nemmere" at vænne folk til at ringe på mobilen "imellem kl. dit og dat" og på fastnet (det være sig Telia eller VoIP) "imellem kl. dette og hint". Dansk mobil i SE er endnu dyrere, da der jo roames på de svenske netværk. Alternativet, hvis i vælger IP-telefoni, ville jo være at tage jeres VoIP-adapter med på arbejde, og plugge den til jeres netværk dér!? Jeres private nummer (dansk!) følger jo boksen hvor den end befinder sig. Bare der er Internet til rådighed, og dette ikke er totalt firewall´ed i indgående retning. Kort fortalt, så forudsætter IP-telefoni en internetforbindelse på minimum 128/128kbps (helst mere), en VoIP-adapter som gerne købes samme sted som i køber jeres VoIP-abonnement. Og i de fleste tilfælde, så er det et spørgsmål om minutter - så er i oppe at køre med telefoni over nettet. Og dét endda med et dansk nummer, og til takster der er sindssygt billige. (igen kan de andre tråde om emnet anbefales!)
Guest Trine Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Ok lige en kort kommentar.. "det er lidt smådyrt at komme igang med IP telefoni, hvilket sikkert vil afholde nogen med at begynde. Udgifterne er primært til køb af adapter, ellers er det kun oprettelsesgebyr. " Vi gav 975 sek for at oprette et nummer hos Telia i maj.. det nummmer er nu nedlagt.. vi har brugt omkring 800 dkk incl taletid for at oprette IP og det koster os kun 20 kr om måneden,.. samme pris som vis-nummer hos Telia og dertil kom en abonnementsafgift på 375 i kvartalet.. Så alt er relativt...
Guest linea Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hej igen, Jeg har luret lidt på alle de andre tråde for at finde ud af hvad I andre gør og hvad der er smartest - men det er en jungle derude... ;o) Og når man har en 4-måneder gammel pige, så er tiden knap. Derfor startede jeg en ny tråd - måske med for mange spørgsmål??? Det handler jo om telefoni det hele!! Men jeg tror vi finder på noget med IP igennem Telefin. Har jeg forstået det ret, at man får et dansk nummer, sætter sin telefon i stikket og vups så er man klar til snak med Danmark til danske priser?? Tak til jer alle...
swoop Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Hej Linea, det er faktisk korrekt :-) Hvis du skulle løbe ind i problemer er det måske det nemmeste at fange en på MSN eller ICQ. Held og lykke.
Guest brian Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Linea: Kan rette lidt på dig. for hvis du tænker på danske priser= Teledummark priser så er det faktisk endnu billigere. så bedre kan det faktisk ikke blive
Guest thomas Besvaret December 6, 2004 Rapporter Besvaret December 6, 2004 Vedr mobil, så anvender jeg også Telmore. Der kan man gå på "web SMS" (personligt login på internetsiden) og svare sine SMSer til dansk takst, istedet for at blive bonèt for udenlandstaksten. Bare et tip...
dan Besvaret December 7, 2004 Rapporter Besvaret December 7, 2004 Havde en længere diskussion med Telmore den anden dag, da de jo ikke vil have danskere der bor i Sverige. Jeg er gammel kunde fra inden man skulle oplyse sit cpr-nr, som jeg desværre ikke lige har fået opdateret (så de ikke ved jeg bor i Sverige officielt). Deres argumenter er sgu lidt platte. Vi kan ikke tjekke RKI siger de. Nej, men så indfør depsoitum. Ja, men det koster i administration siger de så. Ja men kan du score 5.000 kunder er det vel det værd... osv osv... Så nye kunder er jo nødt til at oprette i venners eller families navne. Det gælder også Debitel hvor vi købte et billigt abonnement og telefon. Glæder mig til det nordiske konkurrenceråd får medhold i nogen af de sager de er ved at starte op om at der ikke er noget teknisk belæg for at opkald over landegrænserne i Norden skal være dyrere end nationale opkald. Fatter ikke hvorfor ikke fx. Telia hiver proppen ud af alt det der og lancerer et "nordisk" abonnement og scorer alle de kunder som har brug for et sådant.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu