Jump to content

Graviditet/flytteplaner

Recommended Posts

Skrevet

Min kæreste og jeg er blandt de mange som kraftigt overvejer at flytte til Sverige. Da jeg samtidig håber på at blive gravid i nær fremtid er jeg i tvivl om hvornår vi i givet fald skal flytte. Jeg har hidtil haft forståelsen af, at danskere i sverige hører under det danske sygehusvæsen mv. med mindre det er akut forståes, men kan længere nede på siden se, at det måske ikke forholder sig sådan i forbindelse med graviditet. Hvis der er nogen der har været gravide og har født i sverige, vil jeg meget gerne høre, om det er korrekt forstået at jeg, hvis jeg flytter skal gå til jordmoder mv. i sverige, føde i sverige samt om man i sverige modtager besøg i starten af en barneplejerske derhjemme? Erfaringer og råd modtages med kyshånd. Hilsner fra Amager (foreløbig :-)) Tina Jørgensen

Besvaret

Min kæreste og jeg er blandt de mange som kraftigt overvejer at flytte til Sverige. Da jeg samtidig håber på at blive gravid i nær fremtid er jeg i tvivl om hvornår vi i givet fald skal flytte. Jeg har hidtil haft forståelsen af, at danskere i sverige hører under det danske sygehusvæsen mv. med mindre det er akut forståes, men kan længere nede på siden se, at det måske ikke forholder sig sådan i forbindelse med graviditet. Hvis der er nogen der har været gravide og har født i sverige, vil jeg meget gerne høre, om det er korrekt forstået at jeg, hvis jeg flytter skal gå til jordmoder mv. i sverige, føde i sverige samt om man i sverige modtager besøg i starten af en barneplejerske derhjemme? Erfaringer og råd modtages med kyshånd. Hilsner fra Amager (foreløbig :-)) Tina Jørgensen

Besvaret

Hej Tina! Jeg ved ikke noget om barsels-forhold, men jeg kan oplyse, at det er de danske myndigheder, der mener, at vi danskere skal benytte det danske sundhedsvæsen. Kort efter at jeg bosatte mig i Malmö sidste sommer, fik jeg tilbud om at deltage i en folkeundersøgelse og ringede derfor til sygehuset og sagde, at det kunne jeg jo ikke, da jeg hørte under det danske sygehusvæsen. Sekretæren spurgte så: "Er du da ikke bosat i Sverige?" og da jeg bekræftede dette, sagde hun: "Jamen, alle, der er bosat i Sverige har ret til vård her, hvis de selv vil." Men jeg ville nok henvende mig til "Øresunddirekt" de er meget flinke til at svare. Du kan finde linket på "pendlerguiden"

Guest goggeloj
Besvaret

For at benytte sig af det svenske "vård" skal man have et svensk personnr. og det får man, når man flytter til Sverige. Men deres "vård" er ikke gratis som i DK. Det er på brugerbetaling. Og det er også korrekt nok, at man tilhører det danske sundhedsvæsen idet, man betaler skat til DK, hvis man altså arbejder i DK. Det gl. sygesikringsbevis skal kasseres og man får et nyt (EØS-94), som er gældende 1 år ad gangen fra udstedelsdato og 11-12 mdr. frem i tiden og man bliver ikke tilknyttet til nogen bestemte læger. På bagsiden af papkortet, står der "Indehaveren af denne legitimation har - UANSET STATSBORGERFORHOLD OG BOPÆL - ret til sygesikringens ydelser". Da sygesikringens ydelser er gratis i DK så skal man huske at gemme kvitteringerne fra besøgene hos lægebesøgene, sygehusvæsenet etc., da disse kan blive refunderet i DK pga. den danske lov om ikke brugerbetaling i sundhedsvæsen. I princippet kan man benytte både det svenske og danske sygehusvæsen gratis. Vedr. barsel så hører man fortsat under det danske system, hvis man enten studerer eller arbejder i DK. Sagt på en anden måde, hvis man betaler skat i DK. P.S. for at få et nyt sygesikringsbevis skal man kontakte Sundhedsforvaltningen i den kommune man flyttede fra og have fat et EØS-94 sygesikring.

• 3 weeks later...
Guest rikke
Besvaret

Hej Tina, der er en post andetsteds (fra Bettina L.) som besvarer nogle af dine spørgsmål.

• 1 month later...
Besvaret

Til Goggeloj HAr du prøvet at besøge en læge/sygehus i Sverige og senere få det refunderet i Danmark, og hvor skal man i givet fald henvende sig hvis man vil have besøget refunderet ? PFT

Besvaret

Hej Julie! Selvom du har stilet dit indlæg til "Goggeloj", vil jeg alligevel tillade mig at svare dig. Du skal få en regning, hvis du kommer til at betale noget, og så henvende dig på sygesikringskontoret i den kommune, du er flyttet fra, så skulle du få refunderet dine penge der. Skriv gerne et indlæg til "Forum", om dine erfaringer senere.

• 2 weeks later...
Guest kenneth
Besvaret

vil bare lige tilføje at det jo ikke er al "vård" der koster penge. vi har lige fået en søn på Lund universitets hospital og det kostede da ikke en krona, og han koster heller ikke noget før han bliver 16 år. så lige en anden ting her i Eslöv koster 150 kr for en konsultation hos lægen, men man for refunderet pengene hvis man skal vente længere en 15 min efter den tid man har. med andre ord så er det jo ikke noget man bliver fattig af, og jeg har indtryk af at servicen er lidt bedre også.

• 4 weeks later...
Besvaret

Min kæreste og jeg går også og spekulere lidt over hvordan det fungere hvis man skal til at have børn i Sverige. Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen, hvis de har erfaringer med det, eller evt. skal til og "igang" med det. Det kunne være rart hvis der var nogen at snakke med tingene om. Vi har desværre ikke rigtigt fået os nogle svenske venner endnu.

• 2 years later...
Besvaret

graviditet/flytning

Hej Tina ja nu spørger jeg dig, 3 år efter. Dette fordi jeg sidder i præcis samme situation nu, som du gjorde. Er du og din kæreste flyttet? Har i fået barn / børn. Hvordan og hvorledes med læge, jordemoder, fødsel og sundhedsplejeske. Hvor foregik det ? - og hvorfor? kan du nævne fordele / ulemper Mvh Marianne
Besvaret
Hej Tina ja nu spørger jeg dig, 3 år efter. Dette fordi jeg sidder i præcis samme situation nu, som du gjorde. Er du og din kæreste flyttet? Har i fået barn / børn. Hvordan og hvorledes med læge, jordemoder, fødsel og sundhedsplejeske. Hvor foregik det ? - og hvorfor? kan du nævne fordele / ulemper Mvh Marianne
I 2002 fik vi en dreng på Lund Universitets hospital og året før fik vi en i Hvidovre. måden det hele foregik på med jordemoder og fødsel samt sundhedsplejerske.var meget lig det danske system. I al den tid vi har boet her har vi brugt svenske læger og været godt tilfredse.. det kan godt være man på papiret hører til i DK, men det er altså ikke noget krav. Du skal lige være opmærksom på at svenske kvinder normalt har 1 års barsel og derfor kan du ikke få dit barn i dagis før det er et år gammelt.
Besvaret

jeg har født i sverige min kæreste og jeg flyttede herover for 3 år siden og i nov 03 blev jeg så gravid og fødte så i august 04. jeg valgte at føde og gå til kontrol heri sverige og fortryder det ikke det mindste, de er meget mere grundige herovre, var til 4 scaninger og da jeg skulle gå ned i tid pga arb i butik udfyldte de, de svenske papirer som jeg så gav til min arbejdsgiver og så var den ikke længere. selve fødslen var også meget positivt vi fik dansk og svensk flag efter fødslen og alle var UTROLIG søde. det eneste udgift jeg havde fra jeg blev gravid til jeg fødte var et ophold i 3 dage på patienthotellet hvor min kæreste og jeg begge boede. Men jeg så fordelen ved at føde herovre at hvis man ligger med veer med 2 min mellemrum, er der sku langt over broen og til et dansk sygehus, plus at hvis man ved med sig selv man vil blive boende her en årrække, så bliver man endnu tættere på svenskerne ved at føde her. vi havde 1½ uge efter besøg af sundhedsplejersken herhjemme og efterfølgenede har det været ovre ved dem. Hvis emma har været syg eller der har været noget vi har været i tvivl om eller usikker har de stået der for at hjælpe os, bl.a. med børnepenge osv. men skulle i/du have nogle spørgsmål så hjælper jeg MEGET gerne så bare fyr løs hilsen louise og emma 8 mdr

• 4 months later...
Besvaret

Hej. Da jeg er ny herovre i Malmö har jeg lige et spørgsmål som jeg ikke synes at finde svar på herinde. Da jeg har valgt at beholde min læge i Vanløse, ville det være rart for mig at vide om hun kan hjælpe mig hvis jeg bliver gravid. Jeg har spurgt min læge sekretær om det, men hun ved det ikke. Er der nogen af jer der ved om hun kan det?

Besvaret

Selvfølgelig kan din danske læge hjælpe dig, og tilse dig under graviditeten. Men på et tidpunkt kan du ikke undgå det svenske sygehusvæsen, medmindre du beslutter dig for at gennemføre fødslen i DK.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...