Jump to content

Bonus og E101

Recommended Posts

Skrevet

Skulle der være nogen som tilfældigvis har erfaring med udbetaling af bonus fra sin arbejdsgiver når man er på split beskatning (80/20) ??? Jeg ville da formode at hvis bonusen vedr. ens daglige arbejde, skal der heller ikke svares dansk skat af 20% af bonusen - eller hvordan ??? Og hvad nu hvis man kan dokumenterer, at bonusen vedr. den ekstra indsats man netop har lagt i sit hjemmearbejde i Sverige - er man så helt fritaget for dansk skat ??? Ikke fordi jeg tror jeg kan nå at spare så meget, bonusen er udbetalt og fuldt beskattet via min arb. giver - men jeg kunne bare godt tænke mig at vide om nogle har erfaring indenfor dette.

Besvaret

Martin Du kan jo tolke din bonus overfor T&S som du vil, men at forsvare at den er betaling for indsatsen i hjemmearbejdet tror ejg du skal argumentere godt for. Det jeg gør er, at jeg registrerer alle dage jeg arbejder fordelt på Danmark og Sverige. Når året er omme kan jeg for T&S vise dage i danmark=befordring og forholdet i % mellem dagene i DK og SV bruger jeg til at splitte min årsindkomst, hvori en eventuel bonus måtte indgå. Hvis der der imod er tale om en fratrædelsesbonus er det en fordel at få denne udbetalt måneden efter man er stoppet, for da kan man forsvare at lade den beskatte fuldt ud i Sverige. Din skatte split er iøvrige 75/25 blot til info, men pas på ikke at ligge for tæt på grænsen. Hvis du anvender split, så ud over egen beregnet dokumentation skal du kunne fremvise kvitteringer for brooverfarter (hvis du har brobizz for du en samlet ultimo hver måned).

Besvaret

Hej Zeni Tak for dit svar, dagene går hurtigt åbenbart. Hmmmm ud af dine input formoder jeg at vi, som så meget andre ting når det gælder skat, køre det her på to forskellige opskrifter. Jeg har sådan set allerede dokumenteret mit hjemmearbejde overfor Told og Skat i DK. Da jeg i min kontakt har indført fredag som hjemmedag (dermed 80/20 netop for ikke at komme for tæt på grænsen). Det sendte jeg ind til Told og Skat hvorefter de kvitteret med en skattefritagelse til min arbejdsgiver for 20% af min løn på ubestemt tid - altså til den opsiges af Told og Skat. Jeg betragter derfor min dokumentation i DK som endt, da de allerede har accepteret fritqagelsen. Efterfølgende fik jeg endvidere fritagelse i min arbejdsgivers kommune for AMB samt SP, hvilket jeg så heller ikke betaler ud af de 20%. Nå men hvor alting er så tror jeg du har ret mht. bonusen, jeg vil få min arbejdsgiver til at udbetale 20% skattefrit i henhold til skattefritagelsen.

Besvaret

Du skal så bare være opmærksom på, at din valgte model gør, at din arbejdsgiver er forpligtet til at betale arbejdsmarkedsbidrag for den del du har som indtægt i Sverige. Din arbejdsgiver skal derfor betale 30-35% at den udbetalte bruttoløn. Jeg forstår at du er E1010 godkendt. Hvis det er tilfældet betyder det, at du skal betale social sikring til danmark af alt din indkomst, men kun skat af de 80%. Dog sal siges, at svenske myndigheder ikke kan se dette og ikke undersøger dette. Det er den danske stat som gør fejlen, men hvis de bliver opmærksomme på dette, skal du tilbage betale de sociale sikringer for de 20%.

Besvaret

Hmmm ja det er en underholdene verden med de regler der føres på det her område. Jeg har dækket mig af med de sociale udgifter i Sverige via E101, som du også nævner samt den her særlige øresundsblanket. Jeg fik relativt hurtigt bekræftelse på at både jeg og min arbejdsgiver er fritaget for at betale svenske sociale omkostninger - mod at jeg selvfølgelig har skrevet under på, at jeg ikke har ret til pension, barsel, støtte osv fra Sverige. Dette kom fra Sverige, så jeg går sgu ud fra at de har styr på det...meeen det er jo ikke sikkert ;-) Som sagt har jeg efterfølgende fået fritagelse for AMB samt SP fra DK for de 20% - det kom egentlig bag på mig, men efter de tyggede lidt på det (min arbejdsgiver styres fra Århus, hvorfor det er Århus Kommune der har afgjort det) fik jeg ret her i december. Sååååå jeg synes jeg har fulgt reglerne nøje og i samråd med min revisor, hvilken model køre du efter ???

Besvaret

Jeg kører stor set efter den samme, men med et par enkelte kringler, da min danske arbejdsgiver har selskaber rundt om i verden, hvoraf jeg arbejder på et par af dem. Men E101 og intrygg gælder som hovedregel for mig

• 2 weeks later...
Besvaret

Hejsa.. Mit arbejde er ved at prøve at få oprettet en artikel 17 i EF-forordning nr 1408/71.. jeg ved ikke helt hvad det er.. er der nogen af jer der ved det? Hvis jeg forstår det korrekt er det noget med Sygesikringen og ikke andet.. men er dette korrekt?

Besvaret

Det er et tillæg til E101'eren som beskrevet i et andet indlæg ... Du frasiger dig retten til at blive socialsikret i SE (så vidt jeg husker).

Besvaret

Men er det godt eller skidt.. altså så længe jeg betaler skat i DK er jeg jo dækket af de normale ting som et gult sygesikringskort dækker.. dvs. jeg er jo dækket i sverige..

Besvaret

Pas på ikke at blande de to ting sammen. Socialsikring og sygesikring er ikke det samme.

Besvaret

Hej Martin Thygesen Der er ikke noget problem i at frasige sig retten til social sikring (pension, sjukpension, børneydelser osv.) fra SE. Sålænge du betaler skat af mere end 75% af din indkomst i DK er du stillet som alle andre i DK på området for social sikring. Det ville selvfølgelig være federe at have socialsikring i SE i forhold til DK, da de er noget bedre - men det koster ! Den omtalte ordning har forsåvidt ikke noget at gøre med sygesikringen, her har man fortsat sit internationale sygesikringskort som giver adgang til behandling i både DK og SE. Med andre ord ordningen er kun for at undgå en ekstra udgift til dig og din arbejdsgiver for noget som du allerede har fra DK - så det er en god ordning :-) Mvh Martin Søgaard

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...