Jump to content

Løn fra DK, arbejdssted i Sverige

Recommended Posts

Skrevet

Vi forventer inden længe at flytte til Lund-området og forsøger derfor at få klarhed over vores skatteforhold. Vi er begge forskere med arbejdsplads på Lunds Universitet. Lønnen bliver administreret af Københavns Universitet. Vi har en datter der skal passes i Sverige. Er der nogen der har erfaring med denne usædvanlige kombination af løn fra DK og arbejdssted & bopæl i Sverige? - skal vi betale skat i Sverige eller DK? (vi fremlejer kun vores ejerlejlighed i DK for 2 år) Grænsegængercenteret kunne bestemt ikke hjælpe os....

Besvaret

Som jeg ser det skal i betale skat i SE. Arbejdet bliver udført for et "svensk firma" på svensk grund. Glem hvor lønnen bliver betalt fra. Der er undtagelser hvis i snakker om en decideret udstationering for Københavns universitet hvor i udfører arbejde for københavns universitet i udlandet.

Besvaret

Udstationering er der ikke tale om - vi får kun løn fra KU - ingen diæter el.lign. men KU er jo en offentlig så derfor er der måske særlige regler....? Hvad med social sikring i SE? - vores løn udbetales jo til en dansk konto; skal vi så selv efterbetale social sikring & skat? Er der nogen der ved om det er muligt at få de svenske skattemyndigheder til at give en "forhånds-udtalelse" vedr. vores beskatning? Hvem skal man snakke med? - vi skal beslutte om vi skal låne til en bostadsrat i vores lejlighed i DK eller SE så det ville være rart at kende skatteforholdene....og at kende en god revisor man kunne betale for at planlægge vores lån/økonomi mest favorabelt for os....

Besvaret

Jeg ville anbefale svensk belåning da dette er billigere. Betaler selv 4,65% på Bottenlån - dette skal til genforhandling i 2005. Vedr. svensk revisor så ligger der flere i malmö. Ernst og Young kan også godt det med når man er dansk og skal arbejde i sverige happy.gif

Besvaret

Hej, Jeres ejerlejlighed er værd at hæfte jer ved, for når I kun lejer den ud i to år, er jeres skattepligt i Danmark ikke ophævet. Som jeg har forstået det, betyder det at I kan få lov at betale svensk skat, men det I evt. måtte spare ved at betale svensk skat skal I efterfølgende betale til det danske skattevæsen. Hvis I f.eks. tjener 1000 kr. og normalt skulle betale 800 kr i skat i DK, men fordi I betaler skat i Sverige kan I nøjes med at betale 300 kr. i skat. Så siger det almægtige skattevæsen i Danmark, at I værsgo har at betale de sparede 500 kr til skattefar - uanset om I er socialsikrede i Danmark eller ej. Det er hvad jeg har af erfaringer - jeg valgte ikke denne vej, så det kan være jeg har misforstået noget, men det var hvad jeg fik at vide på min kommune i Danmark. De havde lidt svært ved at lade være med at grine mens de sagde det, men det var informationen jeg fik. Jeg lejede min ejerlejlighed ud i 3 år (tidsbegrænset), så bliver skattepligten nemlig ophævet i Danmark. (Og der er mange der har hørt, at hvis man lejer sin lejlighed ud i mere end to år, så kan lejeren blive boende lige så længe han vil - her er udlandsophold en specifik undtagelse i lejeloven.)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...