anton Skrevet December 23, 2004 Rapporter Skrevet December 23, 2004 Hvis nogen af jer har prøvet at beregne skatten for 2005 på http://www.tastselv.toldskat.dk/fskbrgn/sk2005profil.asp, har I sikkert fundet ud af, at der ikke er noget, der hedder gennemsnitskommune eller "Begrænset skattepligt". Løsningen er at tage Blåvandshuk som skattekommune. Amts- og kommuneskatten er tilsammen de 32 %, som den gennemsnitlige nedrundede trækprocent ligger på. Husk at I ikke er medlemmer af folkekirken i skattemæssig forstand, når I bor i Sverige og arbejder i Danmark. God jul til Debattens brugere!
Guest kim Besvaret December 23, 2004 Rapporter Besvaret December 23, 2004 Anton, En særdeles nyttig information - jeg har faktisk funderet en del over, hvilken kommune, der kunne bruges til formålet.
Guest anders Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Fin side du havde fundet der Anton. Men nu må en måske kommende "svensker" lige se sig nødsaget til at stille et dumt spørgsmål; betaler man 32% i skat af hele indkomsten efter ens fradrag eller hvad er det med de der 32%. I dag betaler jeg f.eks. 38% udover AM-bidrag, og har et fradrag på omkring 3500 om måneden. Hvis jeg flyttede til Sverige er det så rigtig forstået at jeg selvfølgelig får et dejlig stort fradrag og så skal der kun betales 32% af den resterende del?
ulmus Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Ja, Anders, sådan er det nemlig. Vi pendlere betaler en gennemsnits-%, som p.t. er på 32% og husk også, at du ikke skal betale kirkeskat.
Guest Trine Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 hov Anders ikke for glad for hurtigt.. Du betaler stadig arbejdsmarkedsbidrag, bundskat, mellemskat og (måske for de heldige) topskat.. De 32 % er blot som "erstatning" for din tidligere kommuneskat... Sorry hvis jeg er lyseslukker. Hvis din indtægt er uændret og du kommer fra en kommune tæt på en gennemsnitskommune så er det kun kirkeskatten du sparer...
ulmus Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 ØV, Moerke, nu er du da en lyseslukker. ;-) Anders har jo lige skrevet, at han nu har en skatteprocent på 38, så han sparer da 6% foruden kirkeskatten. Det er da immervæk noget, ikk. Og så får han da sikkert også et noget større kørselsfradrag.
Guest jesper Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Anton. Ang. folkekirken, kan du henvise til en paragraf eller et link evt?
ulmus Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Jesper, det er ikke nødvendigt at henvise til nogen paragraf, hvad angår kirkeskatten. Du kan slippe for at være medlem af Den danske Folkekirke, når du bosætter dig udenfor landets grænser. Men du skal vistnok selv gøre opmærksom på det. Da jeg flyttede over for 3½ år siden, ringede jeg til T&S og spurgte. Jeg fik svaret, at det gik helt automatisk. Men hold alligevel øje med jeres første selvangivelse. Er det ikke fjernet, så ring ind og få det slettet.
Guest Trine Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Ulmus..jeg læser det som om han har trykt 38 % på sit skattekort jeg tror ikke der er kommuner i DK der har en ren kommuneskat på 38%.. dvs den kommuneskat hvor han nu bor plus bundskat/mellemskat.. det ændrer en flytning da ikke på vil jeg mene. Men det kan da være jeg misforstår Anders. Mht folkekirken så bliver man ikke meldt ud automatisk, det kan bare ikke administrativt lade sig gøre at betale kirkeskat når man hører under grænsegængerreglerne... Man er stadig medlem hvis ikke man aktivt har meldt sig ud.
ulmus Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 Uha,uha, Moerke, DU har selvfølgelig ret. Så kvajede jeg mig lige endnu engang. :-( Der står da også 39% på mit nye skattekort. Beklager, Anders! Men er du sikker på, at vi stadigvæk er medlem af folkekirken i Danmark? Jeg regnede ikke med, at man kunne være medlem uden at betale.
ulmus Besvaret December 27, 2004 Rapporter Besvaret December 27, 2004 PS: Jeg læste lige dit svar igen. Du skriver, at Anders skal regne med den skatte% i den kommune, hvor han bor nu + bund og mellemskat. Men han skal jo netop IKKE bruge den lokale skatte%, men den landsgennemsnitlige på 32%, som vi pendlere får.
Guest Trine Besvaret December 28, 2004 Rapporter Besvaret December 28, 2004 Denne her tråd er vist ved at blive lidt kompliceret... håber vi ikke har tabt Anders under vejs..... Det jeg mente, og som ikke fremgår tydeligt af mit svar, var at hvis ikke Anders nuværende kommuneskat afviger markant fra de 32 % så er det marginalt hvad en flytning til SE ændrer på det punkt....Fradraget er selvfølgelig højere men ligeledes udgifterne til transport... Jeg talte med udlandskontoret da vi flyttede og de sagde at så længe man ikke aktivt melder sig ud så er man stadig medlem af folkekirken. Eftersom jeg ikke har meldt mig ud betragter jeg mig derfor stadig som medlem af folkekirken. Men jeg har ikke noget dokumentation på det..
anton Besvaret December 28, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret December 28, 2004 For lige at præcisere: Man betaler som begrænset skattepligtig en gennemsnitskommuneprocent, der bliver beregnet som gennemsnittet af alle landets kommuneprocenter og amtskommuneprocenter. Denne procent bliver så rundet ned til nærmeste hele, og den ligger på 32. Oveni det kommer der så statsskatterne med bund-, evt. mellem- og evt. topskat. Bundskatten er på 5,5 %, og lagt sammen med den gennemsnitlige kommuneskatteprocent bliver den lavest mulige procent på skattekortet 38, da man altid runder den uafrundede trækprocent, i dette tilfælde 37,5 %, op til nærmeste hele. Jo højere indkomst, jo højere trækprocent. Man skal som begrænset skattepligtig ikke betale kirkeskat, da der ikke er nogen hjemmel i skattelovgivningen til at opkræve kirkeskat af begrænset skattepligtige. Vi er, ligesom russiske kosmonauter, masaierne i Kenya og Richard Chamberlain, ikke omtalt i skattelovgivningen til at skulle betale kirkeskat i DK, og derfor slipper masaierne, kosmonauterne, Chamberlain og vi svenskere for kirkeskat. Men vi kan sagtens benytte den danske folkekirke, da vi stadig er medlemmer af den, men blot ikke betaler til den. Jeg fandt nedenstående på Folketingets hjemmeside, hvor Tove Fergo heldigvis undlader at drage egne konklusioner ved at citere Skatteministeriet: "Det forhold, at en dansk folkepensionist med ophold i Sverige ikke betaler kirkeskat her i landet medfører ikke, at den pågældende ikke kan få kirkelig betjening i Danmark. Det følger nemlig af § 6, stk. 2, i lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning at et medlem af Folkekirken, der ikke har bopæl her i landet, har ret til kirkelig betjening af præsten for den menighed, hvortil medlemmet senest har hørt. Hertil kommer, at hvis det pågældende medlem havde en særlig tilknytning til en bestemt sognemenighed, jf. nærmere § 7 i ovennævnte lov, har den pågældende også bevaret retten til kirkelig betjening i denne kirke." Så der er altså ingen problemer i at blive gift i den danske kirke efter man er blevet svensker.
anton Besvaret December 28, 2004 Forfatter Rapporter Besvaret December 28, 2004 Anders: Hvis du går ind på TastSelv for 2005, kan du bruge Blåvandshuk som skattekommune, sige nej til kirkeskatten og derefter indtaste dine indkomster og fradrag og trykke nederst på "Beregn skat". Så kommer der en side, hvor du kan se dit skattekort med fradrag pr. måned/14 dage, og i afsnittet "Skatteopgørelse" kan du se den samlede skat. Den lavest mulige procent på dit skattekort som svensker er de 38 %, altså det samme som du har nu. Så er der nok et større befordringsfradrag, som du skal tage højde for, men samtidig også et stk. Øresund, der skal krydses hver dag. Det er ikke nogen skattemæssig guldgrube at flytte til Sverige, men boligerne er billigere, mange dagligvarer er under den danske pris, og bilerne er jo et helt kapitel for sig selv. Så hvis du flytter til samme størrelse bolig, køber den samme bil i Sverige som du har nu og spiser som du gør nu, vil du nok have flere penge til dig selv hver måned. Alternativt kan du jo opgradere bilen, bo større ellers spise bedre hver dag.
ulmus Besvaret December 28, 2004 Rapporter Besvaret December 28, 2004 Tak, Anton, det var godt, du kunne få reddet situationen for Anders, når nu Moerke og undertegnede efterhånden havde fået rodet godt og grundigt rundt i det. Når man først skal redde een fejl og så en fortalelse, så render det hele let løbsk, og overblikket forsvinder. Det var også godt, at du fik nævnt, at det ikke er nogen skattemæssig guldgrube at flytte til Sverige. Det er desværre stadigvæk en udbredt opfattelse i DK. "Nåh, så betaler du ikke skat eller hva'?" Hvor bliver man dog træt af at høre det. Og så lige en ekstra oplysning: Det er ikke kun boliger, dagligvarer og biler, der er billigere. Det er fakstisk det hele. Forsikringer, licens, vægtafgift å sånt. Godt nytår!
Guest Trine Besvaret December 28, 2004 Rapporter Besvaret December 28, 2004 Hov hov Ulmus jeg roder skam ikke rundt i noget, jeg er bare ufattelig dårlig til at formulere mig;-) Men det er vist en matematikers lod... Men tak hr Puchleitner for at gøre det klart for alle, det var et fantastisk indlæg;-) Og Ulmus tillykke med du stadig er medlem af folkekirken;-)
Guest anders Besvaret December 29, 2004 Rapporter Besvaret December 29, 2004 Mange tak for hjælpen, det hjalp lidt mere på det hele. Men det er godt nok besværligt med alt det der øresundsskat - knap nok Told & Skat Helsingør kan finde rundt i alt det her.
Guest Trine Besvaret December 29, 2004 Rapporter Besvaret December 29, 2004 Har du kontaktet SkatØresunds kontorer? De har rimelig godt styr på det er min erfaring. Ihvertfald med de mest basale ting. Problemerne opstår oftest når lokale skattefolk ude i kommunerne i bedste mening forsøger at hjælpe. Hold dig til SkatØresund du kan finde deres telefonnumer og besøgsadresser på Told & Skats hjemmeside..
ulmus Besvaret December 29, 2004 Rapporter Besvaret December 29, 2004 Anders> du skal ikke tage så tungt på det med skatten. Det er kun første gang, du skal indsende din selvangivelse, det er svært. Derefter går det hele faktisk af sig selv. Lad endelig ikke skattespørgsmålet skræmme dig fra at flytte. Og du er altid velkommen til at spørge. Selvom vi klokker lidt rundt i det indimellem, er det kun formuleringsproblemer, ikke fordi vi ikke ved noget. ;o)
Guest johan Besvaret December 30, 2004 Rapporter Besvaret December 30, 2004 hej! Angående skatter: Jag arbetar i Köbenhavn nu men bor i Sverige. Nu vill jag gärna pröva på att bo i Köbenhavn en tid, och jag har funnit en rimligt billig lägenhet. Förutom att jag missar befodringsfradraget, vilka andra konsekvenser är det rent ekonomiskt?
Guest brian Besvaret January 2, 2005 Rapporter Besvaret January 2, 2005 Hej Og godt nytår alle sammen. Denne tråd giver mig søvnløse nætter, så I er nødtil at svare mig helt enkelt: Hvad skal der stå i feltet "trækprocent" på mit skattekort??? Tusind tak. Mange hilsner Brian
Guest thomas Besvaret January 2, 2005 Rapporter Besvaret January 2, 2005 Øhh Brian, det kan man sqda ikke svare på! Det kommer både an på hvad kommune du arbejder i og hvad din indkomst er!
Guest Trine Besvaret January 2, 2005 Rapporter Besvaret January 2, 2005 Hmm Brian, det er som Thomas antyder et lidt bredt formuleret spørgsmål. Der skal stå ca. det der sikkert også stod der sidste år med mindre dit indtægtsgrundlag har ændret sig markant...... Men et tal større eller lig med 38 og mindre end 100 er et godt bud;-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu