Jump to content

Flytta till Köbenhavn?

Recommended Posts

Skrevet

Jag arbetar i Köbenhavn nu men bor i Sverige. Nu vill jag gärna pröva på att bo i Köbenhavn en tid, och jag har funnit en rimligt billig lägenhet. Förutom att jag missar befodringsfradraget, vilka andra konsekvenser är det rent ekonomiskt? Jag arbetar ca 5-10% hemifrån.

Guest nicolaj
Besvaret

Hej Johan:-) Det er meget svært at svare på hvordan det kommer til at påvirke din økonomi. Er det kun dig der flytter, eller er i flere? Hvis i er flere, så kan der være noget med ægtefællefradrag. Hvis du har børn, så kan der være betaling for børnepasning. Hvis det kun er dig, så tror jeg ikke at der vil være den store forskel, sådan rent økonomisk, men det er lidt svært at svare på ud fra de få oplysninger du har givet:-)

Guest carspar
Besvaret

Hej johan w Det er i Danmark även mere svårt at gisne om sin skatta taxa end i Sverige. I Sverige har du en progressiv skat og det er det samma i Danmark, alt beroende på indkomst. Så det beror på hur mycket din lön er. Men i Danmark er der ingen arbejdsgiver avgifter som i Sverige, Norge och Finland, i Danmark er det lönmodtagerne der betaler Kommuneskat (som i Sverige) men forutem detta betaler lönmodagerne en statsskat og i Sverige, norge och Finland er det modsvarende den arbetsgiveravgift din arbetsgiver betaler. Du kan dog med en fordel köpe en bok i Danmark der hetter "Snyd ikke den selv i Skat" den besvarer de fleste fråger du kan have. Det største er dog Kørselsfradrag, så de nögran på dette. Dette betyder at du skal have en högere jö i Danmark for at have den samma köpekraft. Boligerne er dyere i Danmark men da du redan har en bolig så utvärder dette själv.

Besvaret

tack för era svar! Jag är ogift, har inga barn, och ingen bil. Och jag betalar redan skatt i Danmark. // johan

Besvaret

Så lyder det til du kun rammes af dyrere biler, dyrere boliger, dyrere fødevarer, ejendomsskatter, lukkelovens lyksaligheder og mega dyr lös godis;-) Kirkeskatten slipper du jo nok stadig for... Spøg til side kan ikke huske kommuneskatten i København men den afviger vist ikke markant fra de 32 % i gennemsnitsskat du betaler nu..

Besvaret

Johan, det er ganske enkelt. Alt er dyrere i DK, og du kommer ovenikøbet til at mangle dit kørselsfradrag. Men, hvis det er et godt betalt job, kan du da altid købe 1½ vær. 45 kvm lejlighed til 1.5 mill dkk... Der er en mening med, at så mange danskere bor i Sverige, og ikke omvendt.

Besvaret

Men du rammes af ejendomsskat og ejendomsværdiskat hvis du køber en ejerlejlighed.... det er en god portion penge. Men jo efter udgifter til ejendomsmægler og advokat så er overskuddet jo skattefrit..

Besvaret

Nils,... min lejlighed steg med 24.000 per måned i de første 10 måneder... i Malmö, hvor er forskellen ?

Besvaret

Nils, nå ja men hvis jeg summer de penge jeg har betalt i ejendomsskat og ejendomsværdiskat i de 4 år jeg boede i København med de 80.000 det kostede mig at sælge gennem en mægler og de 15.000 det kostede i advokatbistand da jeg købte så har jeg stadig lidt at løbe på vil jeg mene... Man betaler jo ikke skat at hele gevinsten og det er din danske trækprocent du betaler...

Besvaret

Nils, det koster jo ikke noget før man flytter ud af landet. Det kan man jo så af gode grunde lade være med.

Besvaret

Moerke, du mener vel SKATTEprocent... Nuvel, jeg var slet ikke ude på at problematisere eller polemisere - det er godt at eje en bolig i øjeblikket, i Danmark eller i Sverige, især hvis boblen holder. Men: Det koster penge at sælge en lejlighed både i Danmark og i Sverige, så det er vel neutralt. Og: Angående ejendomsskat, så betaler man som bostadsrätts-indehaver ejendomsskat via bostadsrätts-foreningen. Desuden betaler man formueskat i Sverige, når man altså bliver rig nok. Et minuspoint til Sverige. Boligfinansiering er billigere i Danmark end i Sverige: man kan låne et højere beløb til samme pris og dermed få et bedre afkast i kroner og øre. Det koster måske det samme pr. måned i Sverige at låne en million, som det koster i Danmark at låne 1,5 millioner. Med samme værdistigning i procent vil man så tjene halvanden gang mere i Danmark. Jo dyrere lejligheden er, jo mere tjener man, og da de er dyrest i Danmark, tjener man mest der - og skattefrit, hvis man vil hjem til Malmö med plånboken struttende af danske dollars.

Besvaret

Formueskatten er ophævet i Danmark. Til gengæld eksisterer den stadig i Sverige.

Besvaret

Nils..Du har tænkt meget over det her kan jeg høre;-) Det kan jeg ikke selv prale af. Har du overvejet effekten af forskelle i afdragsprofil? Et svensk boliglån vil oftest køre som et serielån modsat et dansk som i langt de fleste tilfælde er annuiteter.. Derved vil der være afdraget mere på restgælden af et svensk lån efter eksempelvis 4 år end et dansk... Din gevinst i Danmark efter en prisstigning vil derfor skulle dække en højere restgæld.. Ikke at jeg har tænkt dette til ende men der er mange ting man skal tage højde for når man sammenligner finansieringsmuligheder i DK og SE. og en boble jo ikke en boble hvis den ikke springer;-) så er den jo bare en naturlig prisudvikling..

Guest carspar
Besvaret

Hej Johan W. Jeg ved at det for Svenskere trækker meget at bo i København, det er jo troda alt en metropol. Hvis du allerede har en bolig så prøv det. Hvis du bor inden i nærheden af centrum eller i rimelig afstand fra jobbet, så du kan tage S-tog eller bus og så er der kun lidt forskel i de daglige omkostninger. Det er ca. 20 % dyere at købe dagligvarer (livsmiddler) i Danmark end i Sverige. Hvis du har en lejebolig så skal er du frit stillet, når du skal af med den og hvis du har købt en ejerbolig så kan du senere sælge den unden at skal betale vinstskat, da det er afskaffet i Danmark for nogle år siden. Du mister kørselsfradraget men du behøver nok heller ingen bil, så det er fint. København er en Metropol og du ved kun om dete er noget for dig når du har prøvet det. Når jeg flyttede her til Skåne var det fordi trafikken, i bil, var for langsom på motorvejene, boligerne var for dyre når man skal op i en større lejlighed eller hus. Men da du allerede har skaffet en lejlighed så prøv det bare, husk på at du slipper for transport omkostningerne over broen. Held og lykke med det.

Besvaret

Moerke, det med afdragsprofilen er jo kun et spøgrsmål om psykologi. Nedbringelse af gæld er en form for opsparing blandt andre former for opsparing, som man kan vælge eller fravælge. "En boble er ikke en boble, hvis den ikke springer" - interessant filosofisk spørgsmål, som jeg straks vil gå i gang med at tænke over;-)

Besvaret

Arh Nils den der med psykologi er jeg ikke helt enig i. Hvis man holder lånet til udløb er det jo ligemeget hvilket afdragsprofil... Men særligt i de første par år afdrages der jo næsten ikke på restgælden for en annuitet modsat et serielån der afdrager samme værdi hver måned... Jeg vil tænke lidt mere over det og komme med et praktisk eksempel til dig når jeg får tid...

Besvaret

jag uppskattar era svar! Jag tjänar gott, och har inga planer på att köpa bil. Har funnit en lejelejlighed som jag kan byta mot min lägenhet i Sverige. Villkoret är att den nya lejern (hyresgästen) ska godkänna att lejligheden ska bli andelsbolig. Vad jag har förstått andelsbolig ett mycket billig boligsform (inskott 40.000, leje 2000). Men vad finns det för nackdelar? vad ska jag vara uppmärksam på?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...