Guest johannes Skrevet February 16, 2005 Rapporter Skrevet February 16, 2005 Funger den hos jer? Min duer ikke.
ulmus Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Vi har tidligere haft spørgsmålet op at vende, og så vidt jeg husker, kan man ikke bruge funktionen, når man bor i udlandet.
Guest Trine Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Hov Hov.... og så vidt jeg har informeret dig om tidligere Ulmus, så påstår Told og Skat at den burde virke fra iår... Bemærk det gyldne ord her er "påstår"... Det stod på den forskudsopgørelse fra efteråret. Men nej Johannes jeg har ikke prøvet endnu men håber da den virker;-)
Guest thomas Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Min er da tastet ind for længe siden! Ingen problemer der!!!
ulmus Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Hej Thomas, vil det sige, at du allerede har fået din selvangivelse for 2004???? Har I andre også det??
Guest bjarne Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Ja jeg kan ihvertfald IKKE
Nils Besvaret February 16, 2005 Rapporter Besvaret February 16, 2005 Hvad er det I ikke kan, jer der ikke kan? Hvad sker der når I prøver? Ulmus, en hurtig søgning på Google afslører, at selvangivelserne ikke kommer ud endnu, men man kan indtil vist nok den 20. februar indtaste sine ændringer på forhånd, og dermed spare en arbejdsgang.
Guest thomas Besvaret February 17, 2005 Rapporter Besvaret February 17, 2005 Ups, forskudsopg. Men det stod der jo ikke noget om?
anton Besvaret February 17, 2005 Rapporter Besvaret February 17, 2005 Forsøgte lige at indberette mine tal tidligt, men da jeg ikke har en almindelig selvangivelse, dvs. fortrykt, kan jeg ikke indberette beløbene tidligt. ToldSkat skrev: "Meddelelse: Du kan ikke foretage tidlig indberetning til selvangivelsen. Kun skatteydere med almindelig selvangivelse kan i februar foretage den såkaldte "tidlig indberetning". Tidlig indberetning er en supplerende indberetning af oplysninger til selvangivelsen, som Told- og Skattestyrelsen ikke får indberettet fra 3. part, dvs. arbejdsgivere, pengeinstitutter, pensionskasser mv. Skatteydere med udvidet selvangivelse kan ikke nøjes med at indberette supplerende oplysninger men skal indgive fuld selvangivelse. Det kan ske fra og med den 14. marts." Personer med bopæl i S og arbejde i DK er såkaldt begrænset skattepligtige til DK. Derfor kommer der også en "Selvangivelse for begrænset skattepligtige" ud til de svenskbosiddende folk. Der er ingen fortrykte tal på selvangivelsen for begrænset skattepligtige, og man skal derfor gå ind og se i sin egen skattemappe på www.toldskat.dk hvor meget man har tjent, betalt i renteudgifter osv. Disse beløb skal så skrives på selvangivelsen (husk befordring + evt. svenske renteudgifter), og når der er gået en rum tid, får man forhåbentlig sin årsopgørelse. Hvis I har boet i Sverige hele 2004, er I, med mindre der er et eller andet særligt ved jer, begrænset skattepligtige, og I skal derfor have en selvangivelse for begrænset skattepligtige. Selvangivelsen for begrænset skattepligtige kan ikke udfyldes over TastSelv, men skal sendes ind. I finder selvangivelsen for begrænset skattepligtige for 2004 her: http://www.erhverv.toldskat.dk/Blanketter/04009_2004.pdf hvis I vil øve jer på den.
Guest kristian Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 Men uanset om I kan lave tastselv eller ej, så bør i checke om jeres danske kontonummer er registreret således at der kan overføres eventuel overskydende skat. Så skal det bemærkes, at dem der f.eks. har lavet tastselv allerede formentlig har haft en "forkert" selvangivelse som 100% sikkert går på fejl hvis 2004 er første år i flyttet til Sverige (eller tilbage til Danamrk) og der vil ikke blive udskrevet nogen årsopgørelse sådan lige med det samme. I som er flyttet i løbet af 2004 skal udfylde 2 selvangivelser - se tidligere tråd her i debatten om emnet eller ring til SkatØresund. Som Jørgen påpeger så kan man på toldskats hjemmeside finde diverse selvangivelsesblanketter som man kan øve sig på. Man skal bruge selvangivelsen for begrænset skattepligtig samt supplementet til selvangivelsen for begrænset skattepligtige og så skal man bruge en almindellig selvangivelse. De to første selvangivelser skal bruges for perioden i Sverige og den almindelige til perioden i Danmark. Kristian Rasmussen
anton Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 Jeg vil ikke erklære mig enig med Kristians konstatering om, at man skal udfylde to selvangivelser i det år, hvor man flytter til Sverige: Hvis vi tager en person, der i 2004 er flyttet til Sverige, og denne person ønsker at blive omfattet af grænsegængerreglerne, er der ingen grund til at denne person skal udfylde to selvangivelser. Skatteyderen skal jo have sin skat beregnet som om personen havde boet i DK hele året, hvilket overflødiggør en selvangivelse for den danske periode og en selvangivelse for den svenske periode. Jeg var ude for denne problemstilling, da jeg flyttede fra DK til Sverige i 2003. Min fraflytningskommune ville have, at jeg opgjorde indkomster og fradrag for den danske periode på én selvangivelse og indkomsterne og fradragene på en anden selvangivelse. Efter noget tovtrækkeri har min fraflytningskommune forhåbentlig fundet ud af, at den procedure ikke er nødvendig i fraflytningsåret, hvis man ønsker at være grænsegænger. Hvis man er flyttet til Sverige i 2004 og ønsker at være grænsegænger, er det absolut ikke forkert at have tastet tidligt ind, hvis man har muligheden, og den selvangivelse, der dumper ind i marts måned er heller ikke forkert. Har man fx lånt penge til svensk bolig i DK, er det jo faktisk kun befordringsfradraget, der skal indtastes, og så er systemet klar til at beregne skatten. Hele systemet stopper bare ens selvangivelse, da man i 2004 står som udvandret fra DK, men det er bare en simpel kode, der skal indtastes. Jeg bad selv om at få min årsopgørelse frigivet med den simple kode, men da "min" skattemand åbenbart ikke kunne forstå gældende regler, blev det en lidt irriterende affære. Så kan Grænsegængercentret senere bede om at få at vide hvordan man er kommet frem til befordringsfradraget, men jeg kan ikke se nogen grund til, at Grænsegængercentret melder ud, at de vil have to selvangivelser ligemeget hvad - det skulle da lige være den, at de ønsker at sætte borgerne i arbejde, så de selv slipper for en arbejdsbyrde. Men det er jo imod hvad samtlige regeringer har meldt ud: "Lad os lette arbejdet med skatten for borgeren", hvilket man har gjort ved fx at sætte studielånsrenter på selvangivelsen og udregne "ukomplicerede" befordringsfradrag ud for borgeren. ToldSkat har i 2002 afgjort, at: "Såfremt grænsegængerreglerne ikke anvendes, skal der laves to selvstændige beregninger for de to skattepligtsperioder...", og ved at flytte "ikke" til næste linie kommer vi altså frem til, at det ikke er nødvendigt for borgeren at udfylde to selvangivelser, når der ikke skal laves to skatteberegninger. Linket til afgørelsen finder I her: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=152657
Guest kristian Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 Kommuneskatten bliver beregnet forkert hvis man ikke laver 2 perioder. mvh Kristian Rasmussen
Guest kristian Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 En anden lille ting er at SkatØresund skal sørge for overførsel af kommuneskat til Sverige, så skal skatteberegningerne være i orden. Jeg tror næppe at kommunerne er interesseret i at vi bare overfører kommuneskatten for den periode med fuld skattepligt, til Sverige. mvh Kristian Rasmussen
anton Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 "Kommuneskatten bliver beregnet forkert hvis man ikke laver 2 perioder." Er det ikke korrekt, at personer, der flytter til Sverige i et givent indkomstår, og som vælger at blive beskattet efter grænsegængerreglerne, skal have deres skat beregnet som om de var fuldt skattepligtige til DK hele året? Og dermed også bevare den kommuneskatteprocent, som de havde ved indgangen til det år, hvor de flytter? I så fald er der vel ingen ben i at udregne kommuneskatten for det år, hvor de flytter. Hvis SkatØresund er underlagt et sådant millimeterbureaukrati, at den enkelte borger skal udfylde to selvangivelser ved flytning til Sverige, er den nye aftale mellem DK og Sverige da på ingen måde gavnlig for den enkelte borger. Og hvis der for hver enkelt borger skal laves en beregning af kommunalskat for hver periode, vil det så ikke være en besparelse, både i tid for borgeren og penge for det offentlige, at benytte sig af det mest brugte princip i skatteretten, nemlig forholdsmæssig fordeling? Er kommunalskatten beregnet til 120.000 for et år for en borger, der er flyttet til Sverige 1./7., går 60.000 til DK og resten til Sverige. (Kommuneskat/365)X antal dage i DK (Kommuneskat/365)X antal dage i Sverige Den danske kommune mister noget ved nogen borgere, men vinder ved andre. En sådan metode vil nok ikke gøre SkatØresunds arbejde meget lettere, da jeg ikke tror det er muligt, men det vil lette skatteydernes arbejde derhjemme ved kuglerammen. Jeg tror og håber en sådan metode er på vej - måske så den til den tid siddende regering kan sige, at de nu har gjort livet i regionen endnu lettere for den enkelte borger. Smart - at indføre en kringlet (og unødvendig) sagsgang, for så at fjerne den under stor publicity.
Guest kristian Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 For begrænset skattepligtige og dem der er under grænsegængerreglerne er kommuneskatten 32%. mvh Kristian Rasmussen
ulmus Besvaret February 18, 2005 Rapporter Besvaret February 18, 2005 Jørgen, jeg tror ikke rigtigt, at du har ret. Da jeg flyttede over den 1/6-2001 udfyldte jeg året efter én selvangivelse. Da jeg i 2003 stadigvæk ikke var blevet slutlignet, ringede jeg til T&S og fik den overlegne besked, at jeg skulle udfylde 2 selvangivelser for 2001. Jeg spurgte, hvorfor jeg ikke havde fået besked, men fik blot svaret, at vidste hun virkelig ikke noget om. Derfor måtte jeg i år 2003 indsende 2 selvangivelser for 2001 og 1 for 2002. Skidebesværligt, men siden har jeg ingen problemer haft med T&S. Så med mindre det er en NY regel, så ville jeg nu udfylde 2 selvangivelser.
anton Besvaret March 1, 2005 Rapporter Besvaret March 1, 2005 Kristian, skal jeg forstå dine indlæg på den måde, at hvis en person flytter til Sverige i 2004 og ønsker at være omfattet af grænsegængerreglerne, at SkatØresund så: 1) beder borgeren om to selvangivelser - én for perioden med fuld skattepligt og én for perioden med begrænset skattepligt 2) laver årsopgørelsen ud fra personens samlede indkomster og fradrag som om personen var fuldt skattepligtig hele året (altså som om borgeren havde boet i DK hele året) 3) beregner skatten for perioden med fuld skattepligt, ligesom der beregnes skat for perioden med begrænset skattepligt, og at SkatØresund så overfører kommuneskatten for perioden med begrænset skattepligt til Sverige Hvis vi nu forestiller os en borger, der kun indsender én selvangivelse med indkomster og fradrag for hele året: Borgeren er flyttet til Sverige i løbet af året og ønsker at benytte grænsegængerreglerne. SkatØresund beder så om to selvangivelser (en fuld og en begrænset), men borgeren vil ikke indsende to selvangivelser, men holder fast på, at SkatØresund kan beregne den korrekte skat i forhold til borgeren uden at skulle have to selvangivelser. Skal SkatØresund så ikke foretage en skønsmæssig ansættelse af indkomster og fradrag for den fulde skattepligtsperiode og en skønsmæssig ansættelse for den begrænsede periode? Og er beregningen af skatten for hver periode ikke borgeren uvedkommende, da borgeren jo ikke skal betale den ene procent den ene periode og en anden procent den anden periode? Borgeren er vel bare interesseret i at betale den korrekte skat, der IKKE skal bestå af to skatteberegninger, men bare af én. Dette står klart og tydeligt i den seneste udgave af Ligningsvejledningen. Da jeg i 2003 flyttede til Sverige fik jeg min skat beregnet som om jeg havde boet i DK hele året i overensstemmelse med Ligningsvejledningen og ToldSkats meddelelse fra 2002. Jeg har valgt at anvende grænsegængerreglerne, og derfor kunne dette lade sig gøre. Så hvis SkatØresund beder en borger, der i løbet af året er flyttet til Sverige og som ønsker at anvende grænsegængerreglerne, om to selvangivelser, vil jeg mene, at det i forhold til borgeren er forkert. Hvordan SkatØresund så skal overføre kommuneskatten for den begrænsede periode er vel SkatØresunds problem - ikke borgerens. Men ja, det er korrekt, at hvis en borger flytter til Sverige i løbet af året og IKKE ønsker at anvende grænsegængerreglerne, så skal borgeren indsende to selvangivelser. Det kan være at Judith af en eller anden grund ikke ønsker at anvende grænsegængerreglerne, og hun er derfor blevet bedt om to selvangivelser.
Guest kristian Besvaret March 2, 2005 Rapporter Besvaret March 2, 2005 Indtil videre vil SkatØresund bede om to selvangivelser, da vi ikke ved om folk vil være i grænsegængerordningen i fraflytningsåret. Så derfor er SkatØresund nødt til at sende to selvangivelser ud - om folk så udfylder dem eller ej det må vi tage stillig til når vi får problemet. Jeg fuldstændig enig i at det er SkatØresunds problem med at få overført kommuneskatten til Sverige, men det skal vi nok også få løst i fælleskab med ToldSkat. mvh Kristian Rasmussen
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu