Jump to content

Firmabil med til sverige

Recommended Posts

Guest dorthe
Skrevet

Nu har jeg siddet og kigget denne tråd igennem, og synes ikke at jeg kan finde svar på nedestående: Vi bor i SE og arbejder i DK. Min mand tager sin firmabil frem og tilbage. Jeg er/var ret sikker på, at hans chef kan betale for færgebilletten og få hele beløbet tilbage, da det jo er en personale omkostning. Men hans chef siger, at han vil komme til at betale 23% i skat (mener jeg nok at det er) Er der nogen der kender til denne problem stilling?

Besvaret

Jeg er helt sikker på der er kommet nye regler omkring brobizzer (ved ikke om det gælder for færgeoverfarter også) og hvordan disse skal beskattes. Men jeg er også helt sikker på jeg ikke selv har styr på dem;-) Kontakt SkatØresund for en udredning er mit bedste råd.

Besvaret

Ulmus og Moerke - jeg tror ikke, at I svarer på det som Dorthe spørger om ... Dorthe - forklar venligst nærmere om du konkret spørger til medarbejderens eller arbejdsgiverens skatteforhold.

Besvaret

Dorthe> Jeg mener bestemt at have læst, at det for nyligt er afgjort, at ihvertifælde betalt bro indgår i den normale "fri bil" beskatning, præcist som Moerke også nævner. Jeg har desværre ikke længere adgang til at søge i Børsen's artikelarkiv, men de har helt sikkert haft det omtalt inden for det sidste år. Se også http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=217086&vID=0 og http://www.ey.com/global/download.nsf/Denmark/nyhedsbrevet_62004/$file/Nyhedsbrevet_6_2004k.pdf Begge dele henviser dog kun til broerne - og I bør nok undersøge forholdet specifikt omkring Færgen for at undgå senere problemer. HUSK at få svar på skrift fra skattefar og GEM det. Derudover kunne man nok regne lidt på økonomien i at have fri bil når I nu har adgang til at købe billige svenske biler. Jeg valgte ihvertifælde ifm flytning til Sverige at fravælge min firmabil imod lønkompensation. Det kunne ganske godt betale sig, og nok endnu mere hvis din mand kører i tjenesten og har mulighed for køreselsgodtgørelse. Derudover - kan jeg godt se at Kim muligvis nok har ret i, at det er arbejdsgiverens skatteforhold, der spørges til....

Guest dorthe
Besvaret

Jeg spørger i forhold til hans chef. Det er ikke fri bil, det er en arbejdsbil som han kører rundt på forskellige arb.pladser i (han er håndværker) Det er told og skat man skal snakke med, men har snakket med to forskellige personer dernede fra og har fået to forskellige svar. (??)

Besvaret

Dorthe, Jeg er overbevist om, at en arbejdsgiver må kunne trække omkostninger til færgebillet fra som en omkostning i sit regnskab. Det er bare ikke ensbetydende med, at man får hele beløbet tilbage. Derimod skal arbejdsgiveren selvfølgelig ikke betale skat af en omkostning, som han har afholdt. Jeg går ud fra, at arbejdsgiveren i dette tilfælde betaler 23 % i skat. Princippet ligner princippet for fradrag for lønmodtagere. Når vi trækker 50 DKK fra for en passage af Øresundsbroen, betyder det ikke at vi skal betale 50 DKK mindre i skat. Det bliver i stedet til en skattebesparelse på måske 17 DKK. Håber at du forstår hvad jeg mener ...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...