Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Jeg havde også den klare forståelse af, at det var fradragsberettiget. Men på T&S side står der blandet meget andet: "Bidrag til arbejdsløshedskasse og kontingent til fagforening kan fratrækkes af fuldt skattepligtige. Fagforeningskontingentet kan dog kun trækkes fra, hvis foreningen har til formål at varetage medlemmernes interesser, og kontingentet er indberettet til skattevæsenet af fagforeningen. Begrænset skattepligtige kan ikke fratrække bidrag til A-kasse.". Læs mere her: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=80543 Øv øv øv! Venlig hilsen Allan Andersen

Besvaret

Det Allan refererer til er "hovedreglen", men Told og Skat skriver også om grænsegængere: "Hvis du bor i Sverige, har dit faste arbejde i Danmark, og jævnligt rejser frem og tilbage mellem Sverige og Danmark, er du grænsegænger. (...) hvis du bor i Sverige og har dit varige arbejde i Danmark og således rejser frem og tilbage, vil du blive beskattet af lønindtægten i Danmark, fordi du er begrænset skattepligtig. Hvis du bor i Sverige, men erhverver den største del af din indkomst ved arbejde i Danmark, har du mulighed for at få samme adgang til fradrag for udgifter vedrørende personlige og familiemæssige forhold, som fuldt skattepligtige personer med bopæl her i landet. Fradrag kan f.eks. foretages for kontingent til A-kasse, renteudgifter, børnebidrag og indbetaling til privat dansk pensionsordning m.v.(...) Betingelsen er, at du har skattepligtig indtægt fra personligt arbejde i Danmark, der udgør mindst 75 pct. af dine samlede indkomster i løbet af et indkomstår (kalenderåret). Du kan få mere at vide hos kommunens skatteforvaltning." Steen, jeg tror du skal henlede din kommunes opmærksomhed på de særlige skatteregler, der (så vidt jeg kan skønne) gælder for grænsegængere.

• 3 weeks later...
Besvaret

Jeg har lige snakket med kommunen og de har givet mig ret i at jeg som grænsegænger har præcis de samme fradrag, som hvis jeg boede i Danmark.Tak til Nils.

Besvaret

Godt at høre at I kan finde ud af det når skatteforvaltningerne åbenbart ikke kan! happy.gif Nils kommer med det helt rigtige, som jeg allerede her har beskrevet, og henvist med et link til T&S's hjemmeside. Den version Allan har fat i er godt nok fra T&S's hjemmeside, men det er den "gamle" version, som der også står på hjemmesiden. (Gammel version gældende fra 19. marts 2000 til den 1. januar 2001) Grænsegængere efter kildeskatteloven (Nyeste gældende fra den 10. juli 2002)

• 2 years later...
Besvaret

Jeg blev slemt overrasket, da jeg læste "Skema 1 - Begrænset skattepligtig, Lønmodtager", som SkatØresund har vedlagt min forskudsopgørelse for 2005. Jeg vækker derfor liv i denne tidligere tråd om emnet. I forbindelse med punkt G, der handler om fradag for kontingent til dansk a-kasse, står der at A-kassebidrag IKKE er fradragsberettiget. Regler er åbenbart blevet ændret på dette punkt - eller hva'? Det ser jo umiddelbart ud til at være noget øv... med mindre jeg har overset noget... HH

Besvaret

Hej Hh! Som grænsegænger efter Kildeskatelovens § 5 A-D kan man fratrække A-kasse, ligesom der er fradrag for renteudgifter, underholdsbidrag m.m. Er du blot almindelig begrænset skattepligtig er der ikke fradrag for A-kasse, men blot fagforening og befordring.

Besvaret

Så hvis du fratrækker ægtefællefradrag efter LL§9F, så kan du ikke få fradrag for A-kasse. mvh Kristian Rasmussen

Besvaret

Hej Anton og Kristian. Jeg havde ikke gjort mig klart, at man skelner mellem "almindelig begrænset skattepligtig" og "grænsegænger efter Kildeskatelovens § 5 A-D". Tak for afklaringen! Ved nærlæsning af min forskudsopgørelse kan jeg se, at a-kassebidraget faktisk optræder som fradrag, så alt er åbenbart alligevel i sin skøneste orden :-) Jeg er ikke gift, så ægtefællefradrag er ikke aktuelt i øjeblikket - men tak for tippet. HH

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...