Jump to content

Topskat

Guest keld

Recommended Posts

Skrevet

Er der noget at spare når man betaler topskat i DK, og har adresse i sverige??.

Besvaret

Hi Keld, Du betaler skat i danmark hvis du arbejde i denmark men får du til gengæld Befordringsfradrag.

Besvaret

Når man er grænsegænger (bor i S - job i DK) skal man som udgangspunkt beskattes som fuldt skattepligtig person såfremt du får mindst 75% af din indkomst i DK. Hvis du ikke får mere end 75% af din indkomst gælder andre (læs: indviklede) regler. Med definitionen af "fuld skattepligtig" menes at du har de samme fradragsrettigheder som alle de andre danskere ... og også skal betale skat (på nær ejendomsværdiskat - da du jo ikke har bolig i DK), AM-bidrag og SP-bidrag som alle andre danskere. Da du imidlertid ikke er hjemhørende i nogen kommune i DK tager man landsgennemsnittet af skatteprocenterne. En egentlig skattefordel vil derfor kun komme på tale hvis du tidligere har været hjemmehørende et sted hvor kommune/amtsskatten er højere end resten af landet. Befordringsfradraget beregnes pr. kørt kilometer, og ikke for udgifter. Bor du f.eks i Malmø og arbejder i indre KBH. er fradraget ca. 2.000 om måneden (kan variere!!) Reglerne er allerede beskrevet andetsteds på dette site og http://www.toldskat.dk har også lavet nogle ubrugelige pjecer happy.gif ... se deres øresundsguide.

Besvaret

Er man ikke som grænsegænger formelt "begrænset skattepligtig" trods muligheden for at opnå fradrag SOM OM man var fuldt skattepigtig? Eller har jeg misforstået noget? Det lyder sikkert som lavtflyvende fluekneppende pindehuggeri, men det kan være nyttigt at have orden i de begreber.

Besvaret

Helt rigtigt Nils ... som jeg skrev så er det sådan at hvis du får mere end 75% af din indkomst i Danmark så bliver du "ligestillet" med fuldt skattepligtige PÅ TRODS af at du egentlig er begrænset skattepligtig ... hvis du får mindre end 75% af din indkomst i Danmark gælder andre mere indviklede regler ... sådan-noget-med-at-betale-svensk-arbejdsbidrag-eller-sådan-noget-lignende-som-je g-ikke-har-sat-mig-ind-i ... mumlemumle happy.gif

Besvaret

Det er ifølge min kommune ikke korrekt at man har samme fradrag som fuldt skattepligtige.Jeg er blevet nægtet fradrag for a-kasse på trods af at det står på T/S hjemmeside at jeg har ret til det.Jeg er godt nok rasende over det.Det betyder at jeg skal betale mere dansk skat når jeg bor i Sverige end hvis jeg boede i Danmark.Det er forrykt.

Besvaret

Hej Steen. Det du kan gøre er at printe det her ud og vise til din kommune. Når de så har godkendt at du rent faktisk godt kan få fradrag for din A-kasse skal du kræve at du får de manglende fradrag medregnet for de sidste 3 år - eftersom du er blevet slutlignet forkert. Håber det hjælper ... happy.gif

Besvaret

Jeg kan kun sige ... de tager fejl ... hvis JEG må fradrage A-kasse I Helsingør Kommune (min fraflytterkommune) skal du også kunne!!! Det jeg umiddelbart gjorde var at udfylde en forskudsselvangivelse (hårdt ord kl. 5 om morgenen!) med de beløb jeg ville have fradrag for. Sendte den ind til kommunen ... de har i mit tilfælde godkendt den (hvilket de også bør i henhold til DERES oplysninger!). Det bedste råd jeg kan give dig er (hvis du ikke vil betale for en revisor), at undlade mundtlig kontakt med din Kommune ... udfyld Told&Skat's standardformularer fra nettet ... udskriv dem og send dem ind. Det er det jeg har gjort og det virkede for mig. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal have fradrag for A-kasse og DU ikke skal!!! .. specielt hvis vi arbejder under samme forhold - OG - Told&Skat faktisk fremfører det på deres hjemmeside. Hvis det er, at de stadig brokker sig må du insistere på, at de viser dig det sted i §'erne at der står at DU ikke er berettiget til fradrag for A-kasse!!! ... Din kommune kan godt være meget kloge, men de kan også være FOR kloge ... bare tænk på ... (yes ... you've guessed it) Brixtofte happy.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...