Anina Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Men når vi skal vælge mellem at tage - oh my God - offentlige transportmidler http://www.sunddebat.com/uploads/emoticons/default_eek.png' alt=':eek:'> eller splitte familien (det gamle lort)' date=' så ved vi sgu godt, hvad vi vælger. :D Jeg håber du kun taler for dig selv ..... ? Hmm... hvis du - oh my God - havde en arbejdsuge på 50-60 timer.... kunne det ske, at selv du ville lade dig lokke til at forstå.... at døgnet er kun på 24 timer og.... at valget står ikke mellem de offentlige transportmidler og at splitte "det gamle lort". Der er ikke megen tid til at ses, efter at man efter en arbejdsdag først har kukkeluret i timevis i bus + tog + bus inkl. div forsinkelser m.m. og retur igen. Så valget står faktisk mellem ses og ikke ses. Jeg er dog fuld af forståelse for, at nogen foretrækker med ildhu at anbefale en togrejse til billig penge..... Det tror jeg pokker man gør siden (ser det ud til), at det er bilisten - hver gang han/hun drager over broen betaler oveni et klækkeligt tilskud til togbilletter for de miljøbevidste.
Nils Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Det lyder mere som en tur med den transibiriske end en tur fra Malmö til København. :D Hvis man skal ud på en helt umulig rejse med busser i begge ender, så er det naturligvis ikke så sjovt. For lige at tage livet af den myte, du er ved at skabe på løst grundlag: Der er ikke tale om, at togdriften understøttes af bilisterne, det er snarere omvendt. Man kan ikke dele anlægsudgifterne lige over, for motorvejsdelen er jo væsentligt mere omfattende end togskinnerne. Hvis der kun var bygget en jernbaneforbindelse - eventuelt som ren tunnel, hvilket selvfølgelig ville have været dybt godnat, så ville anlægsudgifterne have været meget mindre og med de nuværende togafgifter ville forbindelsen være betalt langt tidligere end det nu er tilfældet. Det offentlige betaler så nogle ret store tilskud til offentlig transport, men der er vel ingen, heller ikke de mest indædte bilister, der har noget imod, at det offentlige transportsystem fungerer på et nogenlunde niveau. :) I øvrigt har den gennemsnitlige pris været faldende for bildelen, mens den har været stigende for togdelen, så tiden arbejder for dig. :)
Anina Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Det lyder mere som en tur med den transibiriske end en tur fra Malmö til København. :D Hvis man skal ud på en helt umulig rejse med busser i begge ender, så er det naturligvis ikke så sjovt. For lige at tage livet af den myte, du er ved at skabe på løst grundlag: Der er ikke tale om, at togdriften understøttes af bilisterne, det er snarere omvendt. Man kan ikke dele anlægsudgifterne lige over, for motorvejsdelen er jo væsentligt mere omfattende end togskinnerne. Hvis der kun var bygget en jernbaneforbindelse - eventuelt som ren tunnel, hvilket selvfølgelig ville have været dybt godnat, så ville anlægsudgifterne have været meget mindre og med de nuværende togafgifter ville forbindelsen være betalt langt tidligere end det nu er tilfældet. Det offentlige betaler så nogle ret store tilskud til offentlig transport, men der er vel ingen, heller ikke de mest indædte bilister, der har noget imod, at det offentlige transportsystem fungerer på et nogenlunde niveau. :) I øvrigt har den gennemsnitlige pris været faldende for bildelen, mens den har været stigende for togdelen, så tiden arbejder for dig. :) Det er et åbent spørgsmål om den (tiden) gør, min alder taget i betragtning... Men nu du er så dygtig til bagspejlsanalyse - kunne du måske give et bud på, hvordan ellers kunne man evt. gribe tingene an, for at gøre den spontane kontakt realistisk for flere end tilfældet er. For hvor mange mødre/fædre eller andet "familieskravl" kan betale 1.000 dkr hver måned, som jeg gjorde i juni? Hvis du har bedre ideèr end den transibiriske eller bus, S-tog og bus igen i begge ender - er jeg lutter øre... Spørgsmålet var ikke, hvorfor det er som det er - men hvordan kan vi gøre det bedre.
Bjarne233 Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Hvis du har bedre ideèr end den transibiriske eller bus' date=' S-tog og bus igen i begge ender - er jeg lutter øre...[/quote'] Køb en MC.....det koster "kun" 65dkr pr vej......men vær beredt på at holde 10-20 min i kø i manuel bane selvom du har en bizz
Anina Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Køb en MC.....det koster "kun" 65dkr pr vej......men vær beredt på at holde 10-20 min i kø i manuel bane selvom du har en bizz Var det dig jeg så engang i sidste måned - stå i kø iført læderdragt, blussende i varmen, med røg ud af næsebør og blikket der kunne dræbe? Spøg til side.... god idè... i den lune årstid, med nogelunde kondi og drøjde, og uden et spædbarn på bagsædet. Men hvad med at dyrke familiebånd i vintermånederne? Jeg klarer islag med bravour på fire hjul. På to er det straks værre.
Nils Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Det er et åbent spørgsmål om den (tiden) gør' date=' min alder taget i betragtning... [/quote'] Priserne er faldet med 6-8 kroner om året, og ligger vel lidt under 150 kroner så hvis du bare holder 10 år til, så er prisen halveret - under de givne forudsætninger. Som jeg også har udbredt mig om tidligere andetsteds, så burde det naturligvis generelt være langt billigere at krydse sundet. Så vidt jeg ved, kan broen holde i 100 år (så 1. juli 2100 skvatter den ned i bølgerne), men den skal åbenbart betales tilbage på ca. 30 år. Hvorfor skal vores stater sidde i 70 år og skovle penge ind til den tid - hvorfor ikke fordele tilbagebetalingen over broens forventede levetid? Man kan anskue det som en form for Øresundstold - bare på den anden led - man tager en overpris, som reelt er en beskatning - i stedet for den reelle pris. Det har ikke så meget at gøre med integration. Et af problemerne ved det meget ufleksible betalingssystem, der er for øjeblikket - det gælder både tog og bil - er, at der ikke er ordentlig rabat for folk, der rejser meget men ikke rejser nok til at købe en minipendler. Rammer også dem, der har en atypisk måned med nogle fridage. Bropasset er et lille fremskridt, men måske for dyrt. Øresundsbroen burde lave et enstrenget system, hvor man hver gang, man passerer, betaler en pris, der i visse trin er gradueret efter hvor mange gange man har rejst i de seneste 30 dage. :)
Anina Besvaret July 1, 2006 Rapporter Besvaret July 1, 2006 Tak. Meget fint indlæg :th2:. Kommenterer når jeg har sovet debat-rusen ud. God nat - så længe
tim_pedersen_ Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Køb en MC.....det koster "kun" 65dkr pr vej......men vær beredt på at holde 10-20 min i kø i manuel bane selvom du har en bizz Koster det ik 55 Dkr. pr. vej hvis man har Bropas. Ellers er informationen på oresundsbroens hjemmeside forkert. Tim
mrode Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Hvis der kun var bygget en jernbaneforbindelse - eventuelt som ren tunnel' date=' hvilket selvfølgelig ville have været dybt godnat, så ville anlægsudgifterne have været meget mindre og med de nuværende togafgifter ville forbindelsen være betalt langt tidligere end det nu er tilfældet. [/quote'] Nils, mener du seriøst at broen har været væsentlig billigere at bygge, hvis man havde undværet biltrafikken? Alle pillerne osv. ude i vandet skulle jo have været bygget alligevel og det er da klart den dyreste del.
Nils Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Nils' date=' mener du seriøst at broen har været væsentlig billigere at bygge, hvis man havde undværet biltrafikken? Alle pillerne osv. ude i vandet skulle jo have været bygget alligevel og det er da klart den dyreste del.[/quote'] Nu har jeg jo som barn leget en del med mekano, så jeg ved sgu godt, hvad det drejer sig om. Nu er det et relativt meningsløst tankeeksperiment, men den bro der skal til for at holde en tosporet jernbane er jo ingenting mod den, der skal til for at holde en motorvej, der består af store betonkasser. Desuden vægten af køretøjerne. De må jo have forudset, at svenske og danske vognmænd en dag vil blokere broen i protest mod prispolitikken med 30 tons-lastbiler kofanger ved kofanger i alle baner fra Lernacken til Peberholm. Det giver... nå det kan jeg ikke regne ud, men et Øresundstogsæt vejer vel et sted mellem 150 og 200 ton. Godstogene ja, men i hvert fald ville man kunne klare sig med en helt anden slags bro. Og lidt ekstra tunnelhuller koster jo også. Pillerne skal støbes alligevel, men man kunne have nøjedes med det halve antal og i hvert fald - nogle helt andre dimensioner. Desuden er der jo driften af broen - alene at kradse pengene ind fra bilisterne koster nok noget mere end at tage imod de månedlige checks fra togoperatørerne. :)
skallstorp Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Ikke så enkelt med 3 telefon Man kan ikke bare ringe gratis til hinanden. Alt kommer jo an på däkningen. Jeg arbejder i Kastrup og der er meget dårlig 3 däkning. Den ryger hele tiden over op noget andet og så er det rigtig rigtigt dyrt. Hvis jeg ringer op fra DK til en S 3 telefon er det heller ikke gratis, så....
Guest Supermule Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Nej du skal jo købe 2 stks 3 tlf i DK. Med ekstra abb "0 på 3", så er den i vinkel..... :) Og dækningen er generelt dårlig i Kastrup. Man kan ikke bare ringe gratis til hinanden. Alt kommer jo an på däkningen. Jeg arbejder i Kastrup og der er meget dårlig 3 däkning. Den ryger hele tiden over op noget andet og så er det rigtig rigtigt dyrt. Hvis jeg ringer op fra DK til en S 3 telefon er det heller ikke gratis' date=' så....[/quote']
bozzen Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Hvad jeg savner er en klippekortsordning for togtrafiken. Jeg har Brobizz, men vil stadigvæk over til Kbh for at se mine venner og gå i byen, og det går ju ikke så godt med bilen efter et par øl. Jeg har 20% rabatkortet, men det kort skal fyldes op og man har ikke koll på hvor meget penge det er tilbage. Med et klippekort så ved du hvor mange turer du har tilbage.
Guest Supermule Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Jeg savner at det er gratis at tage cyklen med over, når nu turen koster 72!!!! kr fra Svågertorp til Kastrup...... :(
bozzen Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Du skal bare stille den i en børnevogn:laugh:
Guest Supermule Besvaret July 2, 2006 Rapporter Besvaret July 2, 2006 Jamen det er jo helt sindssygt at barnevogne osv er gratis, men cykler er IKKE, når nu tåberne har gjort det umuligt at cykle over broen....... Du skal bare stille den i en børnevogn:laugh:
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu