Jump to content

Om at skylde penge i Danmark og bo i Sverige...

Recommended Posts

Guest frederik
Skrevet

Hejsa. Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer, hvad angår gæld osv. i Danmark. Det forholder sig således at jeg er forholdsvis dybt forgældet (Skylder ca. 1 mio. DKR til privatekreditorere såvel som til det offentlige i Danmark!). Hvordan gælden er opstået er vel næppe interessant, men jeg uddyber dog gerne såfremt, dette måtte lette sagens belysning. Det jeg leder efter er svar på hvordan tingene ville se ud hvis jeg flyttede til fx. Malmø, i forhold til fx. kreditvurdering osv. i Sverige. Det tages for givet at det ikke ville være hensigtmæssigt for mig at eje noget, som fx. en lejlighed, idet den jo ville kunne tvangssælges ved en evt. inddrivelse fra en dansk kreditor. Men ville jeg kunne medunderskrive som kautionist for en lejlighed i min kærestes navn? Og i hvor stor grad ville jeg kunne regne med at "være i fred" i Sverige. Eller sagt med andre ord, hvordan er praksis for inddrivelse af gæld i fx. Sverige når fx. debitor flytter fra Danmark til Sverige. Og hvilke repressalier ville kunne benyttes af den danske kreditor i forhold til min person. Her tænkes fx. op den kan registere mig i det der modsvarer RKI i Sverige? Og således ødelægge min kreditværdighed? Jeg håber jeg har gjort mig bare lidt forståelig ;-) Go' påske. Mvh Frederik

• 5 months later...
Besvaret

Når man flytter til Sverige starter man så at sige her på en frisk hvad angår kreditværdighed (altså din kreditværdighed i Sverige). I dit tilfælde ville jeg nok satse på en lejebolig, de er udemærket og har en fin stand, og så skal du ikke betale depositum. Mig bekendt blander udlejerne sig ikke i din eventuelle danske gæld. Dine kreditorer i Danmark opgiver dog næppe deres krav selv om du flytter til Sverige (altså du vil sikkeret modtage inkassobreve fra danske advokater., mv). Men de kan ikke registrere dig som dårlig betaler i Sverige, fordi du er det i Danmark. For en sikkerheds skyld vil jeg råde dig til at tale med en svensk advokat, for at være på den sikre side. Men det betyder ikke at du bliver registreret i Sverige som dårlig betaler. Altså kan du sådan set godt være i fred. Og skulle du komme i kontakt med den svenske foged pga. gæld i Danmark, så er han bestemt til at tale med, og de vil ofte hjælpe dig/berolige dig med at kreditorerne ikke kan gøre dig noget. Det danske skattevæsen sender deres krav om tilgodehavender til den svenske pantefoged.

• 5 months later...
Guest steelsky
Besvaret

Dine kreditore kan uden problemer lade gælden overgå til at inkasso virksomhed i Sverige hvis de finder ud af at du er flyttet her til landet. /Søren

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...