Jump to content

Skifte bostadsrät lån fra Nordea til anden bank...

Recommended Posts

Guest kikkomkania
Skrevet

Hejsa Gruppe. Som nogle af jer sikker ved, så flyttede min kæreste og jeg til malmø for 6 mdr siden. Vi valgte Nordea, som meget gerne ville finianciere lejligheden. Desværre er vores søde rådgiver nu gået på pension og nordea kan åbenbart ikke magte at give os en ny, det og det at renten på lånet er 3,35% har gjort at jeg har kikket ud i markedet og er klar til at skifte til en bank der låner ud til 2,99 - i vores tilfælde ligger der en besparelse på små 1.300 sek pr. mdr. Jeg har INGEN erfaring hvordan man skal forholde sig - selvfølgelig skal man holde et møde med ny bank - men er man normalt bundet hos Nordea og kan først skifte efter feks 1 år? og ja... Har i 2 mdr forsøgt at få svar fra Nordea uden held sad.gif På forhånd tak /Peter

Besvaret

Hejsa, jeg håber vi får nogle gode forslag, for jeg overvejer også krafttigt at skifte til seb banken som er betydelig billigere hvad angår gebyr osv..i forhold til foreningssparebanken. Vh Jack

Besvaret

Der er flere banker som låner ud til 2,99% (variabel). Kig på www.comboloan.se - et uafhængigt site som lister de fleste og største långivere med deres aktuelle rentesatser. På comboloan kan du også oprette lånet i den bank du bestemmer dig for - det er faktisk meget enkelt. God fornøjelse.

Besvaret

Hej, der er ikke de store problemer i at skifte bank i Sverige. Jeg har selv gjort det (dengang fra FöreningsSparbanken til Nordea, som jeg i dag fortryder en smule). Det er svært at sige noget generelt om, hvordan du er bundet til den nuværende bank, da det afhænger af dine forhold. Hvis du har både top- og bundlån i banken, kan toplånet naturligvis nemt flyttes, da det er et ganske almindeligt banklån. Anderledes vil det være med bundlånet. Her vil du ofte komme til at betale et gebyr (jeg betalte 5000-6000 SEK), for at opsige lånet .... Jeg vil derfor anbefale dig, at du tager kontakt til den bank du ønsker fremover, og får dem til at liste hvilke udgifter der er for dig og med dine forhold i forbindelse med flytningen til det nye pengeinstitut. Hvis jeg frit kunne vælge, ville jeg klart vælge FöreningsSparbanken.

Besvaret

Peter - I kunne jo også dumpe ind i "jeres" Nordea-afdeling en stille tid på dagen og forhøre jer lidt nærmere om, hvordan man flytter sit lån. Så kunne det jo være, I i fællesskab kom frem til, at det var nemmere, at I fik nogle bedre vilkår, end at I skulle til at bøvle med en ny bank. Renter på boliglån er frit forhandlelige i en svensk bank, så det er bare at klø på, og hvis I kan spare 1.300 om måneden på at gå fra 3,35 til 2,99, så har I enten regnet forkert, eller også har jeg, eller også er jeres lån i fire millioners-klassen - og I er dermed alene af den grund gode kunder i banken. I kan selvfølgelig også starte med at indhente et tilbud i Den Nye Bank, så I har noget at vifte med. Ellers er det sådan, at hvis der er tale om, at renten er bundet i en bestemt periode, skal I betale "ränteskillnadsersättning", når I opsiger lånet før bindingsperioden udløber. I skal i princippet betale den rente, bankstaklen går glip af, minus det han kan få ud af at låne pengene ud til anden side i den resterende oprindeligt aftalte bindingsperiode. Målestokken for dette er renten på et statspapir med samme udløbstidspunkt som det oprindelige lån. Enhver bank tjener langt mere, og derfor toppes der op med eet procentpoint og man har "jämförelsesräntan". Denne sammenligningsrente, trækkes fra renten på det opsagte lån. Den stump procent, der bliver tilbage, tages så af lånebeløbet og ganges med tiden indtil bindingsperioden udløber, hvorefter banken går i gang med at bonne, fakturere, fratrække og debitere.

Besvaret

Jeg forbavses over den økonomiske viden herinde til tider! *wow* happy.gif Jeg er nok mere "er-der-penge-tilovers-på-kontoen?...ok-så-kører-det"-typen *g* Jeg står netop for at skulle indfri mit lån til december i Nordea (DK), og forespurgte her om der ville være udgifter forbundet med dette. Svaret var et simpelt: "nej".

Besvaret

Når i skifter et boliglån til en anden bank (eller ligende), så skal i tjekke om det nuværende er rörlig eller bunden rente. Hvis det er rörlig så kan i skifte straks uden noget Hvis renten er bunden så kan i kun skifte i "utide" ved at betale et gebyr, ellers vent til forfaldsdatoen så er det uden dette gebyr. Der var en der sagde at han kunne spare lidt over 1300 om måneden. Det kan godt være sandt hvis de nye har længere løbetid eller hvis amorteringen sænkes eller helt udelades (normalt kun på bundlån) Så sammenlign med samme løbetid, amortering og rörlig eller bundne rentetid. Det er bare til info, men tal med den nye lånegiver og de vil rådgive jer.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...