Guest michael Skrevet January 28, 2005 Rapporter Skrevet January 28, 2005 Hejsa. Jeg skal onsdag mødes med en mægler ang. køb af en bostadsrett. Jeg er just begyndt fuld tid på mit job og kan fremvise en kontrakt m. lønforhold som er ganske ok. Men desværre før det kun meget svingende lønsedler da jeg var vikar i 10 mdr. Er det et problem? Ang. lån i en svensk bank har jeg så hørt i dag at de er meget lidt flinke til at låne penge ud til folk der ikke har konto i deres bank i forvejen, særligt hvis de ikke har ens lønkonto.Ydermere læste jeg dette i guiden under banker "At vælge bank i Sverige er ikke helt på samme måde som i Danmark, da man ikke kan være sikker på at være velkommen i banken. Danske bank råder derfor folk til at vælge bank i Sverige først" Er der nogen der kan uddybbe det? Hvordan begår man sig bedst med at beholde sin danske lønkonto og overføre penge hver måned? Hvis man gerne vil lægge mindre end de 10% i udbetaling, kan man så det? Håber i har lidt svar til mig da de mange andre tråde på forumet gør mig temmelig forvirret.
Guest jan Besvaret January 28, 2005 Rapporter Besvaret January 28, 2005 Jeg er med på en lytter, da jeg selv snart står for at skulle vælge en svensk bank. Vil gerne vide lidt mere om problematikken med svensk lønkonto, da det kan blive lidt problematisk når mit arbejde kun udbetaler til en dansk lønkonto... Mindre end de 10% kunne også være interessant at vide mere om i svenske forhold, selvom min bank i danmark har givet mig lovning på at kunne låne de 10% hos dem hvis der er brug for det. Hvordan vælger man bedst en svensk bank? Skriver man til dem med link til bostadsrätten og spørger om de vil låne penge ud (hurtig og nem måde). Eller giver det goe pluspoint at møde op i banken og bede om en snak med en rådgiver? (tidskrævende måde)
Guest Trine Besvaret January 28, 2005 Rapporter Besvaret January 28, 2005 Hej først og fremmest og held og lykke med boligkøb og flytningen. Vi havde ikke problemer med at låne penge i Sverige, vi foreviste blot lønsedler og seneste årsopgørelse samt et udtræk fra RKI. Danske lønninger ligger jo noget over svenske så med en god lønseddel er der sjældent problemer. Mht valg af bank så valgte vi den "samme" som i DK. Vi var til ialt 2 møder (SEB og Nordea) og det var ikke svært at vælge da den ene bank tydeligvis var mere vant til danskere end den anden hvilket har været en kæmpe hjælp i købsprocessen. Vi har ikke lønkonti i Sverige men da banken jo ved vi arbejder i DK var det overhovedet ikke et problem, vi overfører blot penge fra DK så der er dækning på den svenske konto. Jeg vil anbefale personligt fremmøde i banken det giver altså rådgiveren et bedre billede af dig som kunde end hvis du kun mailer eller ringer. Aftal evt et par møder samme dag med et par timers mellemrum. (ps jeg ved ikke om vi har været "bedre" stillet end andre da jeg er ansat i Nordeakoncernen i DK men det gik ufattelig let for os med lån til både bolig og bil og alting gennem Nordea SE selvom jeg på daværende tidspunkt var på SU)
Guest michael Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 Tak for det, men med al respekt tror jeg at en bank ansat i samme koncern, har lidt mere goodwill end en der kan fremvise en årsopgørelse fra sidste år som er til at grine af. Der er dog ting i dit indlæg jeg vil bruge, og al input er kærkommen. Er der nogen der er blevet afvist som kunde i en svensk bank? I så fald, hvorfor? Jeg ved ikke om et personligt møde er på tale da mægleren ytrede at han nok skulle stå for de ting, så det er måske mere en kreditvurdering. Hvordan får man en udskrift fra RKI (hvad koster det?)?
Guest andré Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 Hej Michael, Efter min mening kunne du angribe problemet fra flg. vinkel: Hvilken er din bank i DK? Svaret på det spørgsmål kunne afgøre, hvilken bliver din bank i Sverige. Eksempelvis spurgte jeg i sin tid - altså inden jeg havde oprettet nogetsomhelst i Sverige - min egen bank (Jyske Bank) om de havde et pendlerkonto-samarbejde med en svensk bank. Det har de, nemlig Föreningssparbanken. Ergo gik jeg til Föreningssparbankens afdeling i Trelleborg (hvor jeg bor) og fik oprettet en konto. Efterfølgende sendte jeg alle de svenske kontooplysninger (kontonummer, filial etc.) til min danske bankrrådgiver, og vupti - så blev en pendlerkonto oprettet. Jeg overfører ganske simpelt (og gebyrfrit) så meget jeg lyster og når jeg lyster danske kroner til min pendlerkonto via netbank, og en bankdag senere står de på min svenske konto. Vær dog opmærksom på, at du normalt ikke kan oprette nogen konto i Sverige uden dit svenske personnummer, men det ved du sikkert i forvejen. Og når først du har en konto i Sverige, bliver det langt lettere at optage lån, vil du se. Så kender de dig jo. Håber dette hjalp.
Guest andré Besvaret January 29, 2005 Rapporter Besvaret January 29, 2005 Ups, ved nærmere gennemlæsning har jeg konstateret at jeg muligvis har svaret i øst på et spørgsmål, der stilledes i vest - i så fald beklager jeg! Venligste hilsner
Guest birgitte Besvaret January 31, 2005 Rapporter Besvaret January 31, 2005 Hej Michael. Vi har ikke haft problemer med at låne penge i en svensk bank og det uden at have lønkonto eller cpr.nummer - vi fik bare et fiktivt. Vi bad om et møde i banken og så ordnede de sådan set resten. det var SEB i Helsingborg rådgiver Carl Grinberg (rigtig flink mand og han forstår dansk. Han bor sammen med en dansker)Vi kunne også låne hele beløbet!
Guest michael Besvaret January 31, 2005 Rapporter Besvaret January 31, 2005 Hej Birgitte, tak for svaret. Jeg har svensk cpr nr. og adresse, det er bare leje. Mine bekymringer går på min manglende indkomst sidste år. Det er først nu i denne måned jeg er begyndt at få en fast løn og kan derfor kun fremvise ansættelses kontrakt. Ikke engang en fuld måneds løn. Så det er der mine problemer ligger begravet. Tak for alle jeres svar. Hvis der er flere input, så bare kom med dem.
Guest frisko Besvaret March 1, 2005 Rapporter Besvaret March 1, 2005 For at låne i en svensk bank skal man have svensk personnummer. Men for at få svensk personnummer skal man bo i sverige. Hmmm... men hvad gør man når man ikke kan låne til en bolig i sverige? Låner man i dk?
ulmus Besvaret March 2, 2005 Rapporter Besvaret March 2, 2005 Hej Frisko, prøv at snakke med en anden bank. De har mulighed for at oprette dig med fiktivt personnummer, indtil du får det rigtige. Det er kun velvilje fra banken, det kommer an på. Har du en leje/købekontrakt på en lejlighed/hus?? Det skal du nok have, før nogen vil låne dig penge. Hvis du snakker med en mægler og har noget på hånden, kan mægleren måske snakke med banken.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu