Jump to content

Recommended Posts

Guest karsten
Skrevet

Er det rigtigt at de danske banker ikke kan lave lån med sikkerhed i en svensk bostadsrätt, men at de godt kan i en ejerbolig? Ved I hvorfor?

Besvaret

Jeg ved ikke om det er rigtigt, men hvis det er, har det højst tænkeligt noget med bostadsrätts foreningen at gøre.De er ikke sådan at løbe om hjørner med.Det koster f.eks et gebyr fra foreningen hvis en bank skal bruge lejligheden som sikkerhed.

• 2 months later...
Besvaret

Hej Karsten. Vil først melde ud at det er ganske muligt at få et lån i en dansk bank til en svensk Bostadsrätt. Men der kan selvfølgelig være foreninger der modsætter sig (af den ene eller anden grund - de er jo svenskere!) Det er dog også muligt at du skal oplyse din bank om, at de rent faktisk godt kan få pant i Bostadsrätten, selvom de ikke ved det. Forløbet af købet af min bostadsrätt forløb således: - Fik først lagt et budget for hvad jeg kunne låne (og betale pr. måned) - Derefter skrev jeg under på købsaftalen på lejligheden. - Da lånet så skulle i hus sagde min bankrådgiver til at starte med, at de ikke kunne låne mig pengene fordi de ikke kunne få pant i lejligheden. - Mægleren forklarede banken at det kunne de sagtens ... de skulle bare skrives op i foreningens "sorte bog". - Lånet blev godkendt ... og efter jeg selv blev skrevet op som medlem af foreningen fik jeg min bostadsrätt happy.gif Så du kan rent teknisk godt låne i en dansk bank og købe en svensk bostadsrätt, selvfølgelig kan der være forskelle fra procedurene i de store foreninger som f.eks. HSB (hvor jeg bor) til en forening med 1 hus (for at tage 1 eks.) ... og derfor kan Steen også godt have ret - det kostede dog ikke mig noget gebyr.

• 1 month later...
Besvaret

Hej Allan. Jeg har ikke andet info om det end min erfaring. Det jeg dog kan sige er, at min bank blev skrevet op i foreningens bog over dem der har pant i lejligheden. Jeg går ud fra at det er en slags tinglysning/registrering fra foreningens side. Andre er mere end velkomne til at komme med deres bud. Jeg tror det er lidt forskelligt fra forening til forening. I mit tilfælde købte jeg en bostadsrätt i HSB, som er en af de største boligforeninger i Sverige. Som jeg skrev tidligere troede min bank ikke at det kunne lade sig gøre og ville derfor ikke i første omgang give mig lånet, men efter at have snakket med mægleren gik der 2 dage og så var alt i orden happy.gif Du kan evt. ringe til min bankrådgiver om hvad det helt konkret var de gjorde for at få pant i lejligheden? Tina Hirsphrung's telefonnr. i Handelsbanken: +45 33 41 86 22 Du kan evt. henvise til mig som kunde ... Nikolaj Vincent, så ved hun sikkert hvad det drejer sig om. happy.gif

Besvaret

Jeg har snakket med min bank i dag og da jeg ikke skal låne et meget stort beløb og vil afdrage ret hurtigt, vil de hellere tegne en livsforsikring til 90 DKr i kvartalet, som jeg betaler. Så kommer jeg også nemmere omkring en masse administration :-)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...