Jump to content

Euro og kursers indflydelse på økonomien

Recommended Posts

Guest henning
Skrevet

Hej Jeg læste forleden (vist nok i Berlingeren) at der i Sverige er et klart flertal for deltagelse i Euro'en, og at man forventede en folkeafstemning angående dette inden for et års tid. Er der nogen i dette forum der har en ide om hvilken effekt en sådan overgang til Euro vil have på dem som arbejder i Danmark men bor i Sverige? Jeg tænker især på hvad der vil ske med den kursfordel vi har i dag. Det er tillokkende at opføre sig som en "rig mand" i Sverige, og bl.a. udnytte den svækkede svenske krone til at købe et dyrere hus, en dyrere bil osv. Men hvor stor en buffer bør man egentlig have, så at senere kursændringer, overgang til Euro, el.lign. ikke vælter læsset. Hvor sårbare er vi? Mvh Henning

Besvaret

Da må betyde at kursen kommer til at ligge fast,da den danske krone, imodsætning til den svenske er bundet op på euroen.Så er det slut med at gå og tjekke kurser for at se hvad man får i løn denne gang :-)

• 2 years later...
Besvaret

Hvad sker der med den svenske krone ... Kursen stiger og stiger - i dag til 82,31 - officiel kurs hos Nationalbanken.

Besvaret

Kim H - Det er ikke noget usædvanligt at kursen bevæger sig op og ned, i begyndelsen af året var kursen endog højere nemlig 82.6. Lavest var den i marts, helt nede at runde 80.2, så det er 2 ører på 9 måneder. Ikke noget at være urolig for. Det kan have noget at gøre med bla. Tyrkiet ind i eu. Valget i usa. Konflikten i irak og deraf stigende oliepriser.

Besvaret

Der er ganske rigtigt ingen ko på isen. SEK har i ca. tre år ligget "kolugnt" mellem noget med 80 og noget med 81, måske øver Riksbanken sig i at ramme en nogenlunde fast euro-kurs. Indtil for ca. tre år siden - var der nogle ordentlige gyngeture helt ned i 75 og helt op til 91, for slet ikke at tale om krisen i starten af 90'erne, hvor SEK faldt fra 110 til 80 stort set fra den ene dag til den anden. Det er fristende at forklare dette styrtdyk med, at nationalbankdirektøren hed Bengt Dennis, men det havde muligvis kun en relativt begrænset betydning for den voksende mistillid til den svenske krone, at sedlerne bar det noget useriøse for ikke at sige tegneserieagtige navnetræk "Bengt Dennis". Undskyld, Bengt Dennis, og tak fordi du fik den stærkt overvurderede svenske krone ned på et niveau, hvor alle kan være med. Der var i øvrigt et svimlende - eller som de siger det her: "svindlande" - øjeblik i begyndelsen af 80'erne, hvor en svensk krone kostede næsten halvanden dansk. Da jeg begyndte at kigge efter hus i Sverige for fire år siden kostede en dennis 84-86 øre, så vi har grund til at være tilfredse med kursudviklingen i det sidste par år. At kursen lige titter op over 82 er næppe starten på et kursboom. Det er ikke svensk økonomi, der har sat farten op eller tilliden til godsejer Persson, der er vokset - det er blot euroen, der nyser.

Besvaret

Udsigten til at miste 140K jobs indenfor bilindustrien når produktionen af Saab of Volvo flyttes til USA plus alle de IT job (min profession) og andre underleverandører som forsvinder samtidig er nok lidt en garanti for at den Svensk pesetas ikke kommer til at stige for meget. /Søren

Besvaret

Mht kursstigninger kan folk godt begynde at indfinde sig med, at der ikke er den store fordel at hente. De fleste økonomiske "eksperter" forudser, at kursen vil bevæge sig op til cirka 0,87 ifht. den danske krone indenfor 1-2 års tid. Dette er bl.a. senest underbygget af væksten i SV indenfor det seneste stykke tid, hvor væksten for landet har ligget et godt stykke over snittet for de europæiske nationer. Mvh

Guest michaelbo
Besvaret

også mig , gerne med 'links' og i en læse let udgave, så jeg kan forstå det. lol.gif

Besvaret

Jeg overså noget: At SEK i denne uge svævede op over 82 er jo også udtryk for, at omverdenen har taget positivt imod det svenske finanslovsforslag "budgetpropositionen" 2005, som er "lagom" ekspansiv med skattelettelser og megen verbal optimisme angående væksten. Opsvinget er liiiiiige om hjørnet, ligesom det efter sigende også er i resten af Europa.

Besvaret

Sverige har en relativ stor eksport, derfor har de vel en vis interesse i have holde kronen "nede", sådan har det været tidligere.

Besvaret

Hvis folk nu bare har fulgt en smule med i medierne, så har de forhåbenligt opfattet, at det går ufattelig godt for den svenske økonomi. Jeg forventer ikke, at i andre som jeg fx. abonnerer på Børsen og andre finansielle medier, men man skal have været gravet ned i en skyttegrav, for ikke at vide, hvad jeg skriver. (Den svenske BNP er steget gevaldigt, sammenholdt med, at de har formået at holde inflationen nede). Hvis jeg gad at bruge min tid på at dokumenterer det, er der masser af links, men jeg går ud fra devisen om, at man selv må gøre benarbejdet hvis man vil følge med. Går fx. ind på www.borsen.dk og lav et par søgninger. Måske i er heldige og finde hvad i søger. Mvh

Besvaret

Rigtigt Andreas, i Sverige hedder den Børsen for iøvrigt http://di.se Det går ufatteligt godt i Sverige og i Danmark praler de af en kanoneksport til Sverige, men det er netop fordi det går så godt i Sverige. Det er i store træk fordi firmaer som bal. Eriksson har fået rettet skuden op, ved at afskedige ca. 45.000 mand efter IT boblen, men nu peger pilen opad og alle dem der blev ledige har fået nye job, nogle i Ericsson andre i andre firmaer. I Sverige tager det længere tid end i Danmark for at rette op efter en stagnation, da firmaerne er meget større, i Sverige kan man ikke bare afskedige folk fordi det er lidt mørkt henne om hjørnet, det er en længere proces hvor fagforeningerne har meget at skulle sige. I Sverige er lønmodtagere nogle af de mest beskyttede i EU, men henhold til trygehd i ansættelsen, hvor de i Danmark er blandt de mest ubeskyttede, men alligevel går det bedst her, dog efter en længere stagnation. I Sverige er lønningerne mindre end i Danmark, men de har en tryggere ansættelse. Ja sådan er der så meget.

Guest michaelbo
Besvaret

Ja i danmark har vi højere løn til gengæld betaler vi mere i dkat og afgifter end nogen andre i EU, så den eneste der glæder sig er skatteministeren.

Guest michaelbo
Besvaret

nej det er rigtigt Ulmus lame.gifmen min merskat i DK i forhold til Sverige kan immervæk betale et par lægebesøg eller to. Som Kaspar siger så burde der have være krævet brugerbetaling for lægebesøg eller skadestue for længe siden, så kunne de frigjorte ressourcer have været brugt på at holde skadestuerne på de mindre sygehuse åbne, så folk med hjertetilfælde i de mindre købstæder ikke automatisk "bliver slået hjem" (Ludo)uhoh.gif

Besvaret

Med al skyldig respekt for Hr. Børsenabonnentens hemmelige eksperter eller "eksperter" (ER det George Soros?), der forudser snarlig eksplosion i SEK-kursen på grund af ufattelig vækst i svensk økonomi, vil jeg konstatere, at ifølge SCB - Statistisk Centralbyrå - har væksten i BNP i Sverige i de sidste to-tre år, hvor kursen har været stabil, ligget over væksten i Euroland. Dette budkab om svensk økonomis overlegenhed er blevet gentaget til hudløshed i den svenske offentlighed især op til euroafstemningen, ligesom det nu gentages her (jeg har også selv gentaget det i andre sammenhænge og endda i tidligere indlæg her i debatten), men alle gentagelserne har ikke fået kronekursen til at stige. Så enten tager markedet fejl, eller også tager de statsautoriserede svenske regnenisser og deres glade budbringere fejl. Jeg tror, det er markedet, der har ret. Bortset fra det, så er svensk økonomi lige så solid som en gammel PV. Den skal nok følge med feltet, når snoren går op for næste højkonjunktur, der som bekendt begynder liiiige om lidt - men frække overhalinger skal man nok ikke forvente, og Riksbanken har foden parat lige over bremsepedalen, hvis der skulle være tegn på inflation på over to procent. Og småsparerne har fået det meste af skindet tilbage på næsen, medmindre de solgte, da det var "sälj-läge" for deres Ericsson-aktier (altså det tidspunkt, hvor man skulle have pantsat alt og købtkøbtKØBT til kurs 3,80). Nationalklenodiet Ericsson gik på røven, men er nu kommet op på knæ og albuer igen. Et akrobatnummer, der nok ville falde lidt igennem på de fleste europæiske markedspladser, men udført på svensk grund udløser det endeløse jubelscener. Svensk økonomi som sådan har i det sidste par decenier på sæt og vis fulgt en lignende nøjsom forretningsplan inklusiv endeløs jubel over enhver svensk "framgång" og resten af tiden stille glæde over egen fortræffelighed. Derfor koster en svensk krone 82 øre.

Besvaret

Nils, jeg er dybt imponeret over din evne til, at få et så lille budskab til, at fylde så ufattelig meget. Den herlige snert af sarkasme tenderer til, at man næsten opfatter dit ellers så interessante budskab som varm luft. Nå det nu er sagt, må jeg straks spørge dig, om du selv mener dit budskab holder vand, for din idé om, at kursen ikke vil ændre sig, er baseret på et minimalt snit af faktorer der afgør kursen. Jeg henviser til arb.løshedsraten, politiken ført af regering på det finanspolitiske område mv. Mvh og i håb om flere interessante indlæg i samme dur, som det jeg henviser til.

Besvaret

Indlægget var nu meget sjovt, men han har nu nok ret. Svenskerne er nu lidt selvforherligende for tiden, og ingenting sker. De oplever nok mest af alt en økonomisk nedtur som vi Danskere HAR været igennem. Det er ikke let at have spundet guld på våben, fly og biler, når udlandet pludselig ejer bilfabrikkerne, og den kolde krig også er slut. Hvem tror i leverede krudt til Østblokkens geværamunition, samtidigt med de solgte kanoner og raketter til NATO? Hmmm, Dynamit Nobel, Bofors og SAAB kender vi jo alle. Det var virkeligt big buisness. Puh hård påstand, men den er sagt og indrømmet af dem selv. Sverige nægter jeg at tro på, mht at rettet kronen op til noget vildt på få øjeblikke. Som Niels faktisk også skrev, meget af deres industri er store foretagender, det er godt i fremgang men mindre i modgang. Man vender ikke lige skuden. Se bare trollhättan med SAAB fabrikkerne, de er meget tæt ved at blive lukket...fra GM. 45.000 mand i et hug. Går man igennem gaden og kigger lidt på det hele med neutrale øjne, så minder malmø også lidt om Danmark sidst i 80èrne. Lidt trist og folk har ikke så mange penge til sig selv, alle piver lidt. Det begyndte at se lidt lysere ud, der var morgenluft i sigte, men den kom ikke på en dag. Svenskerne er jo mere end danskerne lodret imod EU, for de ved bedre dem der bor ude i granskoven, det var ihvertfald meget bedre før i tiden. Iøvrigt er EU noget mærkeligt noget, de ville jo ikke på svensk opfordring indføre den svenske ordning med spritbolaget. Istedet kommer der billig sprit over grænsen og udsletter en hel generation af unge mennesker. Hmmm de overlever da fint, lidt drikkeri i resten af EU. De skal lige have lidt tid, en ting er økonomi, en anden ting er holdninger i befolkningen. Det er surt at gå ned i leve standard. Giv dem lidt tid, hvad var det nu..... var det i 10-12 eller 16 år, de ikke ville være med i EMU samarbejdet endnu efter afstemningen? De skal nok bare have lidt tid.

• 1 month later...
Besvaret

Bare til info! Her er et Copy/Paste, fra Børsen idag: "Dyreste svenske krone i næsten et år. 2004-11-11 17:07 - Børsberetninger, Af Louise Lykke Hansen. Nu koster en svensk krone 82,5 danske øre. Det er første gang siden december sidste år, at den svenske krone er blevet styrket i forhold til den danske krone. "Der er en øget risikovillighed for svenske kroner i lyset af stigende svenske aktiekurser og de høje oliepriser," siger Jonas Ahlander, strategisk valutachef ved SEB Merchant Banking i Stockholm. Banken forudser videre, at en euro vil komme til at koste 8,85 svenske kroner inden for tre måneder. Lige nu koster en euro omkring 9 svenske kroner. Den svenske krone blev i dag yderligere styrket efter nyheden om, at den tyske økonomi lige nu vokser med årets laveste hastighed. En anden rapport peger desuden på, at inflationen i dag er stigende i Sverige, hvilket sætter gang i spekulationer om, hvorvidt den svenske nationalbank - Riksbank - vil sætte renten i vejret før den Europæiske Centralbank." uhoh.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...