Guest anonym Skrevet January 9, 2002 Rapporter Skrevet January 9, 2002 Hej dansk-svenskere:-) Så er der muligvis flere på vej. Min mand og jeg spekulerer lidt på det, pga. priserne. Jeg har idag (der kommer nok flere) et spørgsmål. Når man skal tage et boliglån, kan man låne pengene i Danmark eller skal det være i Sverige? Hvad kan bedst betale sig? Hvordan er det at bo lidt udenfor Malmø mht. bus/tog, når man arbejder i Kbh.? Tak for en genial side! Mvh. Rita
Guest peter Besvaret January 10, 2002 Rapporter Besvaret January 10, 2002 Hej, Det er ikke muligt at tage lån i Danmark til en bolig i Sverige. I Danmark kan man ikke tage pant i en ejendom i Sverige, så med mindre man kan stille anden sikkerhed er dette umuligt. Jeg tror faktisk også at det er billigst at låne pengene i Sverige, da de jo har huset som sikkerhed. I Sverige er det muligt at lave huslån der løber over f.eks. 80 år eller hvor du kun betaler renten. Lånetypen kan sidestilles med det danske flex-lån, hvor renten gælder en vis periode f.eks. 3 eller 5 år
Guest rh Besvaret February 3, 2002 Rapporter Besvaret February 3, 2002 Nogle banker vil gerne låne penge til boligkøb i Sverige - i hvert fald til bostadsrätt.
Guest peter Besvaret February 4, 2002 Rapporter Besvaret February 4, 2002 Det har du sikkert ret i, men så er der jo nok ikke tale om at der er pant i det indskud du betaler. Så er det et alm. "forbrugslån" som vi jo alle kan få i DK. Det jeg tænkte på da, jeg skrev oventstående var den del af lånet som finansieres gennem kreditforeningen(i dk)og ikke selve udbetalingen.
Guest niclas Besvaret February 5, 2002 Rapporter Besvaret February 5, 2002 Jeg har da været ude for at en dansk bank (BG Bank) har financieret huskøb i Sverige (350.000,- SEK) med sikkerhed i ejendommen.
Guest rh Besvaret February 5, 2002 Rapporter Besvaret February 5, 2002 Hej Peter - og andre interesserede i debatten: Nej, der er faktisk tale om et reelt boliglån. De færreste banker låner flere hundrede tusind ud til rent forbrug og uden sikkerhed. Men både Nordea og SEB ( SEB har i øvrigt har henvendt sig i samme øjemed her på siden, længere nede) er villige til at finansiere boligkøb i Sverige efter normal kreditvurdering og med pant i boligen. Jeg kan forstå at der er nogle der mener at det er en fordel at låne penge i Danmark hvis det er her man tjener sine penge, da kursen så er den samme. Andre vil måske mene at det er en fordel at kunne låne her, da man jo først kan låne penge i sverige når man har fået sit svenske personnummer som man igen først får når man bor der...Det kan jo godt komplicere tingene lidt. Andre igen synes måske at det er bedst at låne og købe i samme land. Under alle omstændigheder er det rart at have nogle valgmuligheder.
Guest peter Besvaret February 5, 2002 Rapporter Besvaret February 5, 2002 Jeg syntes det lyder kanon godt at bankerne har fået øje på os som kundegruppe. Det er nyt for mig Banker som SEB og Nordea har jo også muligheden for at lave lån over grænserne da de jo har kontorer i begge lande. Men hvad med gebyrer og til hvilken rente kan man så få finansieret huset ?? Jeg kan fortælle at gennem vores svenske bank er vores rentesats 5 % og hvis SEB og Nordea kan tilbyde samme rentesats virker det da som en reel mulighed hvis lånet er i DK.
Admin Besvaret February 5, 2002 Rapporter Besvaret February 5, 2002 Jeg vil bare sige at jeg ikke havde problemer med at få svensk konto inden jeg flyttede til Sverige, selvom jeg ikke havde svensk personnummer.Jeg fik bare et midlertidigt nummer, som senere blev ændret.Jeg har Skåne Provinsbank (Danske Bank) i Helsingborg og de var meget hjælpsomme.
Guest bodil Besvaret March 20, 2002 Rapporter Besvaret March 20, 2002 Fandt hus, var hos den svenske mægler og gik så direkte i banken i Ängelholm. Fik et midlertidigt personnummer og et lån over 30. år, afdragsfrit. Renten kan , hvis man selv ønsker det, omskrives hvert andet år. Utrolig fin betjening.
Guest homer Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Samler lige denne tråd op igen, da "markedet" måske har flyttet sig... Er der nogen der har erfaring med at låne penge i DK til boligkøb (villa) i S?
ulmus Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Homer > hvad skulle fordelen være?? Kan du ikke ligeså godt låne i Sverige? Jeg spørger, fordi jeg undrer mig - skulle der være nogle særlige fordele ved at låne i DK?
Guest homer Besvaret November 2, 2004 Rapporter Besvaret November 2, 2004 Fordelen er at det er billigere at låne i DK, da renten er lavere.
dan Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Min rente i sverige er 3,35%(villa lån i Hypoteksbanken af Nordea). Fås den lavere i Danmark ?
Guest homer Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Ja - hvis du sammenligner med et tilsvarende lån i RD (fx), er renten p.t. 2,5%. Det er en renteforskel på 0,85 %pt svarende til en besparelse (før skat) på kr. 8.500/år for hver million man skylder... Det er da også en slags penge...
Guest wllra Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Man kan ikke låne penge til en svensk bolig i RD, med mindre man har en dansk bolig de kan belåne. Så der er meget billigere at låne i Sverige frem for DK
Guest homer Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Nej, det er IKKE billigere at låne i Sverige... Men hvis man slet ikke KAN låne i Danmark er diskussionen vel også ligegyldig...
dan Besvaret November 3, 2004 Rapporter Besvaret November 3, 2004 Jeg har lige hørt i Nordea DK og de kan godt belåne ejendomme i Sverige. MEN, ikke til den pris som Nordea i Sverige kan gøre det til. DK kan gøre det mellem 4 og 6 1/4 procent som et almindeligt banklån over 30 år.(afhængig af fordelsprogram) hvor Sverige jo er en del lavere og kan tilbyde 50 år hvis man vil. DK laver ikke obligationslån til ejendomme i Sverige - altså kun rene banklån. Så hvis RD eller andre ikke kan låne i Sverige, og Nordea DK kun til en rente på mere end 4 %, så må det vel være billigere i Sverige ?
Guest homer Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Dan> Tja, det ser sådan ud.. P.t. kan du finde banklån i Sverige med en (variabel) rente ned knap 3%. Yderligere kan det jo så også være en fordel/ulempe at låne i "udenlandsk" valuta, da det så ikke kun er rentestigning/fald der er en risiko, men også en evt. vekslekurs. Og endelig skal der også tages hensyn til om man får sin løn udbetalt i DKK eller SEK... Pyha, det er hårdt at være husejer.. :-)
Guest thore Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Som jeg ser det er der ingen større forskel på et rentetilpasningslån i Dk (til ca, 2,5% +0,5% i administrationsbidrag) og et lån i Sverige gennem SBAB mfl. til 2,99%. Men eftersom begge lån kræver sikkerhed i boligen, er man jo låst til at låne i Sverige hvis man vil låne til de ca. 3% rente. Jeg har ikke hørt om nogen der har fået en dansk bank eller realkredit til at tage pant i en svensk ejendom eller bostadsrætt. Hvis der er, tror jeg vi er flere der gerne vil høre mere om dette.
Guest carspar Besvaret November 4, 2004 Rapporter Besvaret November 4, 2004 Hej Thore Der er en forskel, i Danmark kan du få lån til max 30 års løbetid men i Sverige er der op til 60 års løbetid. Begge lande har en vis tid med afdragsfrihed lånene, men derefter skal der afdrages, det vil sige kun renter, men med en villa til måske 2 mio er de 60 års løbetid da noget. I danmark pisser alle over afdragsfrie lån, men her i Skåne hvor prisstigningerne er på ofte 25% om året er det ingen problem hvis man bruger friværdien til at indfri andre højere forrentede lån.
dan Besvaret November 9, 2004 Rapporter Besvaret November 9, 2004 Thore - min danske nordea har pant i min svenske ejendom. Det er tinglyst og koster et eller andet gebyr/stempel lige som hvis det var i DK.
Guest thore Besvaret November 10, 2004 Rapporter Besvaret November 10, 2004 Dan, jeg går ud fra at det er en villa som de har taget pant i. Er lånet et realkreditlån eller et almindeligt banklån? Casper og jer andre, det kan godt være jeg husker forkert, men er det ikke også dem der har fået 80 års lån i Sverige?
dan Besvaret November 11, 2004 Rapporter Besvaret November 11, 2004 Det er et normalt boliglån i banken. Vi lånte kun til udbetaling i DK, men ifølge Nordea ville også det "store"lån være et almindeligt banklån hvis man ville låne det hele i DK. Og jeps - det er til en villa.
Guest sanni Besvaret November 24, 2004 Rapporter Besvaret November 24, 2004 Hej allesammen Vi har fundet en mulig køber til vores lejlighed. I den forbindelse spurgte han mig, hvor jeg ville mene, det var bedst at låne pengene. Jeg har ikke den store erfaring på det område, og derfor kiggede jeg lidt i tråden her - meeen er ikke blevet så meget klogere. Derfor spørger jeg: X, der har fast job i SE, skal rejse penge til en bostadsrät. Han skal rejse noget i nærheden af 270.000 DKK eller tilsvarende i SEK. Hvor er det bedst og billigst at forhøre sig om et lån? Tak for hjælpen
ulmus Besvaret November 24, 2004 Rapporter Besvaret November 24, 2004 Hej Sanni! På www.comboloan.se kan man se, hvor det er billigst at låne beløbet. Det er meget enkelt at bruge siden.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu