Guest michael Skrevet January 28, 2002 Rapporter Skrevet January 28, 2002 Er der nogle der har et ca. beløb som man sidder for om måneden, hvis man låner omkring 350000,- Skr. Og er Lindeborg området et ok sted, at købe en lejlighed.
Guest rikke Besvaret January 28, 2002 Rapporter Besvaret January 28, 2002 prøv en af bankernes hjemmesider (fx nordea.se eller seb.se) de har ofte en beregningsmodel til lånydelser. Lindeborg ved jeg desværre ikke noget om.
ulmus Besvaret January 29, 2002 Rapporter Besvaret January 29, 2002 På siden "BOLIG" findes der et link til noget, der hedder COMBOLOAN. Det er en side, hvorpå man kan beregne forskellige former for lån og få at vide, hvilken bank, der kan yde det billigste osv.
Guest philip Besvaret March 30, 2002 Rapporter Besvaret March 30, 2002 Jeg har hørt som tommelfinger regl betaler man ca 500.- dk pr. 100.000 Tusind svenske man låner. Men jeg ved det med sikkerhed snart. Skal tale med svensk bank d 04-04-2002 så vender jeg lige tilbage
Guest michael Besvaret May 3, 2002 Rapporter Besvaret May 3, 2002 Nu har jeg snakket med 2 forskellige banker. Og jeg må sige at jeg er temmelig overrasket over deres stivhed. Jeg skal kun låne omkring skr. 300000,- Og jeg tjener mere om året end hvad jeg skal låne. Men alligevel vil bankerne ikke låne mig de penge jeg ønsker. SEB vil kun låne mig 75% af beløbet og Skånes Provinsbank oplyser, at man mindst skal smide 20% i udbetaling. Jeg er meget overrasket, hvis det var en dansk bank, ville jeg sikkert have fået smidt pengene i nakken med det samme. Er der andre der har haft problemer med de svenske banker?
Guest peter Besvaret May 3, 2002 Rapporter Besvaret May 3, 2002 Hej Michael! Kontakt Anna Margareta Friberg /Nordea i Malmø! Hun er vandt til at betjene danskere. I Sverige skal man min. smide 10% i udbetaling på bolig. Men de sidste 10% kan Du jo bare lave en kassekredit på!! Hilsen Peter K
Guest michael Besvaret May 4, 2002 Rapporter Besvaret May 4, 2002 Hej Peter K Hvis du har et nummer til banken, må du meget gerne skrive det. Der er jo sikkert flere Nordea banker i Malmø.
Guest goggeloj Besvaret May 4, 2002 Rapporter Besvaret May 4, 2002 Hej Michael, Jeg har kun haft gode oplevelser med Sparbanken Finn på Stortorget i Malmø! Jeg oplyste dem, at jeg skulle låne et fuldt beløb på kr. 445.000 til køb af en bostadsrät! Udbetalingen på 10% kunne jeg ikke betale med det samme men kunne betale tilbage i løbet af 6 mdrs. tid! Det eneste jeg kunne fremvise var min årsopgørelse og min forventede løn i det kommende år! Inden jeg nåede at forklare hvordan og hvorledes havde jeg allerede undertegnet lånet til udbetalingen og godkendelse til at låne resten af beløbet! Grunden til godkendelsen var, at jeg først skulle overtage lejligheden 5 mdr. efter og der kan ske meget med renterne!
Guest goggeloj Besvaret May 4, 2002 Rapporter Besvaret May 4, 2002 Jeg kender også en, som fik fuldt lån til køb af en bostadsrät! Han lavede et lån i samme bank på 90% af købssummen til 6,1% i rente og et forbrugslån som udbetaling til 8% i rente.
Guest michael Besvaret May 5, 2002 Rapporter Besvaret May 5, 2002 Det lyder godt. Sparbanken Finn hvem har de som samarbejdspartnere i Danmark. Jeg synes også det er meget mærkeligt, at de vil ikke bare vil låne mig pengene. Og jeg har de 20% som de kræver i udbetaling.
Guest michael Besvaret May 8, 2002 Rapporter Besvaret May 8, 2002 Jeg ved ikke hvad de har gang i i øjeblikket. Nu vil de også have et brev fra min bank, hvori der står om jeg er en god eller dårlig kunde. De vil også have papirer på hvad der står på en opsparing jeg har igennem mit arbejde. Jeg må sige at jeg er tæt på at køre sur i det her. Det ender med at jeg bliver i Danmark. Surt.
Guest nicolai Besvaret May 9, 2002 Rapporter Besvaret May 9, 2002 Hej Michael! Til det sidste du skrev vil jeg bare sige, been there done that. Vi fik vores bank til at ringe og sige om vi var god eller dårlig kunde. Vi talte med 3 forskellige banker(i Sverige) inden vi fik lånet. Find det sted du/ i gerne vil bo og kontakt den nærmeste bank, helst i samme by. Så kender banken måske huset og det kan være en fordel.
Guest michael Besvaret May 9, 2002 Rapporter Besvaret May 9, 2002 Hvilken bank var det. Jeg har snakket med mægleren og han sagde at de havde et godt forhold til banken og min "rådgiver". Men jeg må sige at jeg er ved at være temmeliug træt af de svenske banker. Jeg kunne forstå det, hvis det var flere mill. jeg skulle låne.
Guest nicolai Besvaret May 9, 2002 Rapporter Besvaret May 9, 2002 I vores tilfælde sagde nr 2 bank at vi godt kunne låne pengene ca. 680 sek, hvis vi lagde 25% i udbetaling.Banken lå i Helsinborg og huset lå i Bjuv kommune, de sagde at fordi de ikke kendte huset ville de have større sikkerhed. Der var vi lige ved at give op, men så kontaktede vi mægleren igen, som vejledet os til foreningsparbanken i Billesholm hvilket er nabo byen. Men lige meget hvad så vil de svenske banker have godkendelse fra banken i Danmark, i vores tilfælde Danske Bank. Gå ind på http://www.comboloan.se/ og tryk "jag letar bostad och vill ha ett lånelöfte" midt på siden og tryk derefter "Så gjorde Bob & ann-marie" venstre siden. Gå siden ned og tryk "fortsätt" og følg vejledningen så kan du se hos hvem(BANKEN) og hvor meget du kan låne.
Guest kim Besvaret May 11, 2002 Rapporter Besvaret May 11, 2002 Da vi begyndte at kigge på hus i Sverige, kontaktede vi den Danske Bank i Danmark, da vi vidste de har en bank i Sverige. Vores bankrådgiver henvendte sig til Skånes Provinsbank og vi blev ringet op af en bankrådgiver fra denne bank. Han havde oplyst vores økonomiske arrangement med banken gennem tiderne, og vi fik en fin behandling i Skånes Provinsbank. Det var en nem måde at få kontakt med en svensk bank på og den Danske Bank ejer www.provinsbanken.se som består af mange små afdelinger både i Malmö, Helsingborg og mange andre steder. Hvis I har brug for en kontaktperson i Skänes Provinsbak på Stortoget i Malmø, kan vi godt skaffe det, send os blot en e-mail. Samtidigt har de en pendlerkonto, hvor vi kan få overført penge fra DK til Sverige på 5 min. og til en bedre kurs end normalt. Nordea kan hjælpe på samme måde, og har vist også en pendlerkonto. Så måske starter det svenske huskøb i banken i Danmark, det gjorde den for os.
Guest peter Besvaret September 21, 2002 Rapporter Besvaret September 21, 2002 Nå så er vi ikke de eneste der har problemer med det med bankerne ! Vi har fået bevilliget lånet (stort 1100000) i svenske SEB og mangler derfor bare de sølle 10 % af den samlede pris. Vi kontaktede derfor BG-bank i DK, hvor vi i første omgang fik af vide, at det ikke var noget problem. Dagen efter havde rådgiveren i DK ringet til kreditafdelingen i banken, hvor hun fik af vide, at der ikke kunne stilles sikkerhed i et svensk hus, og hun kunne derfor ikke låne os pengene alligevel !! Det undrer man sig over, når man på øresunddirekte´s hjemmeside kan se (sort på hvidt), at en dansk bank godt kan tage sikkerhed i huset. 1. Er der en eller flere venlige sjæle, som ved noget om dette ? 2. Er det mon uvidenhed hos vores rådgiver, og vil en anden bank kunne gøre kunsten ? Vores "problem" er presserende, idet vi allerede ligger i udbudsrunde vedr. købet. MVH,
Guest werner Besvaret September 21, 2002 Rapporter Besvaret September 21, 2002 Jeg har lånt et beløb i Nordea DK, de sagde det var ikke noget problem at få sikkerhed i boligen selv om det var i SE. Måske din bank ikke er stor nok. Nordea har specialrådgivere helt ud i provinsen der behandler SE spørgsmål, vedr. flytning. Ydermere fik jeg et dokument med fra banken vedr. at jeg havde været en god og stabil kunde igennem mange år, så der var ingen problemer da jeg henvendte mig i samme bank i SE. Jeg tror man gør det på den måde at den SE bank tager panten, istedet for den i DK, men prøv at ringe til Nordea og forhør dig ad. For nemhedens skyld, få et papir på din kreditværdighed/stabilitet som kunde, det er guld værd når en bank skal vurdere dig som kunde, de har kun RKI at slå op i, derudover kender de dig slet ikke. Det er ikke så nemt som at flytte mellem 2 Danske byer, det må vi erkende, derfor kræver det et større forarbejde, og tager mere tid. Store banker HAR bedre samarbejdsaftaler, og det foregår internt i en koncern, istedet for mellem flere forskellige samarbejdspartnere. Måske det var en mulighed?
Guest peter Besvaret September 21, 2002 Rapporter Besvaret September 21, 2002 Hej Werner og tak for dit indlæg. Nogle gange tror jeg heller ikke, at min bank er stor nok selvom det er BG-bank, men jeg konfronterer min rådgiver med din erfaring og presser hende lidt ! Iøvrigt ville jeg gerne høre om der var nogle, som har vurderet fordelene ved et botten- og toplån i en svensk bank. Her tænker jeg specielt på, at man ikke afdrager på selve lånet men kun betaler renter !! Er det iøvrigt også rigtigt, at man med bottenlånet skal genforhandle hele lånet incl. renten efter lånets udløb (2 - 4 år) ?? MVH.
Guest peter Besvaret September 23, 2002 Rapporter Besvaret September 23, 2002 Hej, Jeg vil lige sige at BG-bank er en del af Danske Bank. Jeg tror at grunden til at de ikke vil låne penge til en bolig i S er fordi der er for meget administration med det. Skånes Provinsbank er indenfor samme koncern og der vil du sandsynligvis kunne låne pengene. Det er rigtigt at Bottonlånet skal genforhandles når det udløber , men det er det samme som et rentetilpansningslån i DK ! og ja, der er mulighed for at få lånet som "amorteringsfri"
Guest niclas Besvaret September 23, 2002 Rapporter Besvaret September 23, 2002 SEB har jo også en "afdeling" i Danmark, som måske kunne hjælpe? Bare en idé.
Guest hubbie Besvaret July 1, 2003 Rapporter Besvaret July 1, 2003 Hej! Jeg har en bostadsrätt som jeg har sat til salg, da jeg har købt en anden pr. 15. september. I går havde jeg møde med Nordea i Malmø som jeg bruger og sagde at jeg helst ville sælge min bolig pr. 1. oktober så jeg har en overlapningsperiode på 14 dage, så man kan få malet, lagt andet gulv etc. Min bankrådgiver kiggede mærkeligt på mig og sagde at det kunne ikke lade sig gøre, for så skulle man have to boliglån mv. Normal praktis i Sverige er at man flytter ud om formiddagen og ind om eftermiddagen!!!! Så spurgte jeg hende om hvad nu hvis min nuværende ikke bliver solgt, hvilket hun ikke svarede på!!! Har nogen prøvet en lignende situation oder was?? Jeg er rigtig glad for Sverige og var også med i debatten vedr. alle de gode årsager med at flytte hertil...MEN efter 1,5 år i landet og efter at have lokket 2 vennepar herovre må jeg konstatere at svenskerne fleksibilitetsmæssigt og administrativt nogle gange er stive som en giraf i frostvejr
ulmus Besvaret July 1, 2003 Rapporter Besvaret July 1, 2003 Hej Hubbie! Er det ikke noget, du kan aftale med sælgeren af den nye borätt? Uden at blande banken ind i det? Jeg overtog først min borätt 1. juni 2001, men aftalte da med min sælger, at jeg kunne få nøglen allerede den 23. maj (Kristi Himmelfartsdag, så vidt jeg husker) så kunne jeg nå at male osv. Det blandede vi ikke andre ind i, selvom min mægler holdt på, at så skulle sælger også have penge for de ekstra dage. Så de ER altså firkantede, men du kan da prøve at ordne det selv. Held og lykke! (lad os gerne høre, hvordan det går)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu