Jump to content

Hjælp om afdrag, er pris INCL eller EXCL

Recommended Posts

Guest Sten Ravn
Skrevet

Hej har brugt det meste af denne skønne aften til at kigge på bolig i Malmø. på hjemmesiden www.hemnet.se Når man ser på en bolig feks. og trykker på boendekosnad og derefter på sebank. http://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/pow/apps/hemnet/bokalkyl.asp?Typ=3&TypBenamning=Bostadsr%E4tt&Pris=1525000&Drift=0&Byggt=2001&Tax=0&Arrende=0&Tomtr=0&Avgift=4147&Adress=Salongsgatan%2020%20H&KommunKod=12%3A80&KommunBenamning=Malm%F6&Boarea=67&Biarea=0&postnr=21116&supplier=5&brokerid=1936 Er prisen så med eller uden ardrag på låntet? og hvis ja, hvor lang løbetid, det syntes jeg ikke helt fremgår, eller er det bare mig? Mvh en nulig ny Svensker

Besvaret

Som du kan se er lånet delt op i to : Bottenlån (afdragsfrit, somregel 60 års løbetid) og topplån (med afdrag (amortering) somregel 15 år) Boendekostnad er i dette tilfælde altså med afdrag (af toplån) men uden driftskostnad (vand, varme) Iøvrigt er der lige sket en landevinding mht topp-/bottenlån.....Finanseringsselskabet SBAB har droppet topplånet og låner nu op til 95% af købspris ud so mbottenlån (=lavere rente) SBAB-tråd

Guest Sten Ravn
Besvaret

Hmm jeg forstår nu ikke det skulle være uden vand og varme, for den bolig jeg har valgt igennem hjemmesiden hemnet står der det er incl, vand og varme + kabel TV og fri vask. Den tråd du henviser til hjalp mig lidt, men har stadig lidt svært ved at se hvad jeg kommer til at sidde med af udgifter, jeg er ikke sikker på jeg skriver de rigtige tal ind de forskellige steder, måske der var en venlig sjæl der kunne hjælpe. Lad os sige jeg ville have en bolig som kostede 800.000,- og havde en bolig afgift på 2500,- jeg ville låne de 95% og smide resten selv?

Besvaret

Hvis der i præsentationen står, at vand og varme er med i afgiften, så er det jo det, der gælder. Når man bruger "boendekostnad"-knappen på hemnet, kan det være svært at se, hvilke forudsætninger, der er anvendt. Eftersom bankerne her kun konkurrerer om laveste pris, så er det jo nok kort binding og lang løbetid, som Lassie altid sagde, der gælder. Man kan ikke sige generelt, hvad et lån på 800.000 koster, for det afhænger af, hvor meget du vil amortere (afdrage), og hvor lang eller hvor kort tid, du vil binde renten. Du må altså tage stilling til, hvor meget du vil spare op i boligen, og hvor stor vægt du lægger på, at have f.eks. fem år, hvor renten ikke ændres. Den danske egnsret "fast rente i lånets løbetid" er ikke på menuen, så boligkøbere i Sverige kan vælge, om de vil tage en generel rentestigning som mange små rentesmæk, eller (mod merpris) som ét stort rentesmæld. Man kan også dele lånet i to, så man får begge dele i let afsvækket form. Eftersom man ikke kan gardere sig alligevel, synes jeg, man skal vælge rörlig rente og så måske amortere med det, man sparer. Du er usikker på, hvilke udgifter du får, men to af dem er nemme: Du skal betale 1) den månedlige afgift, der står på boligpræsentationen - et par tusindlapper eller syv - plus 2) renter og afdrag på de lån, du optager for at kunne købe boligen. Det usikre er, 3) hvad der kommer derudover. I dit eksempel er der både vand og varme med, men så er det måske bare lidt el, du skal lægge oveni?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...